NoHo Partners Oyj

NoHo Partnersin kansainvälistymistrategiassa seuraava askel – Toimintaa laajennetaan Norjaan

Jaa
NoHo Partners Oyj laajentaa ravintolaliiketoimintaansa strategiansa mukaisesti uudelle markkina-alueelle Norjaan. Konserni perustaa yhdessä paikallisen ravintolatoimija Crea Diem-gruppenin kanssa yhteisyrityksen, josta NoHo Partnersin omistus on 80 prosenttia. Perustettava yhtiö ostaa tiettyjen Carpe Diem- ja Crea Diem -tytäryhtiöiden osakekannat sekä 70 prosenttia Trobbelskyter-yhtiön osakekannasta. Kaupan ja 15 ravintolan myötä NoHo Partnersista tulee merkittävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa.
Oslossa sijaitseva suosittu Kulturhuset on yksi viidestätoista norjalaisesta ravintolasta, jotka kuuluvat jatkossa NoHo Partnersin ravintolaportfolioon. Kuva: Kulturhuset
Oslossa sijaitseva suosittu Kulturhuset on yksi viidestätoista norjalaisesta ravintolasta, jotka kuuluvat jatkossa NoHo Partnersin ravintolaportfolioon. Kuva: Kulturhuset

Yrityskauppa tukee NoHo Partnersin kannattavan kasvun strategiaa 2019–2021 sekä visiota olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija.

- Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation loppuun viemisessä. Samanaikaisesti haluamme rakentaa jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Kansainvälistyminen on tärkeä osa tulevaisuuden kannattavaa kasvupolkua ja Pohjoismaat keskeinen markkina-alue sen toteuttamisessa. Ostovoimainen Norjan ravintolamarkkina on arvossa mitattuna lähes kaksi kertaa Suomea suurempi, ja näemme siinä paljon kasvupotentiaalia, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kommentoi.

- Kannattavuusohjelmamme etenevät aikataulussa, ja kun nyt tarjolle tuli hyvin kannattava ja strategisesti sopiva kokonaisuus vieläpä houkuttelevaan hintaan, viime vuoden toteutuneita lukuja alle viiden EV/EBITDA-kertoimella käyttäen, päätimme toimia. Lisäksi kaupan myötä saamme yhtiöön paikallista näkemystä ja yrittäjäkokemusta yli sadan vuoden verran, mikä mahdollistaa meille myös Norjan liiketoiminnan orgaanisen jatkokasvun, lisää Vikström.

Vahva jalansija Norjan markkinaan

Yrityskauppaan kuuluva ravintolakokonaisuus sisältää yhteensä 15 ravintolayksikköä, joista NoHo Partnersilla on kaupan jälkeen enemmistöosuus 8 yksikössä ja merkittävä vähemmistöosuus 7 yksikössä. Esimerkkejä ravintoloista ovat legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, nuorison suosima Kulturhuset sekä ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard. Kokonaisuuteen kuuluu myös neljässä kaupungissa toimiva, skaalattavissa oleva Camping-viihderavintolakonsepti.

Crea Diem-gruppenin pääomistajina toimivat Olaf Masterman Loly ja Karl-Henning Svendsen ovat pitkän linjan ravintola- ja viihdealan yrittäjiä. He jatkavat perustettavan yhtiön liiketoimintojen operatiivisessa johdossa. Trobbelskyter-yhtiön pääomistajat ja alan edelläkävijät Runar Eggesvik, Arnt Andersen sekä Morten Usterud jatkavat partnereina ja ravintoloiden operatiivisessa toiminnassa.

- Saamme vahvan kasvualustan Norjan noin 9 miljardin euron arvoiseen HoReCa-markkinaan. Markkina on fragmentoitunut, ja tämän kaupan myötä meistä tulee heti merkittävä toimija markkinassa. Yrittäjävetoinen Crea Diem-gruppen omistaa useita menestyneitä, tunnettuja ja paikallisia ravintolabrändejä aina kortteliravintoloista yökerhoihin, kertoo NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.

