Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Ratikka kurvaa suunnitelmien mukaan tulevaisuudessa aivan S-marketin edestä. Havainnekuva on nykyisen Salen suunnalta. Kuva: YIT Suomi Oy / Arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy.

– Tarve suuremmalle kaupalle on Niemenrannan vahvasti kehittyvällä alueella ilmeinen. Tavoitteenamme on parantaa lähialueen palveluja ja tarjota S-marketin myötä alueen asukkaille entistä monipuolisempi ostoskori, Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme avaa.

Valikoima laajeneekin S-marketin myötä jopa tuhansilla uusilla tuotteilla. Suunnittelussa huomioidaan alueen asiakaskunta – lapsiperheitä on jo nyt paljon.

– S-market alkaa nousta maaliskuussa korkean kerrostalon kainaloon. Hankkeen etenemistä ja tunnelmia voi seurata Sale Niemenrannan Facebook-tilillä. Se on myös alueen asukkaille oivallinen paikka kertoa ajatuksistaan ja toiveistaan uudelle S-marketille, Jyrki vinkkaa.

S-marketin rekrytoinnit starttaavat alkuvuonna, ja niistäkin julkaistaan lisätietoja sosiaalisessa mediassa ja osoitteessa pokrekry.fi.

Energiatehokkailla ratkaisuilla kohti hiilinegatiivisuustavoitetta

Niemenrantalaisten uusi market hyödyntää maaperässä olevaa lämpöenergiaa. Kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maaperään lämpöakuksi, jolloin energia on hyödynnettävissä myöhemmin. Maalämmön lisäksi kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä pystytään käyttämään lämmityksessä. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia, ja katossa loistavat energiatehokkaat ledit.

Niemenrannan uusi S-market kuluttaa arviolta 300–400 MWh vähemmän sähköä kuin vastaavankokoinen remontoimaton sähkölämmitteinen toimipaikka. Ihan pienestä säästöstä ei olekaan kyse, sillä määrä vastaa 30–40:n tällä vuosituhannella rakennetun 150-neliöisen sähkölämmitteisen pientalon vuosittaista lämmitysenergiankulutusta.

Niemenrannan myymälä on askel kohti S-ryhmän yhteistä tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskauppa on omalta osaltaan mukana näissä ilmastotalkoissa: Niemenrannan S-marketista tulee Osuuskaupan neljästoista hiilineutraali toimipaikka.

Sale palvelee rakennushankkeen ajan – ja sen jälkeenkin

Niemenrannassa Sale palvelee asiakkaita koko rakennushankkeen ajan aina siihen saakka, kunnes S-market avataan. Alueen asukkaita ja uuden Ässän rakentajia silmällä pitäen Salessa on vastikään aloitettu lämpimän lounaan myynti.

Niemenrannan kompakti lähikauppa jää siis pian historiaan, mutta S-marketin tulo ei kuitenkaan ole pop-up-Salen loppu. Siirrettävä pop-up-myymälä pystytetään S-marketin avauduttua eräälle toiselle pirkanmaalaiselle paikkakunnalle palvelemaan asiakkaita, joilla ei vielä ole omaa lähikauppaa.

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, jyrki.halme@sok.fi, 010 767 0090

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Sokoksen uudet ravintolat omistetaan nautiskelijoille – kulmaterassilla kelpaa seurata kaupungin vilinää22.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.

Päivittäistavarakaupassa volyymia toisenakin koronavuotena: Pirkanmaan Osuuskaupalla hyvä markkinakehitys, henkilöstölle kiitos8.2.2022 11:59:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.