Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHLYliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL

Neuvottelut lopetettiin - Helsingin yliopisto toteuttaa työehtoshoppailun ja halventaa kiinteistöpalvelun henkilöstön työn

Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön työehtosopimusneuvottelut on lopetettu. Neuvottelut päätti Helsingin yliopistoa edustava Sivistystyönantajien liitto. Työehtosopimus vaihtuu nykyisestä sopimuksesta työntekijöille heikompaan eikä suuri osa kiinteistöpalveluyhtiön työntekijöistä ole enää työrauhavelvoitteen piirissä.

Sivistystyönantajien liitto antoi kesken työehtosopimusneuvotteluja tylyn ilmoituksen neuvottelujen päättymisestä. Ilmoitus on kylmää vettä vuoden alusta perustetun kiinteistöpalveluyhtiön työntekijöiden niskaan.

Henkilöstöjärjestöt Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL edustavat suurta osaa uuden yhtiön henkilökunnasta. Järjestöt eivät enää helmikuun alusta ole sidottuja alan yleissitovan työehtosopimuksen työrauhavelvoitteeseen.

– Yliopiston toiminta voi hankaloitua, kun työnantaja yritetään vielä saada ymmärtämään henkilöstönsä ja oman työehtosopimuksensa arvo, ja käymään aito työehtosopimusneuvottelu, järjestöt toteavat.

Siirtyminen halvemman, yleissitovan työehtosopimuksen piiriin merkitsee muun muassa työajan pidennystä, lomien lyhennystä ja sairauspoissaolojen korvausten leikkauksia. Lisäksi yliopisto ilmoitti jo aiemmin, ettei se huolehdi valtion palvelusta kertyneen eläkkeen osan jatkumisesta yhtiössä, yliopiston omina työntekijöinä eläke olisi säilynyt. Helsingin yliopisto korosti hyvän henkilöstöpolitiikan tärkeyttä yhtiöittämissuunnitelmista kertoessaan. Sanat eivät kuitenkaan ole vastanneet tekoja, yliopiston toiminta ei edusta hyvää henkilöstöpolitiikkaa.

­Helsingin yliopisto ei arvosta kiinteistöpalveluhenkilöstöään vaan pitää sitä kulueränä, jota halutaan kurittaa ja kutistaa.

– Työnantaja on unohtanut, että osaava ja opastava vahtimestari on talon käyntikortti tulijalle. Siivousta ja tilojen ja kiinteistöjen hyvää hoitoa ei pidetä merkityksellisinä vaan ne nähdään ilmeisesti vain kulueränä, joka jättää miinusta viivan alle, liitot toteavat.

Yhteyshenkilöt

Neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, 040 728 9046, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Puheenjohtaja Satu Henttonen, 040 524 9199, Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL
Ratamestarinkatu 11

045 7731 0450http://www.yhl.fi

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL edustaa pääasiassa yliopistojen muuta kuin opetus- ja tutkimushenkilöstöä. Liiton jäsenmäärä on noin 5500. YHL:n jäseniä työskentelee myös Suomen Akatemiassa, Opetushallituksessa, Unigrafiassa, AaltoEE:ssä, Varastokirjastossa, Yliopistojen palvelukeskus Certiassa ja Pelastusopistossa. YHL on Palkansaajajärjestö Pardian suurimpia jäsenliittoja ja sen keskusjärjestönä toimii STTK.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL