Näyttelytuloilla kasvava merkitys museotaloudessa

Museotilaston 2019 mukaan museoiden toiminta on vahvassa kasvussa. Museoiden budjetit kasvoivat 6,5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvusta 38 % tuli palvelutuloista ja 62 % avustuksista. Tilaston perusteella avustuksia lisäsivät erityisesti kunnat.

Kuva: Ella Karttunen

Pitkään jatkunut kehitys, jossa palvelutuloilla on entistä suurempi merkitys museoiden taloudessa, eteni myös vuonna 2019. Viime vuonna palvelutuloilla katettiin museoiden menoista viidesosa. 2010-luvun alussa vastaava osuus oli 14 %. Erityisen vahvassa kasvussa ovat olleet pääsylipputulot. Vuosikymmenen aikana pääsymaksutulot ovat nousseet 174 %. Yhteensä pääsymaksutulot ovat kasvaneet 10,1 miljoonasta 27,9 miljoonaan euroon.

Kehityksen taustalla on ensisijaisesti pääsymaksullisten kävijöiden määrän kasvu. Se on tapahtunut erityisesti vuoden 2015 jälkeen, jolloin otettiin käyttöön Museokortti. Lisäksi museoiden pääsylippujen hinnat ovat nousseet. Vuonna 2010 aikuisen pääsylippu oli keskimäärin 4,8 euroa. Vuonna 2019 vastaava lippu maksoi seitsemän euroa. Kävijämäärien vahvaan kasvuun on vaikuttanut myös se, että museot investoivat näyttelyihin aikaisempaa enemmän sekä kiinnittävät kasvavaa huomioita viestintään ja markkinointiin.

Henkilöstö- ja kiinteistökulut suurimmat menoerät

Henkilöstö- ja kiinteistökulut painottuvat museoiden kulurakenteessa aiempien vuosien tapaan. Niiden osuus kaikista menoista on pysynyt pitkään noin 77 prosentissa. Volyymin kasvu ei siten ole tuonut museoiden talouteen kaivattua väljyyttä. Tilanne on pikemminkin päinvastoin. Kun vuonna 2010 kiinteistökulujen osuus museoiden menoista oli 30 %, vuonna 2019 niiden osuus oli noussut 34 prosenttiin. Vastaavana aikana henkilöstökulujen osuus on pienentynyt 48 prosentista 43 prosenttiin.

Museoiden digiloikka vielä tekemättä

Koronakriisi on nostanut selvästi esiin tarpeen museoiden digitaalisten palvelujen kehittämiselle. Tältä osin museot eivät olleet koronakriisin alkaessa parhaassa mahdollisessa tilanteessa. Vuoden 2019 lopulla museoiden esinekokoelmista oli verkon kautta saavutettavista 6 %, luonnontieteellisistä kokoelmista 4% ja valokuvakokoelmista 3%. Paras tilanne oli taideteoskokoelmissa. Niistä verkon kautta oli esillä 12 %.

Museoviraston koostama Museotilasto 2019 julkistettiin 16.6.2020.

Kuva: Ella Karttunen

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Finlands museiförbunds medaljer till personer som verkat till förmån för museiverksamheten1.9.2020 21:08:50 EESTTiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj som Kauko Räsänen har planerat till Merja Heiskanen, Li Näse, Katriina Pietilä-Juntura, Merja Vilhunen, Ilmailumuseoyhdistys (Flygmuseiföreningen) och Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys (Sydösterbottens hälsovårds traditionsförening) för arbete som gjorts till förmån för museiarbetet och för meriter som har uppnåtts inom museibranschen. Medaljerna överräcktes på kvällsfesten som ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Helsingfors 1.9.2020.

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille1.9.2020 21:04:45 EESTTiedote

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Merja Heiskaselle, Li Näselle, Katriina Pietilä-Junturalle, Merja Vilhuselle, Ilmailumuseoyhdistykselle ja Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistykselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä iltajuhlassa Helsingissä 1.9.2020.