Neljännes suomalaisista valmis hankkimaan ekologisen auton

Suomalaisista neljännes voisi hankkia seuraavaksi autokseen hybridi-, kaasu- tai sähköauton auton. Erityisen kiinnostuneita ekologisista autoista ovat suurituloiset ja Etelä-Suomessa asuvat.

Neljännes suomalaisista on valmis hankkimaan seuraavaksi autokseen hybridi-, kaasu- tai sähköauton, kertoo Danske Bankin rahoitusyhtiö Danske Financen teettämä kyselytutkimus. Osuus on muutamassa vuodessa kasvanut reilusti, sillä vielä 2015 vain 17 prosenttia oli kiinnostunut ekologisemmasta autosta.

”Osuuden kasvu kertoo aikojen muuttumisesta. Ekologiset teemat ovat jatkuvasti esillä julkisessa keskustelussa, liikennepolitiikka pyrkii suosimaan ekologisempia autoja ja uudenlaiset autot ovat kehittyneet viime vuosina todella paljon. Koko autoteollisuus on kiinnostunut uudenlaisista autoista. Teslan kaltaiset edelläkävijät ovat myös saattaneet innostaa suomalaisia”, sanoo Danske Financen Altti Kuuri.

Miesten ja naisten välillä ei ole enää juurikaan eroa kiinnostuksessa ekologisiin autoihin. Ikäryhmistä hieman muita kiinnostuneempia ovat nyt 46–55-vuotiaat, joiden kiinnostus kasvoi kaikkein eniten vuoden takaiseen verrattuna, 13 prosenttiyksikköä 29 prosenttiin. Alueellisesti kiinnostusta löytyy eniten Uudeltamaalta, jossa lähes kolmannes on kiinnostunut hankkimaan ekologisemman auton.

Samaan aikaan, kun ekologisempien autojen kysyntä kasvaa, suurin osa suomalaisista ei ole muuttanut käsitystään diesel-autoista; 65 prosenttia ei ole muuttanut käsitystään dieseleistä viimeaikaisen keskustelun myötä.

Matalat päästöt ja taloudellisuus kiinnostavat

Kiinnostusta hybridi-, kaasu- ja sähköautoihin kasvattaa eniten tulotaso. Yli 80 000 euroa vuodessa ansaitsevista lähes 40 prosenttia on kiinnostunut ekologisesta autosta. Tätä selittävät osittain myös suomalaisten autojen hinnat, sillä auton ostoa suunnittelevien seuraavan auton hinta on keskimäärin 10 000-20 000 euroa.

Sähkö-, hybridi- tai kaasuautot kiinnostavat ennen kaikkea niiden pienempien päästöjen vuoksi. Tätä mieltä oli 78 prosenttia näistä autoista kiinnostuneista. Matalampaa hintaa autoveron takia kiinnostavana pitää 32 prosenttia suomalaisista.

”Sähkö-, hybridi- tai kaasuautojen kustannukset jakavat suomalaisia kiinnostavalla tavalla. Pienemmät päästöt puhuttelevat muita enemmän naisia, yli 65-vuotiaita, korkeasti koulutettuja ja eteläsuomalaisia. Pienempi autovero taas puhuttelee muita yleisemmin miehiä, alle 36-vuotiaita ja länsisuomalaisia”, sanoo Kuuri.

Tietoa tutkimuksesta

• Kyselyyn vastasi 1465 henkilöä. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan suomalaista väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa maaliskuussa 2018.
  • Kiinnostus sähkö-, hybridi- ja kaasuautoihin kasvanut tasaisesti. Vielä vuonna 2015 vain 17 prosenttia oli kiinnostunut hankkimaan seuraavaksi autokseen ekologisemman auton. Vuonna 2017 osuus oli 21 prosenttia. Nyt osuus on 25 prosenttia.
  • Erityisen suurta kiinnostus on suurituloisilla, joista 14 prosenttia aikoo erittäin todennäköisesti hankkia seuraavaksi autokseen ekologisemman auton ja melko todennäköisesti 23 prosenttia.
  • Alueellisesti suurin kiinnostus on Uudellamaalla. Pienintä kiinnostus on Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa 39 prosenttia ja Itä-Suomessa 44 prosenttia pitää erittäin epätodennäköisenä, että seuraava auto on sähkö-, hybridi- tai kaasuauto.

Altti Kuuri, johtaja, Danske Finance, puh: 050 422 0951, altti.kuuri@danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, ja haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi