Neljännen Dekkarifestivaalin kansainvälisinä tähtivieraina Jonas Bonnier, Jens Henrik Jensen, Arne Dahl ja Martin Österdahl

Dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat yhteen kokoava Dekkarifestivaali järjestetään tulevana syksynä jo neljännen kerran. Mukana on jopa neljä kansainvälistä tähtivierasta, kun kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalin vieraaksi saapuvat ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Tänä vuonna festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Neljättä kertaa järjestettävä Dekkarifestivaali valtaa jälleen Pörssitalon 22. syyskuuta 2018. Tapahtuman lipunmyynti käynnistyy Tiketissä 1. kesäkuuta. Ensimmäisen kahden viikon aikana myynnissä on erikoishintaisia early bird -lippuja. Tänä vuonna Pörssitalon aikuislukijoille suunnatun päätapahtuman lisäksi järjestetään Kallion kirjastossa ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali klo 11–16. Lasten tapahtumaan on vapaa pääsy.

Dekkarifestivaalin kansainvälisinä tähtivieraina tavataan ruotsalainen Jonas Bonnier, jonka Helikopteriryöstö on huima tarina Ruotsin rikoshistorian yhdestä kohutuimmasta, poliisien silmien alla tapahtuneesta rikoksesta Ocean’s Elevenin tyyliin, tanskalainen dekkarisuosikki Jens Henrik Jensen, jonka uuden Oxen-sarjan aloittavassa, intensiivisessä Hirtetyt koirat -romaanissa Afganistanin sodan veteraani joutuu epäillyksi vaikutusvaltaisen miehen murhasta, ruotsalainen Arne Dahl, jonka syksyllä ilmestyvä Sydänmaa jatkaa hänen uutta ja kiiteltyä Berger & Blom -jännityssarjaansa sekä niinikään ruotsalainen Martin Österdahl, jonka Kymmenen on kuoltava puolestaan jatkaa Venäjälle ja Ruotsiin sijoittuvaa dekkarisarjaa, missä tositapahtumat ja jännittävä tarina punoutuvat yhteen.

Kotimaisista kirjailijoista mukana ovat festivaalin suojelijanakin toimiva Leena Lehtolainen, kotimaisten trilleristien kärkikastiin nopeasti noussut Max Seeck, rikostoimittaja-kirjailija Jarkko Sipilä, esikoisdekkaristit Liina Putkonen ja Anniina Tarasova, Suomen Stephen Kingiksikin tituleerattu Marko Hautala, kansainvälisesti menestynyt Simo Hiltunen, kotimaisen dekkarin kiinnostavimpia nousevia nimiä Ari Räty, Vuoden johtolanka -voittaja Timo Saarto sekä esikoisdekkaristaan palkittu toimittaja Heikki Valkama.

Päiväohjelman lisäksi festivaaliyleisöllä on mahdollisuus osallistua festivaalin huipentavalle, dekkarikirjailijoiden kanssa yhdessä nautittavalle kolmen ruokalajin show-illalliselle. Festivaalin iltaohjelmasta vastaa muun muassa Murhamysteeri-illallisistaan tunnettu elämystoimisto Tuoni Studiot. Illallislipun ostajat sekä early bird -päivälipun ostajat saavat lisäksi 50 euron arvoisen kirjakassin.

Festivaalin ohjelmajohtajana toimii Kustannusosakeyhtiö Tammen johtaja Outi Mäkinen. Yhteistyössä mukana ovat Aula & co., Gummerus, Into Kustannus, Johnny Kniga, Karisto, Tammi, WSOY ja Suomen dekkariseura.

Dekkarifestivaali
Pörssitalo, Fabianinkatu 14, Helsinki
Lauantaina 22.9.2018
www.dekkarifestivaali.fi

Liput:
Early bird -päivälippu:
13 € (sis. 50 euron arvoisen kirjakassin ja palvelumaksun), myynnissä 1.–17.6.2018
Normaalihintainen päivälippu: 15 € (sis. palvelumaksun), myynnissä 18.6.2018 alkaen
Illallislippu: 75 € (sis. päivälipun, kolmen ruokalajin illallisen, illan ohjelman, 50 euron arvoisen kirjakassin ja palvelumaksun)
Ennakot: www.tiketti.fi

Lisätiedot:
Ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoitus julkaistaan suomeksi 6.12.14.11.2018 11:00Tiedote

Tammi julkaisee J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoituksen Jaana Kapari-Jatan suomentamana 6. joulukuuta 2018. Rowlingin käsikirjoitukseen perustuva elokuva saa kansainvälisen ensi-iltansa 14. marraskuuta. Helsingin uudessa keskustakirjastossa Oodissa itsenäisyyspäivänä julkaistava kirja huipentaa Harry Potter 20 vuotta Suomessa -juhlavuoden.