Nopeat syövät hitaat joulumarkkinoilla – lue tavarantarkastajan vinkit jouluostoksille

Joululahjakauppa käy nyt kiivaimmillaan ja perinteisten verkkokauppojen lisäksi löytöjä kannattaa tehdä myös huutokaupoissa, antiikki- ja vintage-liikkeissä, kirpputoreilla ja secondhand -liikkeissä. Käänny tarvittaessa tutun keräilijän tai tavarantarkastajan puoleen, jos olet epävarma tuotteesta tai epäilet väärennöstä.

Kuvituskuva: Pixhill.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju kannustaa vastuullisiin kierrätyslahjahankintoihin. Harjun mukaan kirpputoreilta tai sosiaalisen median ”Ostetaan – myydään – vaihdetaan – annetaan” -myyntipalstoilta saattaa tehdä mainioita pikkulöytöjä edullisesti. Kalliiden designesineiden hankintaan Harju suosittelee kuitenkin tunnettuja myyjiä, joilla on myös esineen taustahistoria tiedossa.

“Ikäviä yllätyksiä ei lahjahankintojen yhteydessä halua kukaan. Kannattaakin pyytää apua kokeneemmalta asiantuntijalta, jos ostos mietityttää. Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin usein näin myöskin on”, Harju vinkkaa.

Taiteeseen ja antiikkiin erikoistuneen, Keskuskauppakamarin hyväksymän tavarantarkastajan (HTT) Mari Wileniuksen mukaan verkko-ostoksia tehdessä tuotteen aitous kannattaa tarkistaa esimerkiksi kyselemällä yksityiskohtaisia tietoja ja lisäkuvia.

“Maksa ostoksesi vasta, kun olet varmistunut, että se vastaa luvattua. Pienehköllä vaivannäöllä, kuten googlailulla, saa myös helposti lisätietoja tuotteista”, Wilenius sanoo.

Löytöjä kirpputoreilta, secondhand -liikkeistä ja mummolan vintiltä

Wilenius kehottaa jalkautumaan kirpputoreille ja secondhand -liikkeisiin aikaisin aamusta, mikäli haluaa tehdä hyviä löytöjä.

”Nopeat syövät hitaat näissä paikoissa. Nykyisin on tarjolla ulkokirpputoreja ja itsepalvelukirpputoreja sekä hauskoja vintageliikkeitä, joista saa elämyksellisen vierailun lisäksi kahvin ja pullan. Vanhat tutut Fidat ja Pelastusarmeijan kirpputorit ovat myös usein visiitin arvoisia”, kertoo Wilenius.

Wileniuksen mukaan kirpputoreilla, joista ei saa kuittia eikä myyjästä muutakaan tietoa kannattaa käyttää tervettä järkeä ja kyseenalaistaa, tarkistaa ja tutkia esineet erittäin huolellisesti. Pienikin särö lasiesineessä romahduttaa sen arvon. Virheet, naarmut ja kuluman jäljet laskevat esineen arvoa merkittävästi.

Markkinoilla liikkuu edelleen myös paljon laadukasta 1950- ja 1960-luvun designesineistöä. Jos myynnissä on harvinainen tuote edulliseen hintaan, tulisi hälytyskellojen soida.

”Uniikit esineet ovat kalliita harvinaisuuksia. Sarjatuotannosta poistuneet keräilyesineet ovat usein kannattavia hankintoja. Uustuotantoon kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella. Keräilyarvoa sillä ei ole, vaikka käyttöarvoa toki on”, Wilenius sanoo.

Wileniuksen mukaan vanhemman sukupolven kaappien kätköistä saattaa myös löytyä aarteita. Monenlaisen retrotavaran, kuten maljakoiden, aterimien, astioiden ja huonekalujen kysyntä on kovaa ja omistajille tämä saattaa tulla yllätyksenä.

”Kannattaa mainita mummolle, jos jokin esine erityisesti miellyttää. Usein kuulee vanhusten sanovan, etteivät heidän vanhat tavaransa ”kelpaa” nuorisolle. Asia saattaa ollakin ihan päinvastoin, sillä nuoret ovat usein innokkaita kierrättäjiä”, Wilenius muistuttaa.

”Jos hankit koruja tai kelloja, on hyvä varmistaa jalometallien leimat ja niiden aitous, esineen kunto, toimivuus sekä mahdolliset aiemmat korjaukset. Markkinoilla on paljon suomidesignin klassikkokoruja, vintagekoruja ja -kelloja, joita voi ostaa turvallisesti ja joskus jopa edullisesti esimerkiksi arvohuutokaupoista, panttien huutokaupoista ja alan liikkeistä. Monissa koruliikkeissä myydään myös käytettyjä koruja ja kelloja”, Wilenius jatkaa.

”Väärennöksiä on jatkuvasti liikkeellä ja valitettavasti vilpillistä yrittämistä. Joskus väärennös voi päästä läpi tiukemmastakin seulasta. Varmista etukäteen, että kaupan voi vahingon sattuessa purkaa. Signeerausten, valmistajan tarrojen ym. erityistunnistusmerkkien kanssa kannattaa olla tarkkana”, Wilenius kertoo.

Tavarantarkastajan TOP 5 lahjavinkit:

1. Kynttilänjalat - hopeiset, uushopeiset, messinkiset, lasiset tai teräksiset kynttilänjalat ovat ajankohtainen, arvostettu ja hyödyllinen lahja joulun alla. Valikoimaa löytyy antiikista ja retrosta modernimpaan tyyliin mieltyneille.
2. Tarjotin – edellisten tapaan materiaaleja löytyy laidasta laitaan. Tarpeellinen esine joka kotiin, nuorilla ei välttämättä ole ainuttakaan tarjotinta.
3. Klassikko-aterinsetti, 50-luvun suomiklassikot eivät mene pois muodista.
4. Koru- tai kellolahja on henkilökohtainen ja ikuinen.
5. Taidegrafiikkateos mahtuu yleensä pieneenkin tilaan ja asuntoon, myös helppo sijoittaa kotiin.

Kuvituskuva: Pixhill.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.