Noin 400 arinalaista perehdytetään marketkaupan työtehtäviin turvaamaan ruokahuoltoa

Koronaviruspandemia muokkaa osuuskaupan palvelutarjontaa. Arina turvaa noin 100 ruokakaupalla ja 30 polttonestejakeluasemalla asiakasomistajiensa palveluja ja koko Pohjois-Suomen huoltovarmuutta. Vastuullisena toimijana Arina huolehtii asiakkaiden ja henkilökunnan terveydestä ja turvallisuudesta.

− Kiitän työntekijöitä ja luottamushenkilöitä esimerkillisestä valmiudesta poikkeusolojen edellyttämiin ratkaisuihin. Olen ylpeä arinalaisten yhteishengestä yli toimialarajojen. Osuuskaupalla on tärkeä rooli huoltovarmuuden turvaajana Pohjois-Suomessa. Uskon, että pandemia yhdistää sekä arinalaisia että asiakasomistajia, korostaen osuuskaupan roolia arjen palvelujen tarjoajana. Muistetaan kaikki toimia ohjeiden mukaan. Tällä vaikeutamme viruksen leviämistä, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Arinalaiset yhteisellä asialla – työntekijät siirtyvät väliaikaisiin työtehtäviin yli toimialarajojen

Arina kävi pandemian vaikutusten johdosta yhteistoimintaneuvottelut koko henkilöstön kesken. Johdon ja luottamushenkilöiden lisäksi työntekijöillä oli mahdollisuus osallistua live-lähetyksen välityksellä. Neuvottelut käytiin nopeasti hyvässä yhteishengessä. Jatkotoimenpiteinä kartoitettiin arinalaisten valmius väliaikaisiin tehtäviin ruokakaupassa. Noin 400 arinalaista perehtyy lähipäivinä uusiin työtehtäviin.

− Olemme ennennäkemättömän tilanteen edessä. Kukaan ei voi varmuudella ennustaa pandemian kestoa ja vaikutuksia. Neuvotteluilla varaudumme työvoiman riittävyyteen marketkaupan toimipaikoissa, sanoo henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

− Tilanne on haastava kaikille ja arinalaiset ymmärtävät väliaikaisten muutosten tarpeellisuuden. Avoin keskusteluyhteys on erityisen tärkeä, jotta työntekijät jaksavat paineen alla. Arinalaiset ovat avainasemassa turvaamassa pohjoissuomalaisten ruokahuoltoa, toteavat Arinan pääluottamushenkilöt Kimmo Alatalo (marketkauppa), Jaana Huhtala (matkailu- ja ravitsemiskauppa) ja Ari Kinnunen (esimiehet).

Väliaikaisia muutoksia Arinan palveluissa

Pandemian vaikutusten ja työtehtävien muutosten myötä osuuskauppa sulki Amarillon, Coffee Housen, Paloaseman ravintolat ja Puistokahvila Makian Oulussa, Rosson Kempeleessä sekä Amarillon, Coffee Housen ja Uitto Pubin Rovaniemellä. Lisäksi supistettiin Omistaja- ja S-Pankki-pisteiden aukioloaikoja, samoin Valkean aukioloaikoja. ABC-asemilla on otettu käyttöön ruokien noutopalvelu ja ruoan verkkokaupan keräilyyn lisätään työntekijöitä Oulussa.

− Tilanne elää ja muutoksia tehdään herkällä korvalla. Seuraamme valtiovallan ja THL:n ohjeita ja määräyksiä. Ravintoloiden ja kahviloiden väliaikaisella sulkemisella siirrämme arinalaisia sinne, missä tarve on, nyt marketkauppaan, avaa tilannetta matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi.

− Jo ensimmäisen viikon aikana matkailu- ja ravitsemiskaupasta siirtyi vapaaehtoisesti yli 100 arinalaista auttamaan mm. kuormanpurussa Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa. Apua tarvitaan, jotta pystymme takaamaan huoltovarmuuden pandemian edetessä, marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso lisää.

Osuuskauppa Arinan päivittyvä tilannekuva korona vaikutuksista: www.arina.fi/korona
#osuuskauppani #arinalainen #yksiyhteinenarina

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Osuuskauppa Arinan ravintolat palvelevat hallituksen esitystä noudattaen28.3.2020 12:10:02 EETTiedote

Osuuskauppa Arina toimii Suomen hallituksen päätösten ja ohjeiden mukaisesti sopeuttaen ravintoloidensa, kahviloidensa ja myös hotelliensa toiminnan perjantaista 27.3.2020 alkaen. Hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Ruokahuoltoon liittyvä take away -toiminta on sallittua.

Osuuskauppa Arinassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi16.3.2020 16:31:49 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä Suomessa osaltamme erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan sekä liikkumiseen. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Arinassa ja sen tytäryhtiössä Pukumies Oy:ssä käynnistetään tänään 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, joissa arvioidaan henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoitetaan väliaikaisia toimia, joilla tilanteen yli selviydytään. − Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.

Osuuskauppa Arina laajentaa palveluja Rovaniemellä – Sokos palaa kaupunkiin10.3.2020 10:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina kehittää Rovaniemellä liiketoimintoja paikallisten omistajien toiveiden mukaisesti avaamalla Sokos-tavaratalon Lapinmaa-keskukseen. Avauksen myötä Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. – Rovaniemeläiset omistajat ovat jo vuosia toivoneet laajennusta Pukumiehen palveluihin muun muassa kauneuden ja kodin sisustamisen osalta. Tähän toiveeseen vastataan tuomalla Sokos-tavaratalo takaisin Rovaniemelle, kertoo toimialajohtaja Mikko Polso. – Sokos-konseptin myötä tuomme Rovaniemen keskustaan tavaratalon, jonne tulee valikoimaltaan monipuoliset naisten ja miesten pukeutumisen osastot, kattava kauneuden osasto sekä sisustamiseen keskittyvä kodin osasto. Tulemme panostamaan erityisesti palveluun ja elämykselliseen asiakaskokemukseen, tavaratalojohtaja Anu Junnikkala-Alho summaa. Oulun Sokos laajenee Myös Oulussa Sokoksen tilat laajentuvat, kun nykyiset Mick’sin tilat otetaan tavaratalon käyttöön. – Muutosten myötä Sokoksen kauneusosasto laajenee t

Vaalaan uusi ABC10.3.2020 08:30:00 EETTiedote

Vaalassa 60-luvulta asti palvellut, ABC:nä tutuksi tullut taukopaikka uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana. ABC-polttonestejakelu siirtyy tontilla uuteen paikkaan kesän 2020 aikana. Samalla aloitetaan uuden ABC-liikenneaseman rakentaminen nykyisen taakse. Sen on tarkoitus valmistua kesään 2021 mennessä. Nykyinen ABC Vaala palvelee paikallisia omistajia ja ohikulkijoita keskeytyksettä koko uudistuksen ajan. ’Vaalan perinteikäs taukopaikka on nykyisellään tullut elinkaarensa päähän, sitä ei enää voinut peruskorjata. Uudistamme polttonestejakelun nykyaikaan, samoin liikenneaseman ABC-brändin mukaiseksi. Uudistuksella turvaamme tärkeät vaalalaisten omistajien ja teillä liikkujien palvelut Valtatie 22:n varrella’, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimiala- ja kehitysjohtaja Jari Karjalainen.