Nedgång i energibolagets omsättning på grund av lägre förbrukning, regn och vind

Första halvan av år 2020 var utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. Koncernen Vasa Elektriskas omsättning sjönk tydligt under de första två kvartalen i jämförelse med året innan.

Vasa Elektriska. Foto: Ann-Sofi Berg

I januari–juni uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 55,9 M€ och rörelsevinsten till 10,3 M€. Omsättningen sjönk med 29 procent i jämförelse med året innan. Soliditetsgraden hölls alltjämt på god nivå (55,2 %).

Energiförsäljning

I januari–juni uppgick elförsäljningen till 892 gigawattimmar (GWh), vilket är cirka 8,8 procent mindre än året innan. Av den sålda elenergin gick ungefär 8,2 procent till elbörsen och resten till bolagets slutkunder.

Försäljningen av fjärrvärme uppgick under årets två första kvartal till 362 GWh och var således cirka 8,8 procent mindre än under samma period året innan.

Elöverföring

Elöverföringen i januari–juni var cirka 5 procent mindre än under fjolåret. Under årets sex första månader överfördes sammanlagt 500 GWh el. Nedgången var ett resultat av de milda temperaturerna i speciellt januari, men också i februari–mars.

- Trots en nedgång i omsättningen lyckades vi göra ett riktigt bra resultat tack vare en lyckad energianskaffning, konstaterar verkställande direktör Stefan Damlin.

- Ifjol gjorde vi ett rekordbra resultat. Nuläget gör resultatutsikterna för i år mer utmanande. Vi går vidare med att genomföra vår strategi.

Det pågående året är investeringsintensivt för bolaget.

- Våra satsningar på utsläppsfri energi fortsätter. Som bäst pågår bland annat vindparksprojektet i Paskoonharju, Östermark.

Vasa Elektriska är en av Finlands största vindkraftproducenter.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska. Foto: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.