Nimityksiä Telassa: Hanna Mäkinen matemaatikoksi

Filosofian maisteri, sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymä vakuutusmatemaatikko Hanna Mäkinen (45) on nimitetty Työeläkevakuuttajat Telan matemaatikoksi. Mäkinen on ollut Telassa työkierrossa elokuusta 2019 lähtien.

Ennen Telaan tuloa Mäkinen työskenteli Eläketurvakeskuksen vakuutusmatemaattisessa yksikössä matemaatikkona. Työssään hän keskittyi erityisesti kustannustenjakoon ja vakuutuskantatietoihin.

Telassa Mäkisen tehtäviin kuuluvat muun muassa vastuu- ja vakavaraisuuslaskenta sekä muut vakuutusmatemaattiset tehtävät.

Telassa aiemmin matemaatikkona toiminut Seija Lehtonen nimitettiin Telan sosiaalipolitiikan erityisasiantuntijaksi 12.8.2019 alkaen. Lehtonen vastaa erityisesti työeläkejärjestelmän sosiaaliseen kestävyyteen liittyvistä asioista.

Tutkimus: Eläkeiän muutokset vaikuttavat eläköitymispäätökseen enemmän kuin kannustinmuutokset24.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työeläkejärjestelmää uudistettaessa keskeinen tavoite on ollut pidentää työuria. Eläkeuudistuksissa on pyritty pidentämään työuria nostamalla eläkeikää sekä rakentamalla työurien jatkamiseen liittyviä taloudellisia kannustimia ja erilaisia joustavia osa-aikaeläkejärjestelyjä. Todellisuudessa eläköitymispäätöksiin vaikuttaa eniten lakisääteinen eläkeikä. Vuoden 2005 eläkeuudistuksessa eläkeiän muutokset vaikuttivat selvästi enemmän kuin muutokset taloudellisissa kannustimissa. Tämä käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen ja Työeläkevakuuttajat Telan tutkimusraportista.

Kutsu medialle: Tuore tutkimus selvittää, pitenevätkö työurat tuunaamalla eläkeikää ja osa-aikatyötä16.10.2019 07:00:00 EESTKutsu

Eläkeuudistuksissa voidaan muuttaa eläkeikää ja rakentaa erilaisia osa-aikaeläkejärjestelyjä työurien pidentämiseksi. Miten nämä keinot toimivat? Työeläkevakuuttajat Tela ja Palkansaajien tutkimuslaitos julkaisevat aiheesta tutkimuksen 24.10. Helsingin Musiikkitalossa. Median edustajat ovat tervetulleita seminaariin. Tutkimusraportti on saatavilla etukäteen embargolla.