Nämä yritykset valittiin Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolulle

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 69 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on suomalaisista luonnonyrteistä ja -marjoista teesekoituksia valmistava NORD-T. Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Asiantuntijoiden sparraukseen valitut yritykset ovat Bitcomp Oy Jyväskylästä, Karelia Arctic Oy Espoosta, Finnos Oy ja NorthDrone Oy Lappeenrannasta, NORD-T ja Helsinki Wildfoods Helsingistä, Puhdistamo – Real Food Oy Lempäälästä, Suomen Metsät Kuntoon Suomussalmelta, Circfin Oy Nivalasta, INARI Arctic Cosmetics Oy Kolarista, Kolo Design Oy Joensuusta, Korsuretket Oy Ikaalisista, Söderlångvik gård Dragsfjärdistä, HaliPuu Kittilästä sekä Lapin Metsäpalvelut Rovaniemeltä.

Yritysten liikeideat liittyvät tietojärjestelmiin, erilaisiin pihkasta, marjoista ja yrteistä valmistettuihin luonnontuotteisiin ja -kosmetiikkaan, tukkienmittausjärjestelmiin, metsäpalveluihin, matkailu- ja ravitsemuspalveluihin, kuvantamispalveluihin, koivutuotteisiin ja virtuaaliseen puupalveluun.

Tuomariston mukaan hakeneiden yritysten taso oli monipuolinen. Hakijajoukosta oli selvästi havaittavissa trendi luonnonalatuotteiden ja -palveluiden osalta, jotka ovat tällä hetkellä markkinoilla kovassa nosteessa. Markkinapotentiaali, kasvusuunnitelman uskottavuus ja innovatiivisuus sekä aito halu yrityksen kehittämiseen vaikuttivat tuomariston valinnoissa.

“Saimme hakemuksia eri kehityskaaren vaiheissa olevilta metsä- ja luontoyrityksiltä. Pyrimme tarkastelemaan alan tulevaisuuden näkymiä ja huomioimaan sen myös valintoja tehdessämme. Mielestäni onnistuimme tehtävässämme hyvin, joskin isosta hakijajoukosta karsintaa tehtäessä, jouduimme jättämään monta potentiaalista yritystä myös valinnan ulkopuolelle,” kuvailee tuomariston puheenjohtaja Sanna Kasurinen Metsäkeskuksesta.

Tuomaristoon kuuluvat Kasurisen lisäksi Aki Hostikka Metsäkeskus, Teemu Saarinen PJT-Forest Oy, Tuomo Turunen Metsäpalvelu Turunen Oy, Juha Rutanen Suomen luontoyrittäjyysverkosto ja Kimmo Aalto MTK.

Kansainvälistä kuluttajabrändiä rakentamassa

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä suomalaisia luonnonyrttejä ja marjoja aasialaisiin teelaatuihin yhdistävä helsinkiläinen NORD-T. Luomusertifioitujen ja puhtaiden raaka-aineiden tuloksena on syntynyt premium-laatuinen teevalikoima, jota viedään jo kahdeksaan maahaan.

”Haluamme omalla toiminnallamme kasvattaa suomalaisen luonnontuotealan kysyntää. Aidot ja alkuperältään puhtaat tuotteet ovat meille myös keino erottua markkinoilla”, kertoo yrityksen toinen yrittäjä Nina Rantala.

Kasvu Open -sparraukselta yritys odottaa erityisesti ulkopuolista näkemystä kansainvälisen kuluttajabrändin rakentamiseen ja kasvun rahoittamiseen.

“Olemme kahden yrittäjän voimin päässeet pitkälle, mutta nyt on aika astua seuraavalle tasolle. Neuvottelemme parhaillaan viennin aloittamisesta Japaniin. Kansainvälinen markkinointiosaaminen, brändihallinta sekä kasvavan kysynnän rahoittaminen ovat asioita, joihin kaipaamme apua”, Rantala summaa.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Kasvupolulle valittuja 15 yritystä sparrataan 24.1. ja 14.3. 2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa yhteensä 10 eri mylläriä 45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi 14.3. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Lisäksi kaikille Kasvupolulle mukaan hakeneille yrityksille järjestetään Kasvupaja-työpajapäivä 14.2., jossa myös sparrauksen ulkopuolelle jääneet yritykset pääsevät kehittämään kasvusuunnitelmaansa viidestä eri näkökulmasta. Kasvupaja järjestetään yhdessä Maaseudun Kasvupolulle hakeneiden yritysten kanssa.

Lisätietoja

Emilia Suosalo, Kasvupolun fasilitoija, Aava & Bang Oy*, p. 0400 802 926, emilia.suosalo@bang.fi

Sanna Kasurinen, yritysten ja yhteisöjen palvelupäällikkö, Metsäkeskus, p. 040 674 3098, sanna.kasurinen@metsakeskus.fi

Nina Rantala, yrittäjä, NORD-T, p. 045 263 0710, nina@nord-t.com

Lutakonaukio 7

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

--------------------------

Metsä- ja luontoyrittäjyyden Kasvupolun mahdollistavat Metsäkeskus, Metsäalan Yrittäjät Ry ja Suomen Luontoyrittäjyysverkosto Ry sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan ja Keski-Suomen Liitto.

-------------------------

*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki Oy ja Kasvun Roihu Oy.

Keski-Uudenmaan 15 potentiaalisimman kasvuyrityksen joukossa paljon perinteisiä toimialoja16.2.2018 10:12Tiedote

Yritysten kasvuohjelmaan Keski-Uudenmaan Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 35 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Gustavelund Oy, joka ei ole pelännyt lähteä uudistamaan matkailuliiketoimintaansa omistajanvaihdoksen myötä. Keski-Uudenmaan Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan yrityskehittäjäverkostot yhdistivät voimansa – yrityksille luvassa maksutonta sparrausta14.2.2018 07:00Tiedote

Kasvu Open kumppaneineen järjestää nyt ensimmäistä kertaa Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson alueella yhteisen Kaakkois-Suomen Kasvupolun. Alueen yritykset voivat koosta, iästä tai toimialasta riippumatta hakea mukaan eri alojen asiantuntijoiden sparraukseen. Viime vuoden valtakunnalliselle finalistille, kouvolalaiselle puupohjaisia kuitupakkauksia valmistavalle Ecopulp Finland Oy:lle sparraus antoi rohkeutta isompien kasvuharppauksien tekemiseen.