Neljä aluetta harppaavat kestävän ruoan edelläkävijöiksi

Keski-Suomi, Järvi-Saimaa, Lappi ja Ahvenanmaa haastavat lähiruoan kestävyyden. Alueet panostavat nyt koko ruokaketjun kestävyyden lisäämiseen.

Mistä löytyvät ruokavaliotamme täydentävät uudet proteiinilähteet? Entä miten ruokahävikki voidaan hyödyntää uuden aterian raaka-aineena? Muun muassa nämä teemat liittyvät alueellisten kestävien ruokajärjestelmien rakentamiseen, jonka Sitra on aloittanut yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön sekä useiden alueellisten toimijoiden kanssa.

”Lähellä tuotettu ruoka ei riitä takaamaan ruoan kestävyyttä. Siksi tarvitsemme harppauksen lähiruoasta nykyistä kestävämpään ruokaan, jossa tuotantokin perustuu kestäviin ja kiertotalouden mukaisiin ratkaisuihin”, sanoo kiertotalouden asiantuntija Hanna Mattila Sitrasta.

Sitran nyt käynnistämien alueellisten hankkeiden tavoitteena on luoda kullekin alueelle kestävä ruokajärjestelmä. Siinä tuotettu ruoka edistää terveyttä, ja sen tuotanto ja kulutus tapahtuvat luonnonvaroja säästäen sekä niitä optimaalisesti käyttäen ja kierrättäen. Tämä luo kannattavuutta koko ruokajärjestelmään.

Keski-Suomen hankkeessa Jyväskylän seutukunnalla selvitetään, millaisia uusia proteiineja voimme saada syötäväksi. Hankkeesta vastaa Jyväskylän yliopiston Food System Studies -tutkimusryhmä.

Myös Järvi-Saimaan alueellisessa hankkeessa kehitetään ruokavalioomme tarvittavan proteiinin tuottamista uudella tapaa. Hanke toteutetaan Järvi-Saimaan rantakunnissa Juvalla, Sulkavalla ja Rantasalmella yhteistyössä Järvi-Saimaan Palvelut Oy:n kanssa.

Lisäksi Keski-Suomessa ja Järvi-Saimaalla tavoitteina on järvikalan arvostuksen ja käytön nousu sekä yleinen ruoan arvostuksen ja terveellisyyden kasvu.

Lapin alueellisessa hankkeessa keskeisenä tavoitteena on kehittää hyödyntämistapoja esimerkiksi kalan- ja poronjalostuksessa syntyneille teurasjätteille. Hankkeen toteuttavat Lapin ammattikorkeakoulu, VTT ja Digipolis Oy.

Koko ruokaketju kestäväksi

Hankkeille on yhteistä kestävyysnäkökulman ulottaminen koko ruokaketjuun, tuotannosta lautaselle asti ja edelleen ravinteiden kiertoon. Ruoantuotannossa syntyy esimerkiksi erilaisia materiaalien sivuvirtoja, jotka pyritään nyt hyödyntämään.

Nyt aloittavat hankkeet muodostavat kestävien ruokajärjestelmien verkoston yhdessä Ahvenanmaan hankkeen kanssa, jolle maa- ja metsätalousministeriö myönsi keväällä 2017 rahoituksen. Verkoston toimijat jakavat oppeja ja kirittävät toisiaan Sitran johdolla. Verkoston kanssa työskentelee myös ravinne- ja energiaomavaraista toimintamallia ruoantuotantoon ja -kulutukseen kehittävä hanke Uudeltamaalta.

Kiertotaloudessa kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen. Materiaaleja ei lopuksi hukata, vaan niistä syntyy yhä uudelleen uusia tuotteita. Sitra kokosi keväällä 2016 Suomen keskeisten yhteiskunnan toimijoiden näkemykset kiertotalouden edistämiseksi tarvittavista toimenpiteistä. Näistä näkemyksistä syntynyt maailman ensimmäinen kansallinen kiertotalouden tiekartta sisältää ensimmäiset laajat kokonaisuudet, jotka aloittavat Suomen muutoksen kohti kiertotaloutta. Nyt käynnistyvät hankkeet ovat osa tiekartan toimeenpanoa.

Lisätiedot

Hanna Mattila, kiertotalouden asiantuntija, hanna.mattila(at)sitra.fi, 040 733 9151

Merja Rehn, kiertotalouden asiantuntija, merja.rehn(at)sitra.fi, 050 500 3890

Noora Lindroos, projektikoordinaattori, viestintä, noora.lindroos(at)sitra.fi, 050 4083304

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.