Nimitys Telassa: Turkka Sinisalo yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi

Turkka Sinisalo (30) on nimitetty Työeläkevakuuttajat Telan yhteiskuntavaikuttamisen asiantuntijaksi.

Sinisalo työskentelee tällä hetkellä Mielenterveyspoolin hankepäällikkönä vastaten hankkeen johtamisesta ja mielenterveysjärjestöjen vaikuttamis- ja antistigmatyön koordinoinnista. Sinisalo myös viimeistelee hallintotieteiden korkeakouluopintojaan.

Aikaisemmin Sinisalo on työskennellyt muun muassa Suomen ylioppilaskuntien liiton sosiaalipolitiikan asiantuntijana sekä Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan pääsihteerinä.

Sinisalon tehtäviin Telassa kuuluu muun muassa nuoriso- ja opiskelijajärjestöyhteistyön ylläpito sekä yhteiskunnallisen vaikuttamistyön suunnittelu ja kehittäminen. Sinisalo aloittaa tehtävässään 15.6.2021.

Telan Siimes: Eläkejärjestelmän pitkäjänteiselle ja vastuulliselle kehittämiselle on tarvetta17.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Työeläkkeiden rahoitukseen on syntymässä pitemmällä aikavälillä vajausta, joka johtuu 2010-luvulla laskeneesta syntyvyydestä. Työeläkevakuuttajat Telan toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes yhtyy suomalaista eläkejärjestelmää arvioineen professori Torben M. Andersenin näkemyksiin: Työeläkkeiden rahoitushaaste ei ole välittömiä ratkaisuja vaativa ongelma, ja eläkejärjestelmälle on juuri siksi tärkeää laatia pitkän tähtäimen uudistussuunnitelma.

Telan vlogi: Kuinka suuri potti kertyy tulevaisuudessa maksettavista eläkkeistä ja pitäisikö siitä olla huolissaan?1.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuudessa maksettavista jo karttuneista työeläkkeistä kertyy laskentatavasta riippuen 700–800 miljardin eläkevastuut. Niitä mitattaessa on olennaista ottaa tarkasteluun myös eläkejärjestelmän tulevat tulot eli eläkerahastot ja niiden tuotot sekä eläkemaksut, sanovat Telan asiantuntijat Janne Pelkonen ja Kimmo Koivurinne tuoreessa vlogissaan.

Työeläkealan it-kulut kääntyivät laskuun vuonna 202021.6.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten työeläkevakuuttajien tietotekniikkaan ja -järjestelmiin kohdistuvat kulut olivat viime vuonna yhteensä 238 miljoonaa euroa. Vuoteen 2019 verrattuna it-kulut laskivat reilut 4 prosenttia (10,8 miljoonaa euroa). Yksi syy kulujen laskuun oli se, että tulorekisterihankkeesta ei enää aiheutunut kuluja samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Tulorekisterin käyttöönotosta aiheutuneet kulut kohdistuivat pääosin vuosille 2018–2019.