Nimitysuutinen: Johanna Laitinen Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantajaksi

VTM Johanna Laitinen on nimitetty Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.12.2018 lähtien. Hän siirtyy tehtävään Gummeruksen käännetyn kaunokirjallisuuden toimituspäällikön toimesta. Toimitusjohtaja Anna Baijars jatkaa edelleen kaunokirjallisuuden kustantajana.

Johanna Laitisella on vankka kokemus tieto- ja kaunokirjojen tekemisestä. Hän aloitti kustannustoimittajan työt vuonna 2005 akateemisessa tietokirjakustantamossa Gaudeamuksessa. Sen jälkeen hän on toimittanut yleistä ja ammatillista tietokirjallisuutta Editassa sekä kauno- ja tietokirjallisuutta Kustantamo S&S:ssä. Gummerukseen Laitinen siirtyi vuonna 2016. Gummeruksessa hän on työskennellyt kaunokirjallisuuden lisäksi kerronnallisen tietokirjallisuuden parissa. Laitinen osallistuu vastakin myös käännetyn ja kotimaisen kaunokirjallisuuden listan kehittämistyöhön.

”Aina on tarvetta kirjallisuudelle, joka antaa punnittua tietoa ja auttaa ajattelemaan itse. On myös paljon lukijoita, jotka kaipaavat lempeää opastusta uuteen harrastukseen tai vaikkapa itse elämään. Tietokirjallisuudesta on moneksi, ja Gummeruksen perustajaa Kaarle Jaakko Gummerusta lainatakseni teemme jatkossakin tietokirjallisuutta ’huviksi ja hyödyksi’. Toivon, että Suomessa kirjoitettaisiin yhä enemmän kunnianhimoista ja luovaa tietokirjallisuutta, jota ohjaa uskollisuus faktoille. Toivon myös, että mahdollisimman erilaisista taustoista tulevat ihmiset kirjoittaisivat tietokirjoja”, sanoo Laitinen.

Lisätietoja
Anna Baijars, toimitusjohtaja ja kustantaja, p. 040 584 0061, anna.baijars@gummerus.fi
Johanna Laitinen, kustantaja, p. 040 565 7913, johanna.laitinen@gummerus.fi

Johanna Laitinen, kuva Marek Sabogal

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.