Novaja Gazetan rauhanpalkintonäytökset 10.12.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.imdb.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Askold Kurovin elokuva kuvaa Novaja Gazeta -lehden toimituksen arkea. Lehti oli yksi ensimmäisistä Neuvostoliiton jälkeisen Venäjän itsenäisistä sanomalehdistä – ja yksi viimeisistä jäljellä olevista. Novaja Gazeta oli kolminkertainen Nobel-palkintoehdokas ennen kuin palkinto myönnettiin lehden päätoimittaja Dmitri Muratoville. Novaja Gazeta -lehden artikkeleita on julkaistu Suomessa vuodesta 2008 alkaen Diplossa, eli suomalaisessa Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehdessä. Novaja Gazeta on erikoistunut tutkivaan journalismiin ja raportoinut laajasti muun muassa Beslanin koulukaappauksesta, Panaman papereista ja homojen vainosta Tšetšeniassa. Vuoden 2000 jälkeen viisi lehden toimittajaa, heistä tunnetuin Anna Politkovskaja, ja yksi toimitustiimin lakimies on murhattu.

Kurovin palkittu dokumenttielokuva valottaa tämän riippumattoman lehden toimituksen arkea aikana, jolloin vapaan median toiminta Venäjällä on haastavaa. Toimituksessa surraan ja pelätään, mutta myös juhlitaan ja iloitaan, kun sen aika on. Elokuva tuo meidät lähemmäksi joukkoa sankarillisia lehdistön- ja mielipiteenvapauden puolestapuhujia.

Novaya (Venäjä, 2018)
Ohjaus: Askold Kurov
Kesto: 75 min
Kieli: Venäjä, tekstitetty englanniksi

Varmistuneet esitykset:
Kino Tapio, Joensuu 9.12.
TUL-sali, Tornio 9.12.
Kino Engel, Helsinki 10.12.
Bio Pony, Kemiö, Taalintehdas 11.12.
Diana, Turku 13.12.
Niagara, Tampere 15.12.
Kuva Kukko, Kuopio 17.12.

Lisätietoja:
Teemu.Matinpuro@voima.fi

Kisällilaulajien aikakausi julki26.7.2022 11:13:41 EEST | Tiedote

Kisällilaulu oli aikanaan merkittävimpiä nuorisomusiikin lajeja, mutta se on aiemmin jäänyt tutkimatta ja esittelemättä. Timo ”Tipi” Tuomisen kirjassa kerrotaan kisällilaulun ­satavuotinen tarina. Esimerkiksi Reino Helismaa, Taisto Tammi, Reijo Kallio ja Reijo Frank ovat kaikki aloittaneet uransa kisällilauluryhmissä. Tanssiorkesteri Dallapén alkumuoto oli kisälliryhmä Rajamäen pojat. Kisällit lauloivat kaikesta, myös siitä, mitä lehtiin ei uskallettu kirjoittaa.

Valokuvaaja ja antropologit tarkastelevat Välimeren alueen yhteyksiä ja katkoksia12.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Sotilasliittoon vai ei? Pamfletin julkistus tiistaina 10.5. klo 1429.4.2022 12:46:46 EEST | Tiedote