Neljännen Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu

Syyskuun 22. järjestettävän neljännen Dekkarifestivaalin lavaohjelma on julkistettu. Festivaalin keskusteluissa esiin nousevat muun muassa suosittujen dekkarihahmojen elämä ja teot ja eri maiden järjestäytynyt rikollisuus kirjoissa. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalilla esiintyy neljä kansainvälistä tähtivierasta: ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Dekkarifestivaali järjestetään lauantaina 22.9.2018 Helsingin Pörssitalolla. Festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat yhteen kokoavan Dekkarifestivaalin ohjelma on valmis. Festivaalilla ruotsalainen Jonas Bonnier kertoo Jarkko Sipilän haastattelussa kirjastaan Helikopteriryöstö, joka pohjautuu Ruotsin rikoshistorian yhteen kohutuimmista rikoksista. Tanskalainen Jens Henrik Jensen ja Max Seeck keskustelevat Jone Nikulan haastattelussa sotatraumoista kärsivistä trilleripäähenkilöistään. Leena Lehtolainen kertoo Outi Mäkisen haastattelussa rakastetusta dekkarihahmostaan Maria Kalliosta, jonka ensiesiintymisestä kirjallisuudessa tuli tänä vuonna kuluneeksi 25 vuotta. Lehtolainen myös haastattelee ruotsalaista Arne Dahlia tämän suositusta dekkariparista Berger & Blom. Paula Arvaksen haastattelussa Venäjä-tuntijat Anniina Tarasova ja ruotsalainen Martin Österdahl keskustelevat itänaapuristamme dekkareissaan.

Muina esiintyjinä festivaalilla nähdään esikoisdekkaristi Liina Putkonen, Suomen Stephen Kingiksikin tituleerattu Marko Hautala, kansainvälisesti menestynyt Simo Hiltunen, kotimaisen dekkarin kiinnostavimpia nousevia nimiä Ari Räty, Vuoden johtolanka 2018 -voittaja Timo Saarto sekä esikoisdekkaristaan palkittu Heikki Valkama.

Katso koko ohjelma osoitteesta www.dekkarifestivaali.fi.

Keskusteluiden ja haastatteluiden lisäksi ohjelmaan kuuluu Jarkko Sipilän huippusuosittu rikoskävely sekä dekkarikirjailijoiden kanssa yhdessä nautittava kolmen ruokalajin illallinen. Iltaohjelmana nähdään kymmenvuotista uraansa tänä vuonna juhlivan elämystoimisto Tuoni Studioiden Pirunnyrkki-murhamysteeri.

Tänä vuonna samaan aikaan Pörssitalon aikuislukijoille suunnatun päätapahtuman kanssa lauantaina klo 11–16 järjestetään Kallion kirjastossa ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali. Mukana seikkailussa ovat muun muassa Lasse-Maijan etsivätoimisto, Viisikko, Etsiväkerho Hurrikaani ja Tagli & Telle. Lasten tapahtumaan on vapaa pääsy.

Dekkarifestivaalin ohjelmajohtajana toimii Kustannusosakeyhtiö Tammen johtaja Outi Mäkinen ja suojelijana kirjailija Leena Lehtolainen. Tammen lisäksi festivaalilla ovat tänä vuonna mukana Aula & co., Gummerus, Into Kustannus, Johnny Kniga, Karisto, WSOY ja Suomen dekkariseura.

Dekkarifestivaali
Pörssitalo, Fabianinkatu 14, Helsinki
Lauantaina 22.9.2018
www.dekkarifestivaali.fi

Liput
Päivälippu 15 € (sis. palvelumaksun)
Koko päivä -lippu 75 € (sis. päivälipun, kolmen ruokalajin illallisen, illan ohjelman, 50 euron arvoisen kirjakassin ja palvelumaksun)
Liput myynnissä: www.tiketti.fi

Ohjelmajohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi | 040 8344 404

Hanna Brotheruksen uutuusteos Äitini, tyttäreni käsittelee elämän haurainta ja vahvinta suhdetta9.4.2024 14:47:53 EEST | Tiedote

Kahden rakastetun romaanin jälkeen Hanna Brotherus julkaisee kauniin haastatteluteoksen, joka sisältää ainutlaatuisia tarinoita äidin ja tyttären suhteesta. Hän kutsui erilaisia äitejä ja tyttäriä keskusteluihin löytääkseen uusia näkökulmia ja peilatakseen omia ajatuksiaan. Tiistaina 23.4. ilmestyvässä teoksessa Äitini, tyttäreni (Tammi) kokemuksiaan avaavat esimerkiksi Katja Ståhl, Eva Wahlström, Minna Tervamäki ja Aira Samulin.