Nopeasti kasvava Rovaniemi Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa sijalla kahdeksan

Rovaniemi sijoittui 27 kaupungin joukosta kahdeksanneksi Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, jossa arvioidaan kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta eri mittareilla. Rovaniemen kasvu on vauhdittunut koronapandemian aikana.

Vuoden 2022 kaupunkirankingissa ensimmäiseksi sijoittui Tampere, toiseksi Turku ja kolmannelle sijalle ylsi Vantaa. Kolmen kärki säilyi viime vuodesta muuttumattomana. Rovaniemen sijoitus heikkeni viime vuodesta yhdellä sijalla, mutta pysyi silti edelleen kymmenen parhaan joukossa.

”Rovaniemen kasvu on vauhdittunut koronapandemian aikana. Viime vuonna kaupunki kasvoi noin 650 asukkaalla, eli kasvu oli lähes kaksi kertaa nopeampaa kuin viime vuosina keskimäärin”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuosien 2015–2021 aikana Rovaniemen keskimääräinen väestönkasvu on ollut noin 336 asukasta vuodessa. Uusia asuntoja kaupunkiin valmistui viime vuonna noin 600, mikä oli hieman enemmän kuin vuonna 2020, mutta jäi kuitenkin selvästi vuoden 2019 lähes 800 asunnosta.

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat Rovaniemellä 0,8 prosenttia vuoden 2021 ensimmäiseltä neljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Selvästi eniten, 1,4 prosenttia, nousua oli yksiöissä. Kaksioissa vuokrat nousivat vastaavasti 0,7 prosenttia ja perheasunnoissa 0,5 prosenttia.

”Yksiöiden markkinointiaikojen vaihtelu paljastaa Rovaniemen opiskelijakaupungiksi. Markkinointiajat yksiöissä ovat selvästi lyhyimmät heinä-syyskuussa, jolloin uudet opiskelijat saapuvat asunnonhakuun. Juuri nyt eletään jälleen kuuminta sesonkia”, toteaa Rokkanen.

Vuokraovi.comin mukaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä vuokra-asuntojen keskimääräiset markkinointiajat olivat Rovaniemellä hyvin yhteneväiset kaikissa huoneistotyypeissä: kaksioihin uutta vuokralaista etsittiin keskimäärin 20 vuorokautta, yksiöihin 21 ja kolmioihin 23. Pandemian pitkittyminen näkyi vuoden 2020 lopussa ja vuoden 2021 alussa kolmioiden markkinointiajan mediaanin laskuna sekä yksiöiden ja kaksioiden markkinointiajan pitenemisenä suhteessa aiempaan.

”Vuokramarkkina on lähtenyt palautumaan koko maassa kohti normaalimpaa tilannetta poikkeuksellisten pandemiavuosien jälkeen. Rovaniemelläkin markkinointiajat ovat alkaneet lyhentymään; loppukeväästä ja alkukesästä ne olivat lyhyemmät kuin viime vuonna minään ajankohtana”, sanoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Vertailussa on mukana yhteensä 27 kaupunkia, joille PTT on laskenut huoneistotyypeittäin ennusteet vuosien 2022–2025 keskimääräiselle vuosittaiselle arvonnousulle ja vuokratuotolle ennen veroja.

Laajemmat kaupunkikohtaiset aineistot PTT:n tuottotutkimuksesta ja Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta. Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.