Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Niina Mero (kuva: Marek Sabogal)

Erikoisjoukkojen mies Benedict Jay saapuu palvelusvapaalle Suomeen tapaamaan veljeään Doriania – tai niin hän väittää. Ben saa kutsun kesämökille, keskelle kauneinta järvimaisemaa. Kesäpäivien ja -öiden onnea haittaa kuitenkin tehtävä, joka on kesken. Ennen uuden lehden kääntämistä Ben joutuu kohtaamaan menneisyytensä. Mitä hänenlaisensa mies uskaltaa tulevaisuudeltaan toivoa? Voiko sodasta ja rakkaudesta selviytyä sankarina?

Romanssin sankari on genrelle poikkeavasti kirjoitettu miehen näkökulmasta. Niina Mero kertoo halunneensa tutkia maskuliinisuutta ja sitä, millaisia odotuksia miehisyyteen liitetään.

”Viihderomantiikassa suhteen kehittymistä on useimmiten kuvattu naisen kokemuksen kautta, mutta naislukijana olen itse halunnut tietää enemmän siitä, miten mies kokee romanssin ja mitä mies ajattelee rakkaudesta. Pohdin myös, millaisia arvoja romanttisen viihteen mieskuva välittää ja minkälaista ihannekuvaa miehisyydestä kirjallisuudenlaji ylläpitää. Pitääkö olla voimakas vai herkkä, vai kenties molempia yhtä aikaa? Onko rikkinäisyys aina korjattava, vai onko keskeneräisyydelle ja heikkouksillekin tilaa? Mikä riittää, että ihminen ylipäätään on rakkauden arvoinen?” Mero summaa.

Kirjailija-tutkija Mero uskoo romanttisen viihdekirjallisuuden moniäänistyvän tulevaisuudessa. ”Rakkaus on universaalia ja samalla äärettömän vaihtelevaista, elävää. Uskon että viihderomantiikkakin alkaa heijastella erilaisten suhteiden ja rakastamisen tapojen kirjoa. Näkisin mielelläni rohkeutta ja uudenlaista parisuhdekäsitystä myös perinteisille parisuhteille nojaavissa romansseissa. Romanttisen viihteen ydin on siinä, miten ihmiset kohtaavat, rakastuvat ja löytävät onnen. Mitään muuta kaavaa ei ole, vaan variaatioita voi olla loputtomasti. Ehkä myös käsityksemme siitä, millainen on onnellinen loppu, voi elää ja muuttua avoimemmaksi”, hän toteaa.

Hämeenlinnassa asuva Niina Mero (s. 1982) tekee väitöstutkimusta nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta. Esikoisromaani Englantilainen romanssi (2019) valloitti lukijoiden sydämet. Kirjalle myönnettiin Kaarlen palkinto, ja sen käännösoikeudet on myyty ruotsiksi, espanjaksi, katalaaniksi ja viroksi.

Niina Mero: Romanssin sankari
366 sivua
myös äänikirjana, lukija Paavo Kerosuo

Niina Mero (kuva: Marek Sabogal)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Antti Röngän Nocturno 21:07 on omakohtainen ja kirjoittajaansa säästelemätön romaani seksuaalisesta häpeästä18.6.2021 08:08:42 EEST | Tiedote

24-vuotiaan Antti Röngän kirjailijanura sain komean lähdön jo palkitun, koulukiusaamista käsittelevän esikoisromaanin Jalat ilmassa (Gummerus) ilmestyttyä 2019. Sitä seurasi yhdessä kirjailijaisä Petri Tammisen kanssa kirjoitettu kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020). Röngän kolmas teos Nocturno 21:07 käsittelee edellisten kirjojen tavoin aikuiseksi kasvamisen vaikeutta pureutuen tällä kertaa seksuaaliseen häpeään ja itseinhoon. Romaani ilmestyy ja on arvosteluvapaa 5.8.

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.