Niko Tähti uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Tampereella viisi nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun ykkönen Niko Tähti Torniosta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Kanadan Calgaryssa.

Kilpailussa arvioitiin sekä keittiötyöskentelyä että valmistettujen annosten makua. Kilpailun ratkaisu tehtiin tekniikkatuomareiden pisteillä. Voittajan kokonaisuus oli tasoltaan eriomainen niin tekniikan kuin makujenkin suhteen, ja erityisen suvereeni fileerauksessa, teknisissä, taloudellisissa ja hygieniatoimissa. Tiukassa kisassa Sami Hakamäki Seinäjoelta sijoittui toiseksi ja Valkeakoskella työskentelevä Emmi Lavanne kolmanneksi.

Pakollisena raaka-aineena alkuruoalle oli tuore kokonainen avattu kirjolohi, joka tuli valmistaa kahta eri valmistusmenetelmää käyttäen. Pääruoan raaka-aineena oli ankan rinta ja jälkiruoan pääraaka-aineena ananas. Lisäksi kilpailijoiden käytettävissä oli raaka-ainekori itse valittujen lisäkkeiden valmistamiseen.

”Kilpailun hyvä taso luo odotuksia syyskuun MM-kisoihin. Kilpailijoiden työskentely oli siistiä, taloudellista ja johdonmukaista. Lisäksi raaka-ainekäsittely oli ammattimaista, mikä näyttäytyi onnistuneina kypsyysasteina ja erinomaisina makuina. Kilpailijoiden lisäkevalinnat niukoista korin antimista olivat kauttaaltaan onnistuneita. Kuitenkin nuorilla ammattilaisilla on yleisestikin vielä harjoiteltavaa ja kehitettävää varsinkin annosten esillepanossa ja omaperäisyydessä, jotta kansainvälisessä kisassa vuoltaisiin jalometalleja. Nämä omaisuudet toki kehittyvät systemaattisen harjoittelun kautta”, kertoo kilpailun johtaja Martti Lehtinen.

Eri puolilla Suomea kasvaa nuoria huippuammattilaisia

Lupaavia kokkeja löytyy ympäri Suomea. Kilpailun voittanut Niko Tähti työskentelee Lapland Hotel Olos Muonion keittiössä. Kisan kakkosen Sami Hakamäen työpaikka on ravintola Juurella Seinäjoella, ja Emmi Lavanne työskentelee Ravintola Rusticheria Stellassa Valkeakoskella.

Kansainvälisissä kilpailuissa suomalaiset ovat voittaneet mestaruuden kahdesti.  Arto Rastas voitti vuonna2005 ja Lasse Koistinen neljä vuotta myöhemmin. Laura Virolainen sijoittui hopeasijalle vuonna 2015 ja Emmiina Lehtonen toi kotiin MM-pronssia vuonna 2018.

Nuorten Kokkien maailmanmestaruudesta on kisattu vuodesta 1977 lähtien.

”Kilpailun tarkoituksena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää kilpailun avulla taitojaan ja hakea kilpailukokemusta. On hienoa huomata, että yhä useampi nuori ammattilainen luottaa itseensä ja on halukas hakemaan täysin uudenlaista kokemusta kilpailuista”, Martti Lehtinen miettii.

Kilpailun järjestäjänä toimii La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät, joka on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, vaalia ja edistää kansallista ruokakulttuuria sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä.

Lisätietoja:

Martti Lehtinen Kilpailun johtaja, Opetusneuvos +358405040863 chef.martti.lehtinen@gmail.com

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Voittaja Niko Tähti
Kisan kakkonen Sami Hakamäki
Emmi Lavanne, kolmas sija

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi