Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Ratikka kurvaa suunnitelmien mukaan tulevaisuudessa aivan S-marketin edestä. Havainnekuva on nykyisen Salen suunnalta. Kuva: YIT Suomi Oy / Arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy.

– Tarve suuremmalle kaupalle on Niemenrannan vahvasti kehittyvällä alueella ilmeinen. Tavoitteenamme on parantaa lähialueen palveluja ja tarjota S-marketin myötä alueen asukkaille entistä monipuolisempi ostoskori, Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme avaa.

Valikoima laajeneekin S-marketin myötä jopa tuhansilla uusilla tuotteilla. Suunnittelussa huomioidaan alueen asiakaskunta – lapsiperheitä on jo nyt paljon.

– S-market alkaa nousta maaliskuussa korkean kerrostalon kainaloon. Hankkeen etenemistä ja tunnelmia voi seurata Sale Niemenrannan Facebook-tilillä. Se on myös alueen asukkaille oivallinen paikka kertoa ajatuksistaan ja toiveistaan uudelle S-marketille, Jyrki vinkkaa.

S-marketin rekrytoinnit starttaavat alkuvuonna, ja niistäkin julkaistaan lisätietoja sosiaalisessa mediassa ja osoitteessa pokrekry.fi.

Energiatehokkailla ratkaisuilla kohti hiilinegatiivisuustavoitetta

Niemenrantalaisten uusi market hyödyntää maaperässä olevaa lämpöenergiaa. Kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maaperään lämpöakuksi, jolloin energia on hyödynnettävissä myöhemmin. Maalämmön lisäksi kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä pystytään käyttämään lämmityksessä. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia, ja katossa loistavat energiatehokkaat ledit.

Niemenrannan uusi S-market kuluttaa arviolta 300–400 MWh vähemmän sähköä kuin vastaavankokoinen remontoimaton sähkölämmitteinen toimipaikka. Ihan pienestä säästöstä ei olekaan kyse, sillä määrä vastaa 30–40:n tällä vuosituhannella rakennetun 150-neliöisen sähkölämmitteisen pientalon vuosittaista lämmitysenergiankulutusta.

Niemenrannan myymälä on askel kohti S-ryhmän yhteistä tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskauppa on omalta osaltaan mukana näissä ilmastotalkoissa: Niemenrannan S-marketista tulee Osuuskaupan neljästoista hiilineutraali toimipaikka.

Sale palvelee rakennushankkeen ajan – ja sen jälkeenkin

Niemenrannassa Sale palvelee asiakkaita koko rakennushankkeen ajan aina siihen saakka, kunnes S-market avataan. Alueen asukkaita ja uuden Ässän rakentajia silmällä pitäen Salessa on vastikään aloitettu lämpimän lounaan myynti.

Niemenrannan kompakti lähikauppa jää siis pian historiaan, mutta S-marketin tulo ei kuitenkaan ole pop-up-Salen loppu. Siirrettävä pop-up-myymälä pystytetään S-marketin avauduttua eräälle toiselle pirkanmaalaiselle paikkakunnalle palvelemaan asiakkaita, joilla ei vielä ole omaa lähikauppaa.

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, jyrki.halme@sok.fi, 010 767 0090

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.