Neuvottelutulos hallitusohjelmasta julkaistiin: Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta

Rinteen hallituksen tavoitteena on luoda Suomesta sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen yhteiskunta vuoteen 2030 mennessä. Neuvottelutulos hallitusohjelmasta esiteltiin tänään Oodi-kirjastossa Helsingissä.

– Neuvoteltu hallitusohjelma on kunnianhimoinen tulevaisuusohjelma, joka sisältää ratkaisuja kestävämmän yhteiskunnan rakentamiseksi, sanoo SDP:n puheenjohtaja, eduskunnan puhemies Antti Rinne.

– Nyt on aika panostaa tulevaisuuteen ja ihmisten hyvinvointiin. SDP:lle on tärkeää vähentää eriarvoisuutta ja parantaa pienituloisten asemaa, tehdä taloutta ja työllisyyttä vahvistavia tulevaisuusinvestointeja, kehittää reilua ja tasa-arvoista työelämää, torjua ilmastonmuutosta sekä investoida koulutukseen, osaamiseen ja innovaatioihin. Näihin tavoitteisiin hallitusohjelmassa vastataan monilla eri keinoilla.

SDP:n kynnyskysymykset, eli viikon hoitotakuu, 0,7 hoitajamitoitus ja 1000 lääkärin tai hoitajan palkkaaminen, tulivat hallituksen tavoitteiksi hallitusohjelmaneuvotteluissa. Sosialidemokraattien pitkäaikainen ja tärkeä tavoite oppivelvollisuuden laajentamisesta toteutuu ja hallitus tekee merkittäviä investointeja tutkimukseen, osaamiseen ja innovaatioihin. Hallitus parantaa pienituloisten asemaa ja korottaa pienimpiä eläkkeitä heti kautensa alussa. Ensimmäinen erä on noin 50 euron korotus alle 1000 euron eläkkeisiin. Hallitusohjelmaan kirjattiin myös aktiivimallin leikkurin purkaminen ja useita työelämän tasa-arvoa parantavia toimia.

– Olen ylpeä hyvähenkisestä, rakentavasta ja ratkaisuhakuisesta neuvotteluprosessista. Me olemme valmiina kantamaan vastuuta päätöksistä, joilla rakennetaan tulevaisuutta ja parempaa huomista jokaiselle suomalaiselle. Olemme valmiina kehittämään suomalaista yhteiskuntaa yhdessä sopien, emme repien. Me olemme valmiina rakentamaan huomista, joka on parempi kuin tänään, Rinne päättää.

Hallitusohjelman löydät täältä

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.