Nationalgalleriet inbjuder till konstskapande under utomhusevenemang lö 10.6 kl. 10–15

Nationalgalleriets tre museer, Ateneum, Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff bjuder in allmänheten att vara med och skapa ett drömmuseum och museidrömmar i under ledning av konstnären Markus Kåhre. Dina drömmars museum-evenemanget ordnas i Ateneums park lö 10.6 kl. 10–15 och syns på sociala medier under hashtaggen #unelmienmuseo.

Sommarevenemanget tar museernas aktiviteter ur museibyggnaderna och för ut dem bland stadsborna. ”Vi önskar alla välkomna att skapa sitt drömmuseum, att skapa konst en liten eller längre stund tillsammans med Markus Kåhre och våra experter på publikarbete”, hälsar Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. Evenemanget är gratis och öppet för alla intresserade. Det ger tillfälle att genom konsten som medium berätta om vad man önskar att ett museum hade att bjuda på.

Dina drömmars museum-evenemanget är en gemensam satsning för Nationalgalleriets tre museer. ”I framtiden kunde ett evenemang som det här finansieras med hjälp av avkastningen från stiftelsekapitalet, vilket innebär att kostnaderna inte belastar museernas verksamhetsanslag,” säger Ruohonen. ”Andra motsvarande användningsändamål är också internationella exportutställningsprojekt, förvärv av vissa verk och arbete för att öka tillgängligheten bland annat genom digitalisering.”

Evenemanget i Ateneums park ordnas mot slutet av Nationalgalleriets insamlingskampanj. Staten har lovat att bidra med motfinansiering på 2,5 euro för varje donerad euro Nationalgalleriet får in före 30.6.2017. I slutet av maj hade insamlingen fått in 3,2 miljoner euro. Staten har förbundit sig till motfinansiering upp till 8 miljoner euro.

Medborgare kan delta i insamlingen genom att ge ett bidrag i samband med att de köper biljett till något av Nationalgalleriets museer, genom att lägga pengar i en insamlingsbössa i något av museerna, genom mobilbidrag eller genom donationer via sajten nationalgalleriet.fi.

Mer information:

generaldirektör

Johanna Eiramo
kommunikationschef / insamling

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

Wihuri-päivänä 11.10.2017 Kansallisgallerian taidemuseoihin on vapaa pääsy6.10.2017 12:07Tiedote

Keskiviikkona 11.10.2017 vietetään ensimmäistä Wihuri-päivää Kansallisgallerian taidemuseoissa. Wihuri-päivän aikana Jenny ja Antti Wihurin rahasto tarjoaa jokaiselle kävijälle maksuttoman sisäänpääsyn Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyihin. Kuvataiteen tukeminen on aina ollut Wihurin rahastolle tärkeää toimintaa. Wihuri-päivä syntyikin luontevana jatkona rahaston vuonna 2016 Kansallisgallerialle tekemän miljoonan euron lahjoituksen myötä. ”Wihurin rahaston lahjoitus on hieno osoitus suomalaisen kuvataiteen, sivistyksen ja kulttuurin tärkeydestä yhteiskunnassamme”, sanoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. ”Kun voimme avata museoidemme näyttelyt kävijöille maksutta, saamme yhteisen taiteemme todellakin jokaisen ulottuville.” Ateneumin taidemuseossa voi tutustua Suomen taiteen tarina –kokoelmanäyttelyyn, Nykytaiteen museo Kiasmassa on esillä ARS17-suurnäyttely ja Sinebrychoffin taidemuseossa sekä vanhan taiteen aarteita, että Paul ja Fanny Sinebrychoffi

Fritt inträde till Nationalgalleriets konstmuseer under Wihuri-dagen 11.10.20176.10.2017 12:07Tiedote

Onsdagen den 11 oktober 2017 firas den första Wihuri-dagen i Nationalgalleriets konstmuseer. Under Wihuri-dagen bjuder Jenny och Antti Wihuris stiftelse varje besökare på fritt inträde till Ateneums, Kiasmas och Konstmuseet Sinebrychoffs utställningar. För Wihuri-stiftelsen har det alltid varit viktigt att stöda bildkonsten. Wihuri-dagen föddes därför som en naturlig fortsättning på den donation på en miljon euro som stiftelsen gjorde till Nationalgalleriet 2016. ”Donationen från Wihuris stiftelse är ett fint uttryck för den finländska konstens, bildningens och kulturens viktiga betydelse i vårt samhälle”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”När vi kan öppna våra museers utställningar gratis för våra besökare, kommer vår gemensamma konst verkligen inom räckhåll för alla.” På Konstmuseet Ateneum kan man ta del av samlingsutställningen Historier inom finsk konst, i Museet för nutidskonst Kiasma pågår storutställningen ARS17 och i Konstmuseet Sinebrychoff visas såväl