Nationalgalleriet inbjuder till konstskapande under utomhusevenemang lö 10.6 kl. 10–15

5.6.2017 18:07 | Kansallisgalleria - Finlands Nationalgalleri

Nationalgalleriets tre museer, Ateneum, Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff bjuder in allmänheten att vara med och skapa ett drömmuseum och museidrömmar i under ledning av konstnären Markus Kåhre. Dina drömmars museum-evenemanget ordnas i Ateneums park lö 10.6 kl. 10–15 och syns på sociala medier under hashtaggen #unelmienmuseo.

Sommarevenemanget tar museernas aktiviteter ur museibyggnaderna och för ut dem bland stadsborna. ”Vi önskar alla välkomna att skapa sitt drömmuseum, att skapa konst en liten eller längre stund tillsammans med Markus Kåhre och våra experter på publikarbete”, hälsar Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. Evenemanget är gratis och öppet för alla intresserade. Det ger tillfälle att genom konsten som medium berätta om vad man önskar att ett museum hade att bjuda på.

Dina drömmars museum-evenemanget är en gemensam satsning för Nationalgalleriets tre museer. ”I framtiden kunde ett evenemang som det här finansieras med hjälp av avkastningen från stiftelsekapitalet, vilket innebär att kostnaderna inte belastar museernas verksamhetsanslag,” säger Ruohonen. ”Andra motsvarande användningsändamål är också internationella exportutställningsprojekt, förvärv av vissa verk och arbete för att öka tillgängligheten bland annat genom digitalisering.”

Evenemanget i Ateneums park ordnas mot slutet av Nationalgalleriets insamlingskampanj. Staten har lovat att bidra med motfinansiering på 2,5 euro för varje donerad euro Nationalgalleriet får in före 30.6.2017. I slutet av maj hade insamlingen fått in 3,2 miljoner euro. Staten har förbundit sig till motfinansiering upp till 8 miljoner euro.

Medborgare kan delta i insamlingen genom att ge ett bidrag i samband med att de köper biljett till något av Nationalgalleriets museer, genom att lägga pengar i en insamlingsbössa i något av museerna, genom mobilbidrag eller genom donationer via sajten nationalgalleriet.fi.

Mer information:

generaldirektör

Johanna Eiramo
kommunikationschef / insamling

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

Kaikukortti käyttöön kaikissa Kansallisgallerian museoissa21.4.2017 12:47Tiedote

Kulttuuri kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta. Kaikukortin tavoitteena on parantaa taloudellisesti tiukassa tilanteessa olevien nuorten, aikuisten ja perheiden mahdollisuuksia osallistua kulttuurielämään ja harrastaa taiteen tekemistä. Kansallisgalleria on päättänyt toimia Kaikukortti-pop up -kohteena Suomi100-juhlavuoden kunniaksi ja tarjoaa kaikukorttilaisille erikoisetuna koko vuoden ajaksi maksuttoman sisäänpääsyn kaikkiin museoihinsa. Huhtikuusta alkaen kaikukorttilaiset pääsevät korttia näyttämällä Ateneumin taidemuseoon, nykytaiteen museoon Kiasmaan sekä Sinebrychoffin taidemuseoon. "Haluamme olla mukana rakentamassa Suomea, jossa jokainen tuntee itsensä tervetulleeksi sellaisena kuin on," toteaa Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen korttipäätöksen taustoista. Kaikukortti on toistaiseksi Espoossa ja Kainuussa käytössä oleva kortti, jolla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja ja kurssipaikkoja Espoon ja Kainuun Kaikukortti-verkoston kulttuurikohteisiin. K

Quattro Mikenti Group donerade 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse7.3.2017 11:19Tiedote

Husteknikkoncernen Quattro Mikenti Group har donerat 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse. I och med motfinansieringen från staten blir donationen värd 175 000 euro. Donationen stärker det arbete som Ateneum, Kiasmas och Sinebrychoffs konstmuseum samt avdelningen för samlingsförvaltning gör för att stärka den finländska konsten och kulturen och bidra till dess tillväxt och internationalitet.