Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Niina Mero (kuva: Marek Sabogal)

Erikoisjoukkojen mies Benedict Jay saapuu palvelusvapaalle Suomeen tapaamaan veljeään Doriania – tai niin hän väittää. Ben saa kutsun kesämökille, keskelle kauneinta järvimaisemaa. Kesäpäivien ja -öiden onnea haittaa kuitenkin tehtävä, joka on kesken. Ennen uuden lehden kääntämistä Ben joutuu kohtaamaan menneisyytensä. Mitä hänenlaisensa mies uskaltaa tulevaisuudeltaan toivoa? Voiko sodasta ja rakkaudesta selviytyä sankarina?

Romanssin sankari on genrelle poikkeavasti kirjoitettu miehen näkökulmasta. Niina Mero kertoo halunneensa tutkia maskuliinisuutta ja sitä, millaisia odotuksia miehisyyteen liitetään.

”Viihderomantiikassa suhteen kehittymistä on useimmiten kuvattu naisen kokemuksen kautta, mutta naislukijana olen itse halunnut tietää enemmän siitä, miten mies kokee romanssin ja mitä mies ajattelee rakkaudesta. Pohdin myös, millaisia arvoja romanttisen viihteen mieskuva välittää ja minkälaista ihannekuvaa miehisyydestä kirjallisuudenlaji ylläpitää. Pitääkö olla voimakas vai herkkä, vai kenties molempia yhtä aikaa? Onko rikkinäisyys aina korjattava, vai onko keskeneräisyydelle ja heikkouksillekin tilaa? Mikä riittää, että ihminen ylipäätään on rakkauden arvoinen?” Mero summaa.

Kirjailija-tutkija Mero uskoo romanttisen viihdekirjallisuuden moniäänistyvän tulevaisuudessa. ”Rakkaus on universaalia ja samalla äärettömän vaihtelevaista, elävää. Uskon että viihderomantiikkakin alkaa heijastella erilaisten suhteiden ja rakastamisen tapojen kirjoa. Näkisin mielelläni rohkeutta ja uudenlaista parisuhdekäsitystä myös perinteisille parisuhteille nojaavissa romansseissa. Romanttisen viihteen ydin on siinä, miten ihmiset kohtaavat, rakastuvat ja löytävät onnen. Mitään muuta kaavaa ei ole, vaan variaatioita voi olla loputtomasti. Ehkä myös käsityksemme siitä, millainen on onnellinen loppu, voi elää ja muuttua avoimemmaksi”, hän toteaa.

Hämeenlinnassa asuva Niina Mero (s. 1982) tekee väitöstutkimusta nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta. Esikoisromaani Englantilainen romanssi (2019) valloitti lukijoiden sydämet. Kirjalle myönnettiin Kaarlen palkinto, ja sen käännösoikeudet on myyty ruotsiksi, espanjaksi, katalaaniksi ja viroksi.

Niina Mero: Romanssin sankari
366 sivua
myös äänikirjana, lukija Paavo Kerosuo

Niina Mero (kuva: Marek Sabogal)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Laura Frimanin Tauko on raivorehellinen päiväkirjamuistelma shoppailulakosta, pukeutumisesta ja helsinkiläisestä koronavuodesta 202028.9.2021 13:56:20 EEST | Tiedote

”En osta vuonna 2020 yhtäkään vaatetta. En uutta, en vanhaa. En pientä, en suurta. En järkevää, en päähänpistoa. En turhaketta, en välttämätöntä. (Aion vuoden aikana selvittää, mitä ”välttämätön” oikeastaan edes 2020-luvulla tarkoittaa.) En yksiäkään sukkahousuja tai alkkareita. En, vaikka viimeinenkin alushousuparini repeäisi keskeltä kahtia.”

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.