Neljä aluetta harppaavat kestävän ruoan edelläkävijöiksi

Keski-Suomi, Järvi-Saimaa, Lappi ja Ahvenanmaa haastavat lähiruoan kestävyyden. Alueet panostavat nyt koko ruokaketjun kestävyyden lisäämiseen.

Mistä löytyvät ruokavaliotamme täydentävät uudet proteiinilähteet? Entä miten ruokahävikki voidaan hyödyntää uuden aterian raaka-aineena? Muun muassa nämä teemat liittyvät alueellisten kestävien ruokajärjestelmien rakentamiseen, jonka Sitra on aloittanut yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön sekä useiden alueellisten toimijoiden kanssa.

”Lähellä tuotettu ruoka ei riitä takaamaan ruoan kestävyyttä. Siksi tarvitsemme harppauksen lähiruoasta nykyistä kestävämpään ruokaan, jossa tuotantokin perustuu kestäviin ja kiertotalouden mukaisiin ratkaisuihin”, sanoo kiertotalouden asiantuntija Hanna Mattila Sitrasta.

Sitran nyt käynnistämien alueellisten hankkeiden tavoitteena on luoda kullekin alueelle kestävä ruokajärjestelmä. Siinä tuotettu ruoka edistää terveyttä, ja sen tuotanto ja kulutus tapahtuvat luonnonvaroja säästäen sekä niitä optimaalisesti käyttäen ja kierrättäen. Tämä luo kannattavuutta koko ruokajärjestelmään.

Keski-Suomen hankkeessa Jyväskylän seutukunnalla selvitetään, millaisia uusia proteiineja voimme saada syötäväksi. Hankkeesta vastaa Jyväskylän yliopiston Food System Studies -tutkimusryhmä.

Myös Järvi-Saimaan alueellisessa hankkeessa kehitetään ruokavalioomme tarvittavan proteiinin tuottamista uudella tapaa. Hanke toteutetaan Järvi-Saimaan rantakunnissa Juvalla, Sulkavalla ja Rantasalmella yhteistyössä Järvi-Saimaan Palvelut Oy:n kanssa.

Lisäksi Keski-Suomessa ja Järvi-Saimaalla tavoitteina on järvikalan arvostuksen ja käytön nousu sekä yleinen ruoan arvostuksen ja terveellisyyden kasvu.

Lapin alueellisessa hankkeessa keskeisenä tavoitteena on kehittää hyödyntämistapoja esimerkiksi kalan- ja poronjalostuksessa syntyneille teurasjätteille. Hankkeen toteuttavat Lapin ammattikorkeakoulu, VTT ja Digipolis Oy.

Koko ruokaketju kestäväksi

Hankkeille on yhteistä kestävyysnäkökulman ulottaminen koko ruokaketjuun, tuotannosta lautaselle asti ja edelleen ravinteiden kiertoon. Ruoantuotannossa syntyy esimerkiksi erilaisia materiaalien sivuvirtoja, jotka pyritään nyt hyödyntämään.

Nyt aloittavat hankkeet muodostavat kestävien ruokajärjestelmien verkoston yhdessä Ahvenanmaan hankkeen kanssa, jolle maa- ja metsätalousministeriö myönsi keväällä 2017 rahoituksen. Verkoston toimijat jakavat oppeja ja kirittävät toisiaan Sitran johdolla. Verkoston kanssa työskentelee myös ravinne- ja energiaomavaraista toimintamallia ruoantuotantoon ja -kulutukseen kehittävä hanke Uudeltamaalta.

Kiertotaloudessa kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen. Materiaaleja ei lopuksi hukata, vaan niistä syntyy yhä uudelleen uusia tuotteita. Sitra kokosi keväällä 2016 Suomen keskeisten yhteiskunnan toimijoiden näkemykset kiertotalouden edistämiseksi tarvittavista toimenpiteistä. Näistä näkemyksistä syntynyt maailman ensimmäinen kansallinen kiertotalouden tiekartta sisältää ensimmäiset laajat kokonaisuudet, jotka aloittavat Suomen muutoksen kohti kiertotaloutta. Nyt käynnistyvät hankkeet ovat osa tiekartan toimeenpanoa.

Lisätiedot

Hanna Mattila, kiertotalouden asiantuntija, hanna.mattila(at)sitra.fi, 040 733 9151

Merja Rehn, kiertotalouden asiantuntija, merja.rehn(at)sitra.fi, 050 500 3890

Noora Lindroos, projektikoordinaattori, viestintä, noora.lindroos(at)sitra.fi, 050 4083304

Artificiell intelligens berättar vad Finland kan och en positiv CV tar fram ungas dolda kompetens: Sitras en miljon euros utmaningstävling Ratkaisu 100 är avgjord16.11.2017 19:04Tiedote

Vinnarna i Sitras utmaningstävling Ratkaisu 100 har utsetts. Priset på en miljon euro delades jämnt mellan två av tävlingsbidragen. Finansieringen på 500 000 euro var går till Headai, som använder artificiell intelligens för att identifiera kompetens, och till Positiivinen CV, med fokus på att identifiera ungdomars dolda styrkor.

Artificial intelligence shows what Finland can do and a positive CV reveals the hidden talents of young people: The winners of Sitra's 100 million-euro Ratkaisu 100 Challenge competition16.11.2017 19:04Tiedote

The winners of Sitra's Ratkaisu 100 Challenge prize have been chosen. The one million-euro prize will be split between two competing solutions. Half the amount, 500,000 euros of development money, will go to Headai, which harnesses capabilities for identifying expertise using artificial intelligence, and the other half will be awarded to Positive CV (Positiivinen CV), which identifies hidden strengths in young people.