Nobina Finland Oy ja Helsingin Bussiliikenne Oy voittivat linjoja HSL:n kilpailutuksessa

Päästöttömät täyssähköbussit jatkavat yhä linjalla 55.

Nobina Finland Oy on voittanut HSL:n kilpailussa linjojen 55, 71, 71N, 78 ja 78N liikennöinnin 1.1.2020 alkaen. Helsingin Bussiliikenne Oy:lle siirtyvät ensi vuoden alusta lähtien linjat 63 ja 69. Linjoja on ajanut aiemmin Transdev Helsinki Oy. Lisäksi Helsingin Bussiliikenne Oy jatkaa linjan 70 liikennöitsijänä.

HSL:n hallitus päätti liikennöitsijöistä 18.12.2018 käynnistetyn tarjouskilpailun perusteella. HSL:n ja Nobina Finland Oy:n sopimus linjan 55 hoidosta on vuoden mittainen. Muilla kilpailuissa mukana olleilla linjoilla sopimukset ovat seitsemän vuoden pituisia.

Linjalla 55 jatkaa aiempaan malliin myös viisi Linkker-merkkistä täyssähköbussia, jotka ovat täysin päästöttömiä. HSL vuokraa bussit liikennöitsijälle. Kaikki kilpailutetuille linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

Kilpailussa oli mukana kaiken kaikkiaan 69 bussin liikenne, joilla liikennöidään noin 4,4 miljoonaa kilometriä vuodessa. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin viisi prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä.

Kilpailutettujen linjojen liikennöintikustannukset ovat noin 16,9 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on noin 0,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin aiemmin.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

Mika Häyrynen
ryhmäpäällikkö

HSL järjestää Ed Sheeranin konserttien aikaan lisäliikennettä Malmille 23.7. ja 24.7.17.7.2019 12:00:00 EESTTiedote

Ed Sheeranin konserttien vuoksi on HSL:n joukkoliikenteessä lisäliikennettä lähijunilla, busseilla ja metrolla tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. HSL suosittaa varaamaan matkustamiseen aikaa ja käyttämään tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä. Suosittelemme saapumaan konserttiin ensisijaisesti lähijunalla, kävellen tai pyöräillen. Lisäksi joukkoliikenteen liput kannattaa ostaa etukäteen HSL-sovelluksella tai vaihtoehtoisesti lippuautomaatista.

Bussiliikenne Mannerheimintiellä estynyt 4. - 5.7. aamuina EU-ministerikokouksen vuoksi - merkittäviä vaikutuksia liikenteessä3.7.2019 08:26:19 EESTTiedote

Finlandiatalolla järjestettävän EU-ministerikokouksen aikana joukkoliikenne Mannerheimintiellä on estynyt Oopperan eteläpuolella torstaina 4.7. kello 7.30 – 9.30 ja perjantaina 5.7. kello 7 – 9 siten, että se on mahdollista ainoastaan raitiovaunuilla. Ministerikokous vaikuttaa liikenteeseen merkittävästi myös Helsingin ulosajoväyliltä Helsinki-Vantaan lentoasemalle perjantaina. Tuolloin liikenteeseen on todennäköisesti luvassa viivästyksiä reitillä Mannerheimintie–Kehä I–Tuusulantie noin kello 8–19.

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.