Nordean ratkaisu tervetullut

Nordean päätös siirtää pääkonttori Suomeen on tervetullut ratkaisu, Finanssiala ry:n (FA) vt. toimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. ”On tärkeätä, että Suomi tarjoaa finanssialalle - pienille, keskisuurille ja suurille toimijoille - vakaan ja kilpailukykyisen toimintaympäristön. Suomi pysyy vetovoimaisena, kun emme ota käyttöön EU-tasoa ylittävää kansallista sääntelyä eikä ylimääräisiä veroja ja maksuja.”

Kivisaaren mukaan Suomen vahvuus on, että olemme osa euroaluetta ja pankkiunionia.

”Pankkiunionissa on yhteinen valvonta sekä kriisiratkaisujärjestelmä pankkikriisien osalta.

Suomalaisten etu on, että meillä on EU:ssa yhteiset pelisäännöt, yhdenmukainen valvonta ja laadukas sijoittajansuoja. Näillä periaatteilla turvataan rahoitusmarkkinoiden vakaus ja luotettavuus Euroopassa”, Kivisaari muistuttaa.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.