Nimitysuutinen: Kaksi huippuosaajaa Gummeruksen kirjatoimitukseen: Lotta Sonninen ja Leenastiina Kakko toimituspäälliköiksi

FM Lotta Sonninen on nimitetty Gummeruksen tietokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Lähes 20 vuotta Otavalla työskennellyt Sonninen siirtyy Gummerukselle kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. Gummeruksen suomennetun kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi on nimitetty FM Leenastiina Kakko. Hän on työskennellyt kirja-alalla kustannustoimittamisen ja käännösoikeuksien parissa vuodesta 2004, viimeiset neljä vuotta kirjallisuusagenttina Rights & Brandsilla. Kumpikin aloittaa uudessa tehtävässään 1.3.

Leenastiina Kakko ja Lotta Sonninen

"Tietokirjallisuuden kustantaminen on minulle uusi ja kiehtova alue, johon toivon voivani tuoda pitkän kaunokirjakokemukseni pohjalta tarinallista näkökulmaa. Paras tietokirjallisuus kuohuttaa ja koskettaa lukijaansa, luo jännitystä ja tempaa mukaansa, faktoista tinkimättä. Gummeruksen raikkaan ja ennakkoluulottoman tietokirjalistan kehittäminen toimituspäällikkönä on inspiroiva ja ilahduttava tehtävä, johon tartun innosta kihisten", Lotta Sonninen kertoo.

Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantaja Johanna Laitinen toteaa: ”Olen sanoin kuvaamattoman iloinen, että innokkaaseen ja kunnianhimoiseen joukkoomme liittyy juuri Lotta. Kokeneena editorina hän tulee olemaan loistava tuki Gummeruksen tietokirjailijoille. Lotan luovuuden ja näkemyksen ansiosta olemme yhä vahvemmin tarjoamassa hyviä lukukokemuksia ja ajattelemisen aihetta – ja aina jotain uutta ja yllättävää. On sellainen tunne, että tietokirjallisuuden lukijoille koittaa entistäkin paremmat ajat!”

Leenastiina Kakko siirtyy kirjojen käännösoikeuksien sekä elokuva- ja tv-sovitusoikeuksien myynnistä ”pöydän toiselle puolelle” oikeuksia ostavan toimituspäällikön rooliin. "Vahva kirjavuosi 2020 pandemian keskellä kertoo kirjojen merkityksestä: niiden tarjoamasta lohdusta ja tarinoiden voimasta, tarpeesta eläytyä joksikuksi toiseksi, jossakin muualla tai toisessa ajassa. Haluan olla tuomassa Gummeruksen monipuoliselle käännöskirjalistalle parasta kirjallisuutta eri puolilta maailmaa: lukuelämyksiä, jotka värisyttävät tunteita ja järisyttävät ajatuksia", hän kertoo.

”On upeaa saada joukkoomme alan ammattilainen, joka osaa monipuolisen kokemuksensa ansiosta ajatella kuin kirjallisuusagentti ja toimia kuin kustantaja – taito, joka on tänä päivänä entistä tärkeämpi. Niin Gummeruksen kuin Storytel-kustantamoiden kansainvälinen tiimi toivottaa Leenastiinan lämpimästi tervetulleeksi luomaan kanssamme lyömätöntä käännöskirjallisuuden kustannusohjelmaa!”, sanoo Gummeruksen kaunokirjallisuuden kustantaja ja toimitusjohtaja Anna Baijars.

Anna Baijars, kaunokirjallisuuden kustantaja ja toimitusjohtaja
anna.baijars@gummerus.fi, p. 040 584 0061

Johanna Laitinen, tietokirjallisuuden kustantaja
johanna.laitinen@gummerus.fi, p. 040 565 7913

Leenastiina Kakko ja Lotta Sonninen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.