Nobina Finland Oy ja Helsingin Bussiliikenne Oy voittivat linjoja HSL:n kilpailutuksessa

Päästöttömät täyssähköbussit jatkavat yhä linjalla 55.

Nobina Finland Oy on voittanut HSL:n kilpailussa linjojen 55, 71, 71N, 78 ja 78N liikennöinnin 1.1.2020 alkaen. Helsingin Bussiliikenne Oy:lle siirtyvät ensi vuoden alusta lähtien linjat 63 ja 69. Linjoja on ajanut aiemmin Transdev Helsinki Oy. Lisäksi Helsingin Bussiliikenne Oy jatkaa linjan 70 liikennöitsijänä.

HSL:n hallitus päätti liikennöitsijöistä 18.12.2018 käynnistetyn tarjouskilpailun perusteella. HSL:n ja Nobina Finland Oy:n sopimus linjan 55 hoidosta on vuoden mittainen. Muilla kilpailuissa mukana olleilla linjoilla sopimukset ovat seitsemän vuoden pituisia.

Linjalla 55 jatkaa aiempaan malliin myös viisi Linkker-merkkistä täyssähköbussia, jotka ovat täysin päästöttömiä. HSL vuokraa bussit liikennöitsijälle. Kaikki kilpailutetuille linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

Kilpailussa oli mukana kaiken kaikkiaan 69 bussin liikenne, joilla liikennöidään noin 4,4 miljoonaa kilometriä vuodessa. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin viisi prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä.

Kilpailutettujen linjojen liikennöintikustannukset ovat noin 16,9 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on noin 0,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin aiemmin.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

Mika Häyrynen
ryhmäpäällikkö

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun