Neuvottelutulos hallitusohjelmasta julkaistiin: Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta

Rinteen hallituksen tavoitteena on luoda Suomesta sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen yhteiskunta vuoteen 2030 mennessä. Neuvottelutulos hallitusohjelmasta esiteltiin tänään Oodi-kirjastossa Helsingissä.

– Neuvoteltu hallitusohjelma on kunnianhimoinen tulevaisuusohjelma, joka sisältää ratkaisuja kestävämmän yhteiskunnan rakentamiseksi, sanoo SDP:n puheenjohtaja, eduskunnan puhemies Antti Rinne.

– Nyt on aika panostaa tulevaisuuteen ja ihmisten hyvinvointiin. SDP:lle on tärkeää vähentää eriarvoisuutta ja parantaa pienituloisten asemaa, tehdä taloutta ja työllisyyttä vahvistavia tulevaisuusinvestointeja, kehittää reilua ja tasa-arvoista työelämää, torjua ilmastonmuutosta sekä investoida koulutukseen, osaamiseen ja innovaatioihin. Näihin tavoitteisiin hallitusohjelmassa vastataan monilla eri keinoilla.

SDP:n kynnyskysymykset, eli viikon hoitotakuu, 0,7 hoitajamitoitus ja 1000 lääkärin tai hoitajan palkkaaminen, tulivat hallituksen tavoitteiksi hallitusohjelmaneuvotteluissa. Sosialidemokraattien pitkäaikainen ja tärkeä tavoite oppivelvollisuuden laajentamisesta toteutuu ja hallitus tekee merkittäviä investointeja tutkimukseen, osaamiseen ja innovaatioihin. Hallitus parantaa pienituloisten asemaa ja korottaa pienimpiä eläkkeitä heti kautensa alussa. Ensimmäinen erä on noin 50 euron korotus alle 1000 euron eläkkeisiin. Hallitusohjelmaan kirjattiin myös aktiivimallin leikkurin purkaminen ja useita työelämän tasa-arvoa parantavia toimia.

– Olen ylpeä hyvähenkisestä, rakentavasta ja ratkaisuhakuisesta neuvotteluprosessista. Me olemme valmiina kantamaan vastuuta päätöksistä, joilla rakennetaan tulevaisuutta ja parempaa huomista jokaiselle suomalaiselle. Olemme valmiina kehittämään suomalaista yhteiskuntaa yhdessä sopien, emme repien. Me olemme valmiina rakentamaan huomista, joka on parempi kuin tänään, Rinne päättää.

Hallitusohjelman löydät täältä

Ministeri Marin kummeksuu Petteri Orpon lausuntoja9.10.2019 18:52:44 EESTTiedote

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin katsoo, että Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta Aamulehden haastattelussaan 9. lokakuuta. Orpo väittää hallituksen jarruttavan raidehankkeita ja kritisoi erityisesti suunnitelmia Helsinki-Tampere-välin kehittämiseksi. Tosiasiassa hallituksen raideliikenteen panostukset ovat merkittävät. Jo kesäkuun lisätalousarviossa hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja. Esimerkiksi pääradalle osoitettiin suunnittelurahoitusta 11 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-yhteysvälin nopeuttamiseksi ja radan kapasiteetin parantamiseksi. Entinen valtiovarainministeri Orpo osoitti neljän vuoden aikana Tampere−Helsinki-välin nopean yhteyden suunnitteluun rahaa vain yhden miljoonan. - Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoo. Lisäksi hallitus osoitti lisätalousarviossa pääradan parantamiseen ra