Suomen NNKY-liitto rySuomen NNKY-liitto ry

NNKY:n tunnustuspalkinto 2017 (10 000 euroa): Taide ja kulttuuri voimaannuttaa hyvään elämään

24.4.2017 klo 11.30. NNKY:n tunnustuspalkinnon saivat Sosped säätiön kulttuuripajamalli ja Satakunnan Syöpäyhdistys ry:n ryhmätaideterapiatyö. Tänä vuonna palkinto jaettiin teemalla taide ja kulttuuri hyvän elämän voimaannuttajana.

Molemmat palkitut yhteisöt kohtaavat erityisen tuen tarpeessa olevia ihmisiä, joille taide antaa välineitä työstää elämän kysymyksiä ja tunnetaitoja sekä vahvistaa toimintakykyä.

- Suomen NNKY-liitolla on ollut jo vuodesta 2003 mahdollisuus jakaa tunnustuspalkinto sellaiselle työlle, joka edistää NNKY-liikkeen toiminta-ajatuksen mukaisesti naisten ja tyttöjen hyvinvointia. Tänä vuonna taide- ja kulttuuriteemaisten hankkeiden joukosta palkittiin sellaiset toimintamallit, jotka vahvistavat erityisesti heikommassa asemassa olevien toimijuutta vertaistoiminnan kautta, kertoo Suomen NNKY-liiton puheenjohtaja Minna Hietamäki.

Sosped säätiön kulttuuripajamallissa mielenterveyskuntoutujia koulutetaan ohjaamaan toisilleen luovien alojen toiminnallisia ryhmiä. Vertaistoiminnan tavoitteena on löytää luontevia välineitä elämäntilanteen ja sosiaalisten taitojen kehittämiseen sekä toimintakyvyn parantamiseen. Toiminta on vapaaehtoista ja maksutonta ja se kehitettiin alun perin Niemikotisäätiössä.

- Sosped säätiön kulttuuripajatoimintaa on tällä hetkellä Jyväskylässä, Tampereella, Porissa, Lohjalla ja Kajaanissa. Pajojen toimintaan osallistuu vuosittain yli 600 yksinäisyyden ja hyvinvoinnin kanssa painiskelevaa nuorta aikuista. Pajatoiminnan tuoma itsenäisyys, vastuunkanto ja kodin ulkopuoliseen yhteisöön sitoutuminen toimivat ponnahduslautana oman polun löytämiseksi. Toimintaan pääsee mukaan ottamalla yhteyttä kulttuuripajaan ja tulemalla tutustumiskäynnille, kertoo Sosped säätiön toiminnanjohtaja Lassi Rajamäki.

Sosped säätiölle tunnustuspalkintoa ehdotti Jyväskylän NNKY.

”Nainen on jäljellä, vaikka tissit on viety”

Satakunnan Syöpäyhdistys ry:n ryhmätaideterapiatyö tekee uraauurtavaa voimaannuttamista taiteen avulla. Syöpäpotilaiden ryhmätaideterapiaan voivat osallistua myös perheet ja läheiset.

- Vertaisryhmämme ovat naisvoittoisia. Tämän päivän nainen ei saisi olla sairas, ylipainoinen eikä oikein minkään ikäinenkään, kuvailee ryhmätaideterapeutti Tommi Ojala. - Ryhmässä saa olla hetkellisesti vapaa sairaan identiteetistä - peruukin voi jättää kotiin, voi olla väsynyt, voi vaikka ottaa nokoset sohvalla.

Satakunnan Syöpäyhdistyksen ryhmätaideterapialle tunnustuspalkintoa ehdotti Porin NNKY, joka haluaa tuoda hyviä käytäntöjä näkyväksi myös muiden syöpäyhdistysten käyttöön.

10 000 euron arvoinen NNKY:n tunnustuspalkinto jaettiin kahden toimijan kesken, kummallekin 5 000 euroa. Palkinto jaetaan NNKY:n toiminta-ajatuksen mukaiselle toiminnalle vuosittain vaihtuvin teemoin. Ehdotuksia tunnustuspalkinnon saajiksi tuli määräaikaan mennessä 25 kappaletta.

Palkinto luovutettiin Maailman NNKY-päivän brunssilla 24.4.2017 hotelli Helkassa, Helsingissä.

Brunssilla professori Anna Birgitta Pessi puhui otsikolla Vertaistuen ja myötätunnon mullistava voima. Vertaistuen teema jatkui paneelikeskustelussa. Suomen NNKY-liiton vertaistoimintamalleja ovat Kamalat äidit® -toiminta murrosikäisten lasten äideille sekä Voimasiskot™-vertaistoiminta, jonka tarkoituksena on antaa naisille työkaluja omien tunteiden ja voimavarojen tunnistamiseen.

Haastattelupyynnöt ajalla 25.4.- 4.5.2017:

Anne Pönni
pääsihteeri
Suomen NNKY-liitto
anne.ponni@ywca.fi

Terveisin
Mari Hyttinen
tiedottaja
Suomen NNKY-liitto
mari.hyttinen@ywca.fi

Suomen NNKY-liitto ry
Pohjoinen Rautatiekatu 23 B

09 434 2290http://www.ywca.fi

NNKY on valtakunnallinen ja kansainvälinen tyttöjen ja naisten verkosto, jossa haluamme erilaisuuden ymmärtämisen kautta rakentaa väkivallatonta ja turvallista maailmaa.

Suomen NNKY-liitto, Pohjoinen Rautatiekatu 23 B, 00100 Helsinki
puh. (09) 434 2290, faksi (09) 4342 2920, nnky@ywca.fi, www.ywca.fi

www.ywca.fi

www.facebook.fi/suomennnky
Instagram: suomennnkyliitto

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen NNKY-liitto ry

IKIOMA ensikirja on näkövammaisen lapsen ensikosketus tarinoiden maailmaan23.3.2017 15:39:23 EET | Tiedote

Ensimmäiset näkövammaisille lapsille valmistetut kosketeltavat ensikirjat, IKIOMA-kirjat, ovat valmistuneet. Ne luovutetaan Keikyän kyläpäivillä jaettavaksi Pirkanmaan alueella perheisiin, joissa on alle kaksivuotias näkö- tai monivammainen lapsi. IKIOMA koskettelukirjat ovat syntyneet kymmenien vapaaehtoisten käsissä Sastamalassa, Köyliössä, Kiikassa ja Nurmossa sekä Oulussa, joka on idean äidin Vuokko Keräsen kotikaupunki. Keikyän kyläjuhlassa 8.4. jaettavat kirjat ovat Tyrvään Tyykityttöjen aikaansaannos.