NIMITYS: Ilona Välimaa nimitetty OX2:n merituulivoiman hankekehityksen projektipäälliköksi

FM Ilona Välimaa on nimitetty OX2:n hankekehityksen projektipäälliköksi vastaamaan merituulivoiman hankkeiden käynnistyksestä. Suomessa maatuulivoimaa rakentava ja tuottava OX2 laajentaa rekrytoinnin myötä toimintaansa nyt merelle.

OX2:lla merituulivoiman hankekehityksessä aloittanut Ilona Välimaa

OX2:n merituulivoiman hankekehityksestä vastaava Olli Takalammi kertoo Ilonan olevan harvoja suomalaisia osaajia, jolla on kokemusta merituulivoimasta ja sen hankekehityksestä.

”Olen uudessa tehtävässäni intohimoni merituulivoiman ja Itämeren äärellä”, Välimaa kertoo ja jatkaa:  ”Merituulivoimassa on globaalisti energiamuotona paljon potentiaalia. Uusiutuvan energian edistäminen on työnä todella merkityksellistä. Samalla hankkeet tuovat kunnille työpaikkoja ja investointeja.”

Suomessa investoidaan nyt vahvasti markkinaehtoisesti tuulivoimaan. Euroopan suurimmalla maatuulivoiman rakentajalla OX2:lla on Suomessa 30 maatuulivoimalaa 25 kunnassa. Sillä on paraikaa rakenteilla 72 uutta tuulivoimalaa, jotka tuottavat 340 megawattia energiaa. Yhtiöllä on merkittävä rooli Suomen matkassa hiilineutraaliuteen, sillä yksi kirjattu keino siihen on tuulivoiman kaksinkertaistaminen kahdessa vuodessa. Merituulivoima on nopeasti kasvava ala, sillä myös tuore EU-strategia aikoo moninkertaistaa sen osuuden Euroopan sähköntuotannossa.

Merituulivoimahankkeet edellyttävät veteen ja merenpohjaan liittyvää huippuosaamista. Välimaa on ympäristö- ja meriekologiaan erikoistunut biologi, joka tuntee merenpohjat perin pohjin. Hän toteutti gradunsa sinisimpukoista sukeltaen. Myös työskennellessään Metsähallituksessa hän teki merenpohjan biologisia kartoituksia sukeltamalla. OX2:lle hän siirtyi AFRYltä, jossa hän toimi energiahankkeiden ympäristöasiantuntijana.

”Nykyiseen toimenkuvaani ei kuulu enää sukeltaminen. Mutta kun saamme ensimmäisen merituulivoimalahankkeen valmiiksi, veri vetää sukeltamaan sen juurille”, Välimaa pohtii.

Ilona Välimaa
Projektipäällikkö
+358 44 30 11988
ilona.valimaa@ox2.com

Olli Takalammi
Johtaja, hankekehitys, offshore ja uudet teknologiat
olli.takalammi@ox2.com

OX2:lla merituulivoiman hankekehityksessä aloittanut Ilona Välimaa

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan yli 2,4 GW tuulivoimaa Euroopassa. OX2 hallinnoi tällä hetkellä 40 tuulipuistoa (2,15 GW). Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Ranskassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2019 oli noin 463 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta http://www.ox2.com

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.