Nobina Finland Oy ja Helsingin Bussiliikenne Oy voittivat linjoja HSL:n kilpailutuksessa

Päästöttömät täyssähköbussit jatkavat yhä linjalla 55.

Nobina Finland Oy on voittanut HSL:n kilpailussa linjojen 55, 71, 71N, 78 ja 78N liikennöinnin 1.1.2020 alkaen. Helsingin Bussiliikenne Oy:lle siirtyvät ensi vuoden alusta lähtien linjat 63 ja 69. Linjoja on ajanut aiemmin Transdev Helsinki Oy. Lisäksi Helsingin Bussiliikenne Oy jatkaa linjan 70 liikennöitsijänä.

HSL:n hallitus päätti liikennöitsijöistä 18.12.2018 käynnistetyn tarjouskilpailun perusteella. HSL:n ja Nobina Finland Oy:n sopimus linjan 55 hoidosta on vuoden mittainen. Muilla kilpailuissa mukana olleilla linjoilla sopimukset ovat seitsemän vuoden pituisia.

Linjalla 55 jatkaa aiempaan malliin myös viisi Linkker-merkkistä täyssähköbussia, jotka ovat täysin päästöttömiä. HSL vuokraa bussit liikennöitsijälle. Kaikki kilpailutetuille linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

Kilpailussa oli mukana kaiken kaikkiaan 69 bussin liikenne, joilla liikennöidään noin 4,4 miljoonaa kilometriä vuodessa. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin viisi prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä.

Kilpailutettujen linjojen liikennöintikustannukset ovat noin 16,9 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on noin 0,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin aiemmin.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

Mika Häyrynen
ryhmäpäällikkö