Näyttelypalkkion vakiinnuttamiseen miljoonan euron tuki eduskunnalta

Valtiovarainvaliokunta esittää ensi vuoden budjettiin miljoonan euron lisäystä näyttelypalkkiomallin vakiinnuttamiseksi. Summa sisältyy eduskunnan jakovaraan, jonka eduskunta vahvistaa 21.12.2020. Näyttelypalkkio on taiteilijalle maksettava korvaus museonäyttelyn eteen tehdystä työstä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kolmevuotisesta kokeilusta laaditun arviointiraportin mukaan näyttelypalkkiomallin vakiinnuttaminen saa laajaa kannatusta sekä museo- että taidekentällä. Molemmilla tahoilla nähdään, että näyttelypalkkion maksaminen edistää museoiden ja taiteilijoiden yhteistyötä sekä parantaa taiteen ja kulttuurin asemaa yhteiskunnassa laajemminkin.

Valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään, että kokeilu oli onnistunut. Sen arvioitiin muun muassa parantavan taiteilijan toimeentuloa ja työllistymistä omassa työssään sekä vahvistavan museoiden taloutta. Jatkovalmistelun puitteissa on tarkoitus selvittää tukimalli, siihen liittyvät rajaukset ja korvausperusteet. Myös sivistysvaliokunta on suositellut palkkiomallin vakiinnuttamista.

Suomen Taiteilijaseura, Ornamo ja Suomen museoliitto kiittävät päättäjiä siitä, että käytännön vakiinnuttamiseen löytyy tahtoa.

”On erittäin hienoa, että eduskunnan rahoitus avaa mahdollisuuden näyttelypalkkiomallin vakinaistamisen. Toteutuessaan se tiivistää museoiden ja taiteilijoiden yhteistyötä, josta hyötyvät myös museokävijät”, toteaa Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

"Näyttelypalkkiomallin vakiinnuttaminen tekee taidenäyttelyiden järjestämisestä ennakoitavampaa ja korvausten maksamisesta läpinäkyvämpää. Tämä on merkittävä edistysaskel koko alalle ja tärkeä tunnustus taiteilijoiden ammattiosaamiselle”, sanoo Ornamon asiantuntija Anna Rikkinen.

Näyttelypalkkiot ovat myös mahdollistaneet taiteilijan laajemman osallistumisen museonäyttelyiden valmisteluun ja toteutukseen.

Suomen Taiteilijaseura, Ornamo ja Suomen museoliitto ovat vieneet näyttelypalkkiomallin vakiinnuttamista eteenpäin jo useamman vuoden ajan

Mallin vakiintuminen luo kuvataiteen kentälle uuden ja tarpeellisen työllistävän rakenteen. Se näyttää myös laajemmin esimerkkiä kuvataiteen alan sopimus- ja korvauskäytännöille, sanoo Suomen Taiteilijaseuran toiminnanjohtaja Annukka Vähäsöyrinki.

Näyttelypalkkion vakiinnuttaminen edellyttää selkeää mallia korvausperusteista ja -tasoista. Suomen Taiteilijaseura, Ornamo ja Suomen museoliitto ovat esittäneet, että tukimallin muodostamista varten perustetaan taiteilijajärjestöjen, museokentän ja valtion edustajista koostuva työryhmä.

Kimmo Levä
pääsihteeri
kimmo.leva(at)museoliitto.fi

Anna Rikkinen
asiantuntija
Ornamo
anna.rikkinen(at)ornamo.fi

Annukka Vähäsöyrinki
Suomen Taiteilijaseura
annukka.vahasoyrinki(at)artists.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.