Nimitysuutinen: Johanna Laitinen Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantajaksi

VTM Johanna Laitinen on nimitetty Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.12.2018 lähtien. Hän siirtyy tehtävään Gummeruksen käännetyn kaunokirjallisuuden toimituspäällikön toimesta. Toimitusjohtaja Anna Baijars jatkaa edelleen kaunokirjallisuuden kustantajana.

Johanna Laitisella on vankka kokemus tieto- ja kaunokirjojen tekemisestä. Hän aloitti kustannustoimittajan työt vuonna 2005 akateemisessa tietokirjakustantamossa Gaudeamuksessa. Sen jälkeen hän on toimittanut yleistä ja ammatillista tietokirjallisuutta Editassa sekä kauno- ja tietokirjallisuutta Kustantamo S&S:ssä. Gummerukseen Laitinen siirtyi vuonna 2016. Gummeruksessa hän on työskennellyt kaunokirjallisuuden lisäksi kerronnallisen tietokirjallisuuden parissa. Laitinen osallistuu vastakin myös käännetyn ja kotimaisen kaunokirjallisuuden listan kehittämistyöhön.

”Aina on tarvetta kirjallisuudelle, joka antaa punnittua tietoa ja auttaa ajattelemaan itse. On myös paljon lukijoita, jotka kaipaavat lempeää opastusta uuteen harrastukseen tai vaikkapa itse elämään. Tietokirjallisuudesta on moneksi, ja Gummeruksen perustajaa Kaarle Jaakko Gummerusta lainatakseni teemme jatkossakin tietokirjallisuutta ’huviksi ja hyödyksi’. Toivon, että Suomessa kirjoitettaisiin yhä enemmän kunnianhimoista ja luovaa tietokirjallisuutta, jota ohjaa uskollisuus faktoille. Toivon myös, että mahdollisimman erilaisista taustoista tulevat ihmiset kirjoittaisivat tietokirjoja”, sanoo Laitinen.

Lisätietoja
Anna Baijars, toimitusjohtaja ja kustantaja, p. 040 584 0061, anna.baijars@gummerus.fi
Johanna Laitinen, kustantaja, p. 040 565 7913, johanna.laitinen@gummerus.fi

Johanna Laitinen, kuva Marek Sabogal

Mediatiedote: Psykologisen trillerin mestari Erin Kelly vierailee Suomessa19.3.2019 11:52:17 EETTiedote

Ylistävät arviot saanut ja yksin Britanniassa yli puoli miljoonaa kappaletta myynyt Älä jää pimeään (Gummerus) nosti psykologisen trillerin tähtikaartiin uuden valovoimaisen nimen: Erin Kelly. Kellyn monitahoinen läpimurtoteos käsittelee seksuaalista väkivaltaa sekä rajaa suostumuksen ja kieltäytymisen välillä. Raiskausoikeudenkäynnistä alkunsa saava, yllättävä tapahtumaketju saa lukijan pohtimaan naisen asemaa, valheiden seurauksia ja totuuden monia puolia. Erin Kelly vierailee Helsingissä Dekkariviikolla 13.–15.6.

Mediatiedote: Omakohtainen esikoisromaani kertoo suomalaisgraafikon vuodesta kiinalaisessa pelifirmassa18.3.2019 12:43:43 EETTiedote

Roviollakin työskennellyt Emma Kantanen on Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri, peligraafikko, kuvataiteilija ja kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Nimi jolla kutsutaan öisin (Gummerus) tutustuttaa lukijan pekingiläiseen työ- ja yöelämään. Se on rohkea ja hurja tutkimusmatka vieraaseen kulttuuriin, uusiin ihmissuhteisiin ja identiteettiin puhelimen automaattikääntäjän ja vaistojen toimiessa kompassina.

Mediatiedote: Katriina Huttusen suomennos Morten Strøksnesin Merikirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi14.3.2019 13:00:00 EETTiedote

Katriina Hutttusen taidokkaasti suomentama norjalaisen Morten A. Strøksnesin Merikirja (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Merikirja on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri.