Nettikysely paljastaa: Muumitalo on Muumimaailman kävijöiden suosikki!

Naantalin Muumimaailmassa saduista tutut kohteet ovat käsin kosketeltavaa todellisuutta. Alueella riittää tutkittavaa ja koettavaa moneksi päiväksi. Lapsilla ja aikuisilla onkin omat satumaiset suosikkipaikkansa, paljastaa Muumimaailman nettikysely. Yksi on kuitenkin ylitse muiden: Muumitalossa viihtyy niin isot kuin pienetkin Muumien ystävät.

Muumimaailman suosikkipaikkoja selvittäneessä verkkokyselyssä koko kansan ylivoimaiseksi suosikiksi nousi Muumimaailman maamerkki, Muumitalo. Sadunsininen Muumien koti keräsi peräti 36 prosenttia kaikista äänistä. Toiseksi suosituimmaksi Muumimaailman kohteeksi äänestettiin Muumipapan laiva ”Merenhuiske”, jota äänesti kaikkiaan yhdeksän prosenttia vastanneista. Kolmanneksi eniten ääniä saivat Satupolku sekä Noidan ja Aliisan mökki. Molemmat keräsivät noin kuusi prosenttia äänistä.

”Muumitaloon tuotiin täksi kesäksi enemmän leikkimiseen ja puuhasteluun kannustavaa rekvisiittaa. Muumipapan laiva puolestaan toimii ensimmäistä kertaa näyttämönä Tuutikin roskaorkesterille, jonka soittimet rakennettiin alkukesästä Muumimaailman rantojen siivouksen yhteydessä löytyneistä roskista. Äänestyksen perusteella voidaan todeta, että uudistukset on otettu vastaan hyvin”, kertoo Muumimaailman markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen.

Puuhaa lapsille, huilia vanhemmille
Muumitalo nousi kyselyssä kaikkien ikäryhmien suosikiksi sukupuoleen katsomatta. 7–11-vuotiaat viihtyvät kyselyn mukaan Muumitalon jälkeen seuraavaksi mieluiten puuhakkaissa kohteissa eli Muumimaailman Labyrintissa ja Satupolulla. 55-65-vuotiaille mieluisin paikka Muumitalon jälkeen sen sijaan on rento Huilipuisto, jonka mainitsi suosikikseen 11 % äänestäneistä.

Miespuolisten vastaajien toiseksi ja kolmanneksi suosituimmat kohteet ovat kyselyn mukaan Poliisiasema (9 % äänistä) ja Muumipapan laiva (8 % äänistä). Naispuoliset kävijät sen sijaan viihtyvät paitsi Muumitalossa myös Muumipapan laivassa (9 % äänistä) ja Satupolulla (7 % äänistä).

”Kyselyn tulos kertoo, että pystymme tarjoamaan monipuolista koettavaa eri-ikäisille Muumien ystäville. Lapsille ja lapsenmielisille riittää puuhaa ja näkemistä, kun taas rennompaa oleskelua kaipaavat voivat halutessaan levähtää vaikkapa riippumatossa Huilipuiston suojissa”, Ann-Karin Koskinen toteaa.

Kyselyyn vastasi heinäkuussa yhteensä 1141 henkilöä. Vastanneista 87,5 % oli naisia, 11,7 % miehiä ja 0,8 % muita.

Lisätiedot ja kuvat:
Markkinointijohtaja Ann-Karin Koskinen, p. 040 590 0701,
ann-karin.koskinen@muumimaailma.fi

Muumimaailman painokelpoisia kuvia voi ladata lehdistökäyttöön Muumimaailman kuvapankista osoitteesta http://www.muumimaailma.fi/medialle, salasana: moominpartner