NouHätä!-mästerskapet avgörs 3.5 på Räddningsinstitutet

Till åttondeklassarnas nationella NouHätä! 2018-final har klarat sig det bästa laget från vart och ett av räddningsväsendets 22 områden.Lagen tävlar om mästerskapet i räddningsfärdigheter på Räddningsinstitutet i Kuopio 3.5.2018.Journalister är välkomna att följa tävlingen.

I finalen blir det klart hur lagen löser praktiska olycks- och säkerhetsrelaterade uppgifter på kontrollplatserna. I tävlingen testas mångsidigt de tävlandes räddningskunskaper i nödsituationer som vem som helst kan råka i. Förmågan att upptäcka de farliga platserna i vardagsmiljön och göra dem säkra är också en del av tävlingen.

Finalen är NouHätä!-kampanjens höjdpunkt. I år har över 500 skolor och över 45 000 åttondeklassare varit med i kampanjen. Skolor, räddningsverken och räddningsförbunden har gett säkerhetsutbildning till eleverna.

De lag som klarat sig till finalen har vunnit de inledande kvalen och regionaltävlingen, och nu står de inför den egentliga höjdpunkten, Grande Finale!

Journalister är välkomna att följa lagens tävlande på de praktiska uppgiftskontrollerna.

Representanter för media ombedes att komma till Räddningsinstitutet, Hulkontie 83, Kuopio, 3.5.2018, kl. 09.00, där ni tas emot av finalens informationschef Antti Hyvönen. Från Räddningsinstitutet förflyttar man sig efter briefingen med egna fordon till Räddningsinstitutets övningsområde där den praktiska delen genomförs.

Publiceringen av resultaten och prisutdelningen börjar cirka kl. 15.30 i Räddningsinstitutets idrottssal.

NouHätä!-kampanjen har som mål att ge alla deltagare säkerhetsundervisning och -upplysning i en positiv gemenskapsanda.

Om NouHätä!-finalen: tävlingens informationschef, brandbefälsstuderande Antti Hyvönen, Räddningsinstitutet tel. 040 417 2201
Om NouHätä!-kampanjen: informationschef Juha Hassila, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, tel. 040 758 7846
www.nouhata.fi

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.