Nästan 800 000 besökare på Nationalgalleriets konstmuseer år 2017

Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff besöktes under år 2017 av rekordmånga konstvänner, hela 794 119 personer. Antalet besökare i museerna var: Ateneum 440 828 (nytt besökarrekord), Kiasma 295 808 och Konstmuseet Sinebrychoff 57 483. Det förra rekordet sattes år 2016, då den Nationalgalleriets museerna hade 772 664 besökare.

”Ett ypperligt utställningsår stärker Nationalgalleriets museers ställning som storpublikmål i huvudstadsregionen tillsammans med Borgbackens en miljon besökare och Högholmens halva miljon,” konstaterar generaldirektör Risto Ruohonen. ”Det programutbud som våra kunniga museianställda långsiktigt har byggt upp har framgångsrikt tilltalat både inhemska och utländska besökare.”

Vid sidan av ett mångsidigt utställningsutbud erbjöd museerna ett brett sortiment av publikevenemang. På Ateneum intresserade de guidningar som ordnades av samlaren Tuomo Seppo själv samt publikföreläsningarna i samband med utställningarna Historier inom finsk konst och Alvar Aalto. Konstmuseet Sinebrychoff ordnade ett meet&greet-evenemang med YouTube-personligheten Mariieveronica, vilket lockade ett stort antal ungdomar. Filosofins natt gick hemhos Kiasmas besökareoch Nationalgalleriets gemensamma julevenemang ordnades på samtliga museer i slutet av november. Både Ateneum och Konstmuseet Sinebrychoff satte nya rekord för största antalet besökare på en dag då man kunde besöka museerna gratis i samband med firandet av Finlands hundraåriga självständighet. Den dagen var de tre museernas sammanlagda besökarantal 17 337.

Årets främsta utställningar

På konstmuseet Ateneum inleddes året 2017 med den Amedeo Modigliani-utställning som hade öppnats i oktober och därefter följde utställningarna Ljus förändrar allt – Tuomo Seppos samling och Tuulikki Pietilä i februari. Även sommarens utställning Alvar Aalto – konsten och den moderna formen intresserade konstvänner. Under hösten drog utställningarna Konstskatter från Ankeborgs Nationalgalleri och Bröderna von Wright stora publiksiffror.

Mona Hatoumis utställning samt Meeri Koutaniemis och Arman Alizads utställning Efter ondskan lockade publiken till Museet för nutidskonst Kiasma genast efter nyår. I mars öppnades utställningen ARS17 – Hello world! och konstnärstrion LaBeouf, Rönkkö & Turner performans #ALONETOGETHER lockade en under våren många att bekanta sig med nutidskonst. Verken av kandidaterna till bildkonstpriset Ars Fennica avtäcktes i oktober och de visas i Kiasmas andra våning fram till 2 februari 2018.

Konstmuseet Sinebrychoff lockade under våren många besökare med utställningarna Ikoner och Caesar van Everdingen. Utställningen Jag är inte jag – Kända och glömda porträtt, som ingick i Finland100-programmet, samt Andrea Angione-utställningen Terribilis est locus iste, som öppnades i september, har garanterat en jämn ström av besökare även under årets sista månader.

Museikortet bidrar till museibesök

Museikortet lanserades i maj 2015 och har bidragit till att antalet besökare i Nationalgalleriets museer har ökat. Enligt en besökarenkät som Nationalgalleriet lät göra år 2016 uppgav hela 61 procent av besökarna på Ateneum att de hade besökt museet minst tio gånger. Andelen förstagångsbesökare var 9 procent. Motsvarande siffror för år 2014 var att 28 procent hade besökt Ateneum minst tio gånger, medan hela 34 procent besökte museet för första gången.

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit5.12.2017 09:25Tiedote