Nesteytettyä maakaasua ensimmäistä kertaa laivalla Pohjois-Suomeen Manga LNG-terminaaliin – Energiamarkkinoille lisää vaihtoehtoja

Nesteytettyä maakaasua (LNG) toimitettiin ensimmäistä kertaa 19.11.2017 sunnuntaina laivalla LNG-tuontiterminaaliin Tornioon. Manga LNG Oy:n maakaasun tuontiterminaali Tornion satamassa Röyttässä on Outokumpu Oyj:n, SSAB Europe Oy:n, EPV Energia Oy:n ja Skangasin yhteishanke. Kuvantekijänoikeus: Wärtsilä.

Valmistuessaan Tornion LNG-terminaali palvelee koko Perämerta ja Pohjois-Suomen, Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan teollisuutta, kaivoksia, merenkulkua ja raskasta liikennettä. Terminaalin rakentanut Wärtsilä valmistelee terminaalia nyt käyttöönottoon. Kaupalliset toimitukset asiakkaille, kuten Outokummun Tornion terästehtaalle, EPV Energialle ja SSAB Raahelle alkavat kesällä 2018.

”Parannamme terästehtaamme kilpailukykyä korvaamalla propaanin nesteytetyllä maakaasulla. Samalla tuotantokustannuksemme pienenevät vakaampien energianhintojen myötä. Tavoitteenamme on vuoteen 2020 mennessä edelleen vähentää suoria hiilidioksidipäästöjämme, ja siirtyminen nesteytetyn maakaasun käyttöön tukee tätä tavoitetta erinomaisesti,” kertoo Outokummun Tornion tehtaiden johtaja Martti Sassi.

LNG:n saatavuus on tärkeä kilpailukykytekijä alueen nykyiselle teollisuudelle ja Tornion satamalle. Terminaali on suunnattu sekä teollisuuden että meri- ja maantieliikenteen tarpeisiin, ja paikalle valmistuu myös nesteytetyn maakaasun logistiikkaketju. Meriliikenteen asiakkaita tulevat olemaan mm. LNG:llä kulkevat rahtialukset ja uusi jäänmurtaja Polaris.

Tornion tuontiterminaalin rakennustyöt ovat sujuneet suunnitellun aikataulun mukaisesti ilman poissaoloon johtaneita tapaturmia.Hankkeen kokonaisinvestointi on noin 110 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan terminaali työllistää suoraan 7 henkeä ja välillisesti noin 30 henkeä.

”Terminaalin rakennushanke on sujunut hienosti. Työmaalla rakentamiseen on osallistunut lähes 1 400 henkilöä. Rakennushankkeen arvioitu työllistämisvaikutus on noin 320 henkilötyövuotta. Nyt terminaalilla tehdään viimeistelyä ja valmistellaan sitä käyttöönottoon tuleville asiakkaille”, kertoo Wärtsilän Business Development Manager Timo Mahlanen.

”Tämä on historiallinen hetki, kun ensimmäisen LNG-toimitus saapuu Pohjois-Suomeen. Vahvistamme Suomen energiariippumattomuutta ja asemaamme Pohjoismaiden johtavana LNG-toimijana. LNG:n avulla saavutetaan merkittäviä päästövähennyksiä ja varmistetaan samalla suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvyn säilyminen”, kertoo Skangasin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

LNG täyttää meriliikenteen rikkidirektiivin vaatimukset ja myös tulevaisuuden tiukemmat päästörajoitukset. LNG:n avulla voidaan korvata öljypohjaisten polttoaineiden käyttöä myös teollisuudessa, energiantuotannossa ja raskaassa maantieliikenteessä. LNG:n käyttö öljyn sijaan vähentää merkittävästi hiukkas-, sekä rikkidioksidi-, hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. LNG:n käyttö mahdollistaa nesteytetyn biokaasun (LBG) käyttöön siirtymisen ilman lisäinvestointeja.

Lisätiedot:
Mika Kolehmainen, toimitusjohtaja, Manga LNG

p. 040 8309509, etunimi.sukunimi@manga-lng.com

Linkki medialle kuvapankkiin:

Manga LNG lyhyesti

Manga LNG Oy:n maakaasun tuontiterminaali Tornion Röyttässä on teollisuusyritysten Outokumpu Oyj:n, SSAB Europe Oy:n, energiayhtiö EPV Energia Oy:n ja LNG-yhtiö Skangasin yhteishanke. Terminaalin tavoitteena on monipuolistaa pohjoisen alueen kaasu- ja polttoainemarkkinoita tarjoamalla ympäristöystävällisempi ja edullisempi vaihtoehto pohjoisen teollisuudelle, energiantuotannolle ja meriliikenteelle.

Nesteytettyä maakaasua (LNG) toimitettiin ensimmäistä kertaa 19.11.2017 sunnuntaina laivalla LNG-tuontiterminaaliin Tornioon Belgiasta Zeebruggen LNG-terminaalista. Kuvan tekijänoikeus: Wärtsilä.
Coral Energy LNG-lastissa Tornion Röyttässä. Kuvaoikeus: Outokumpu.
LNG-laiva Coral energy on aikarahdattu LNG-yhtiö Skangasille. Laiva saapumassa Tornion Röyttän satamaan, kuvaoikeus: Outokumpu.
LNG-laiva Coral Energy LNG-lastissa ja satamapäällikkö Pekka Harjuoja ja MangaLNG toimitusjohtaja Mika Kolehmainen. Kuvaoikeus: Outokumpu.
Terminaalin rakentanut Wärtsilä valmistelee terminaalia nyt käyttöönottoon. Kaupalliset toimitukset asiakkaille, kuten Outokummun Tornion terästehtaalle, EPV Energialle ja SSAB Raahelle alkavat kesällä 2018. Kuvan tekijäoikeus: Outokumpu.

LNG-yhtiö Skangas on johtava toimija pohjoismaisilla LNG-markkinoilla. Yhtiö toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan maaliikenteen tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan ympäristö- ja operatiiviset tavoitteensa tarjoamalla tehokkaita ja vakaita LNG-toimituksia. Skangas on suomalaisen luonnonkaasujen osaajan Gasum Oy:n tytäryhtiö, jonka osakkaina ovat Gasum Oy ja norjalainen Lyse Energi AS. www.skangas.com