Suuren yhtiön skaalaedut ja partnerimalli kilpailuetuina

NoHo Partners laajensi toimintaansa Tanskaan huhtikuussa 2018. Tanskassa NoHo Partnersin omistuksessa tulee olemaan toukokuun 2019 loppuun mennessä yli 20 ravintolaa.

- Olemme Tanskassa yhdessä vuodessa tuplanneet ravintoloidemme lukumäärän sekä investoineet vahvasti kasvuun. Partnerimallimme pohjautuu ajatukseen, että ostamme paikallista osaamista, jonka tueksi viemme suuren yhtiön skaalaedut hankinnoissa sekä hyväksi havaitut toimintamallit liiketoiminnan operatiivisessa johtamisessa, Helminen kertoo.

- Norjan yritysosto on varsin attraktiivinen, ja se vastaa kannattavuustasoltaan konsernin strategisia taloudellisia tavoitteita. Kaupan myötä tulemme keskittymään seuraavaksi kansainvälisten toimintojen integraatioon ja Tanskan kehitysohjelmien täysimääräiseen läpivientiin. Perusoletukset kansainvälistymisen strategian osalta ovat paikallaan; markkinakonsolidaatio jatkuu ja kilpailuetumme partnerimallista on otettu alan kannattavimpien yrittäjien kohdalla mielenkiinnolla vastaan, toteaa Vikström.

NoHo Partners tavoittelee yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021 loppuun mennessä.

Lisätietoja:
Aku Vikström, toimitusjohtaja, puh. +358 44 011 1989
Juha Helminen, kansainvälisten liiketoimintojen johtaja, puh. +358 40 535 5560 

Jakelu:
STT Info
Keskeiset tiedotusvälineet
www.noho.fi

Avainsanat

Kuvat

Oslossa sijaitseva suosittu Kulturhuset on yksi viidestätoista norjalaisesta ravintolasta, jotka kuuluvat jatkossa NoHo Partnersin ravintolaportfolioon. Kuva: Kulturhuset
Oslossa sijaitseva suosittu Kulturhuset on yksi viidestätoista norjalaisesta ravintolasta, jotka kuuluvat jatkossa NoHo Partnersin ravintolaportfolioon. Kuva: Kulturhuset
Lataa
Legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, Oslo. Kuva: The Dubliner
Legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, Oslo. Kuva: The Dubliner
Lataa
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Lataa
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Gastropubi Grisen, Oslo. Kuva: Grisen
Lataa
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Lataa
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Ruokaravintola Colonel Mustard, Oslo. Kuva: Colonel Mustard
Lataa
Viihde- ja peliravintola Camping, Oslo. Kuva: Oslo Camping
Viihde- ja peliravintola Camping, Oslo. Kuva: Oslo Camping
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

NoHo Partners Oyj
NoHo Partners Oyj
Postiosoite: Hatanpään valtatie 1 B (Käyntiosoite: Verkatehtaankatu 2)
33100 Tampere

NoHo Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin ja henkilöstövuokraukseen erikoistunut konserni. Vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana NASDAQ Helsinkiin listautunut pörssiyhtiö on kasvanut voimakkaasti koko historiansa ajan. Konsernin yhtiöihin kuuluu yli 200 ravintolaa Suomessa ja Tanskassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock’s & Cows. NoHo Partners Oyj:n vuoden 2018 liikevaihto oli 323,2 miljoonaa euroa ja käyttökate 28,4 miljoonaa euroa. Konserni työllistää sesongista riippuen noin 4 000 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. NoHo Partnersin tytäryhtiö Smile Henkilöstöpalvelut Oyj työllisti tilikauden 2018 aikana noin 10 000 työntekijää.

