Nobina Finland Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Tilausliikenne Nikkanen Helsinki Oy voittivat linjoja HSL:n kilpailussa

HSL järjesti elokuussa kilpailun 30:stä etupäässä Vantaalle suuntautuvasta bussilinjasta. Reittejä voittivat Nobina Finland Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy sekä Tilausliikenne Nikkanen Helsinki Oy.

Nobina Finland Oy voitti kymmenen linjaa, muun muassa Elielinaukiolta Espoon keskukseen ja  Niipperiin vievät linjat sekä Vantaan Askistoon ja Martinlaaksoon suuntautuvaa liikennettä.

Helsingin Bussiliikenne Oy voitti runsaasti Vantaan liikennettä, esimerkiksi Ylästöön, Kylmäojalle ja Lentoasemalle vieviä reittejä. Tilausliikenne Nikkanen Helsinki Oy sai yhdeksän Vantaan linjaa, muun muassa Kivistön, Reunan ja Hämeenkylän liikennettä.

Uusien sopimusten mukainen liikenne käynnistyy vuoden 2018 syksyllä lukuun ottamatta linjoja 321, 345, 435 ja 436, jotka siirtyvät uusien liikennöitsijöiden hoidettaviksi syksyllä 2019.

Kilpailuun osallistui kymmenen liikennöitsijää, jotka jättivät 21 tarjousta. HSL vertaili tarjouksia niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Tarjouskilpailun seurauksena bussiliikenteen hintataso laskee noin 8 prosenttia.

Kilpailutettuja linjoja ajetaan 77 bussilla vuonna 2018, ja reiteillä liikennöidään yhteensä noin kuusi miljoonaa kilometriä. Vuonna 2019 liikennemäärä lisääntyy niin, että linjoja liikennöidään 96 bussilla ja kilometrejä kertyy lähes kahdeksan miljoonaa. Kilpailussa mukana ollut liikenne kattaa noin kuusi prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä.

Kilpailutetuille linjoille tulee vuoden 2018 syysliikenteeseen 64 uutta vähäpäästöistä Euro VI –normin täyttävää bussia. Sopimuskauden aikana uusia busseja tulee vielä 17 lisää. Bussisen matkustamot on ilmastoitu ja niissä on muun muassa automaattinen palonsammutusjärjestelmä ja ajotavanseuranta, kameravalvonta sekä turvaohjaamo.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 040 505 5294

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.4.201817.4.2018 12:40Tiedote