NoHo Partners -yrityssivut: www.noho.fi
NoHo Partners -kuluttajasivustot: www.ravintola.fi ja www.royalravintolat.fi
Smile Henkilöstöpalvelut: www.smilepalvelut.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta NoHo Partners Oyj

Toni Niemi siirtyy Hotel Kämpistä johtamaan NoHo Partnersin ravintolatoimia Helsingin Messukeskuksessa29.3.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

NoHo Partners Oyj NIMITYSUUTINEN 29.3.2023 KLO 9.00 Toni Niemi siirtyy Hotel Kämpistä johtamaan NoHo Partnersin ravintolatoimia Helsingin Messukeskuksessa NoHo Partners on nimittänyt Toni Niemen Helsingin Messukeskuksen ravintoloiden operatiiviseksi johtajaksi 17.4.2023 alkaen. NoHo Partners vastaa Messukeskuksen ravintolatoimista heinäkuusta alkaen. Tonilla on monipuolinen kokemus Helsingin laadukkaimpien ravintolakokonaisuuksien johtamisesta muun muassa Savoyssa, Katajanokan Kasinolla sekä Finlandia-talossa, joiden lisäksi hän on toiminut Kanresta Oy:n johtoryhmän jäsenenä kehitysjohtajan tehtävissä. Toni siirtyy Messukeskukseen Hotel Kämpin Food & Beverage Directorin työtehtävistä. Messukeskus on Suomen suurin messu-, kokous- ja kongressikeskus, jonka järjestämissä kotimaisissa sekä kansainvälisissä tapahtumissa vierailee vuosittain noin miljoona kävijää. Yhteistyö Messukeskuksen kanssa lukeutuu suuriin kaupunkihankkeisiin, jotka muodostavat yhden NoHo Partnersin 400 miljoonan euron

NoHo Partnersin Q1-Q4 2022-tulosinfo torstaina 16.2.2023 klo 10.00 Ravintola Café Savoyssa3.2.2023 13:00:00 EET | Tiedote

NoHo Partners Oyj SIJOITTAJAUUTINEN 3.2.2023 klo 13.00 NoHo Partnersin Q1-Q4 2022-tulosinfo torstaina 16.2.2023 klo 10.00 Ravintola Café Savoyssa NoHo Partners Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteensa ajalta 1.1.–31.12.2022 torstaina 16.2.2023 noin klo 8.00, jonka jälkeen se on luettavissa osoitteessa www.noho.fi. Yhtiö järjestää tulosinfotilaisuuden tiedotusvälineille, analyytikoille ja sijoittajille samana päivänä klo 10.00-11:00 Ravintola Café Savoyssa (Eteläesplanadi 14, 00130 Helsinki). Tilaisuudessa NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström esittelee tilikauden tuloksen ja tärkeimmät tapahtumat sekä kertoo yhtiön liiketoiminnan nykytilasta ja näkymistä. Tulosinfo on lisäksi seurattavissa suoran webcast-lähetyksen kautta osoitteessa https://noho.videosync.fi/q4-2022-result. Tilaisuuden aikana kysymyksiä voi esittää verkon välityksellä. Tilaisuuden kieli on suomi, ja sen taltiointi on saatavilla yhtiön verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä. Tilaisuudessa on tarjolla aamiainen klo

NoHo Partners Helsingin Messukeskuksen pääravintoloitsijaksi18.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

NoHo Partners Oyj SIJOITTAJAUUTINEN 18.1.2023 KLO 8.00 NoHo Partners Helsingin Messukeskuksen pääravintoloitsijaksi Ravintolayhtiö NoHo Partners on valittu Helsingin Messukeskuksen pääravintoloitsijaksi 1.7.2023 alkaen. Messukeskus on Suomen suurin messu-, kokous- ja kongressikeskus, jonka järjestämissä kotimaisissa sekä kansainvälisissä tapahtumissa vierailee vuosittain noin miljoona kävijää. Messukeskuksen ravintolatoiminnan kokonaismyynti on noin 15 miljoonaa euroa vuodessa. Yhteistyö Messukeskuksen kanssa lukeutuu suuriin kaupunkihankkeisiin, jotka muodostavat yhden NoHo Partnersin 400 miljoonan euron liikevaihtoa vuonna 2024 tavoittelevan kannattavan kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiön tapahtumiin ja elämyksiin keskittyvän liiketoimintayksikön, NoHo Eventsin, tavoitteena on johtava asema Pohjoismaissa. ”Suuret yleisötapahtumat, kuten kongressit, messut, konsertit ja isot urheilutapahtumat ovat ravintolaliiketoiminnalle hyvin kannattava ja kehittyvä markkina. Tähän segmenttiin ole

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye