Novo Nordisk Farma Oy

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen

Novo Nordisk on havainnut, että joissakin tuote-erissä NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –kyniä insuliinisäiliön pidin voi murtua tai rikkoontua, jos se on altistunut tietyille kemikaaleille, esimerkiksi tietyille puhdistusaineille. NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 ovat kestokäyttöisiä kyniä, joihin diabetesta sairastava potilas itse vaihtaa käyttämänsä insuliinin säiliön.

Kynän turvallisen toiminnan varmistamiseksi Novo Nordisk kehottaa potilaita, joilla on käytössään NovoPen® Echo® ja/tai NovoPen® 5 kyseisistä tuote-eristä vaihtamaan insuliinisäiliön pitimen uuteen, vaikka pidin näyttäisi ehjältä. Pidin saattaa myöhemmin vaurioitua, jos sitä puhdistetaan käyttöohjeen vastaisesti.

Vaihdon voi tehdä yrityksen nettisivujen kautta. Kyseiset tuote-erät on listattu alla.

Kuvassa on insuliinisäiliön pidin.

Novo Nordisk Penfill 3 ml

– Novo Nordisk haluaa näillä toimenpiteillä varmistaa, että potilaan hoito ei vaarannu sellaisessakaan tapauksessa, että potilas on käyttänyt Novo Nordiskin valmistetta käyttöohjeen vastaisesti, toteaa Tero Saukkonen, lääketieteellinen johtaja Novo Nordiskilta.

Murtuneen tai rikkinäisen pistoskynän käyttäminen voi johtaa tilanteeseen, jossa kynä annostelee insuliinia hieman vähemmän kuin on ollut tarkoitus. Tämä taas saattaa johtaa potilaalla liian korkeaan verensokeritasoon. Riski aliannosteluun on erittäin pieni, arviolta 1:llä 1000:sta sellaisesta potilaasta, joilla on käytössään kynä kyseisestä erästä. Tällaisessakaan tapauksessa ei oleteta potilaalle syntyvän merkittävää tai kriittistä terveyshaittaa.

Suomessa on markkinoilla kyseessä olevista NovoPen® Echo® ja NovoPen® 5 kynistä seuraavilla pakkausten eränumeroilla:

NovoPen® Echo®:

DUG2116-4 DVG1564-B EVG2299-4

FVG7561-3

DUG2130-4 DVG1565-5 EVG3309-5 FVG8414-7
DUG2219-2 DVG2297-5 EVG3310-1 FVG7571-3
DUG2343-3   EVG4252-5 FVG8997-7
DUG2431-2   EVG5699-5
DUG2436-2   EVG6823-9
    EVG6824-2
Taulukko 1: Lista kyseessä olevien NovoPen® Echo® -kynien pakkausten eränumeroista Suomessa

NovoPen® 5:

FVG7336-2
FVG7377-1
Taulukko 2. Lista kyseessä olevien NovoPen® 5 -kynien pakkausten eränumeroista Suomessa

Eränumerot on painettu NovoPen® Echo® ja NovoPen® 5 –kyniin alla olevassa punaisella kehyksellä merkittyihin kohtiin (Kuva 1), (eränumero on kynässä ilman kahta viimeistä merkkiä (viiva ja numero) eli kynän eränumerossa on kolme kirjainta ja neljä numeroa).

ANovoPen Echo

BNovoPen 5

Kuva 1. Punainen kehys osoittaa, mistä eränumeron löytää. A) NovoPen® Echo® ja B) NovoPen® 5 -kynistä. Esimerkiksi eränumero NovoPen® Echo® -kynässä vasemmalla on FVG7364.

Jos potilaalla on käytössään NovoPen Echo® ja/tai NovoPen® 5 kynä, jonka eränumeroa EI löydy yllä olevasta listasta, hänen ei tarvitse tehdä mitään, vaan voi jatkaa kynän käyttöä normaalisti.

Mitä tehdä, jos omistaa NovoPenEcho® ja/tai NovoPen® 5 –kynän, jossa on yllä ilmoitettu eränumero:

• Mittaa verensokeritasoja säännöllisesti. Jos verensokeriarvosi ovat tavallista korkeammat tai sinulla on korkean verensokerin aiheuttamia oireita, mittaa verensokeria tiheämmin ja toimi diabeteslääkärisi tai -hoitajasi ohjeiden mukaisesti.
  • Mikäli sinulla ilmenee yllättäen joko liian matalaan tai liian korkeaan verensokeriin liittyviä oireita tässä tiedotteessa mainitun insuliinikynän käytön yhteydessä, ota yhteyttä sinua hoitavaan lääkäriin. Älä lopeta insuliinihoitoa oma-aloitteisesti.

• Ilmoita mahdolliset kokemasi haittatapahtumat tai tuotevalitus Novo Nordisk Farma Oy:n asiakaspalveluun (novoInfo).

Jos potilaalla on kysyttävää tai mahdollisia huolenaiheita, häntä pyydetään ottamaan yhteyttä lääkäriin, diabeteshoitajaan tai Novo Nordiskin asiakaspalveluun novoInfoon puh. 0800 122 566, novoinfo@novonordisk.fi

Novo Nordisk on sitoutunut erittäin korkealaatuisten tuotteiden valmistamiseen ja pahoittelee tästä tilanteesta syntynyttä ylimääräistä vaivaa ja mahdollista huolta. Työskentelemme yhteistyössä Valviran ja Fimean kanssa varmistaaksemme valmisteidemme mahdollisimman turvallisen käytön.

Lisätietoja:

Lääketieteellinen johtaja

Tero Saukkonen

Puh: 040 843 3339

tskk@novonordisk.com

Novo Nordisk Farma Oy
Linnoitustie 6

020 762 5300http://www.novonordisk.fi

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on yli 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Tämän työn kautta yrityksellä on kokemusta ja osaamista, jota se hyödyntää myös muiden vakavien pitkäaikaissairauksien, kuten hemofilian, kasvuhäiriöiden ja lihavuuden voittamiseksi. Novo Nordiskilla on yli 41 000 työntekijää 75 eri maassa, ja sen tuotteita markkinoidaan yli 180 maassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tanskassa.

Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Lue lisää julkaisijalta Novo Nordisk Farma Oy

Tuore tutkimus: Työikäisten diabetespotilaiden määrä kasvaa ja hoitotasapaino on keskimääräistä heikompi25.9.2023 08:15:00 EEST | Tiedote

Tuoreessa suomalaistutkimuksessa on selvitetty rekisteriaineiston perusteella tyypin 2 diabetesta sairastavien suomalaisten hoidon tilaa ja hoitotasapainoa. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä: sairauden esiintyvyys kasvaa Suomessa voimakkaasti ja huomattavaa on työikäisen väestön keskimääräistä heikompi hoitotasapaino. Huonosti hoidetun diabeteksen seuraukset ovat sekä yksilötasolla että kansanterveydellisesti huolestuttavia. Tutkimuksen tulokset täydentävät THL:n diabetesrekisterin tuloksia.

Semaglutidi 2,4 mg vähentää ylipainoisilla tai lihavilla aikuisilla merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien riskiä 20 prosentilla11.8.2023 09:14:25 EEST | Tiedote

Bagsværd, Tanska, 8. elokuuta 2023 Novo Nordisk on julkistanut päätulokset sydän- ja verisuonitapahtumia selvittävän SELECT-tutkimuksen tärkeimmät tulokset. Kaksoissokkoutetussa tutkimuksessa verrattiin ihonalaista, kerran viikossa annettavaa 2,4 mg:n annosta semaglutidia lumelääkkeeseen normaalihoidon lisänä merkittävien sydän- ja verisuonitapahtumien ehkäisemiseksi enintään viiden vuoden ajan. Tutkimukseen osallistui 17 604 vähintään 45-vuotiasta henkilöä, jotka olivat ylipainoisia tai lihavia ja joilla oli todettu sydän- ja verisuonitauti, mutta ei diabetesta. Tutkimus osoitti tilastollisesti merkitsevän eron semaglutidin ja lumelääkkeen välillä: semaglutidia saaneilla esiintyi 20 prosenttia vähemmän merkittäviä sydän- ja verisuonitapahtumia1. Tutkimuksen päätavoitteeksi oli määritelty ensimmäisen merkittävän sydän- ja verisuonitapahtuman ilmaantuminen. Merkittävällä sydän- ja verisuonitapahtumalla tarkoitettiin tutkimuksessa sydän- ja verisuonitaudista johtuvaa kuolemaa, ei-kuolema

Aspect Biosystems ja Novo Nordisk solmivat yhteistyösopimuksen kehittääkseen diabeteksen ja lihavuuden hoitoon tarkoitettuja biotulostettuja kudoshoitoja12.5.2023 14:30:15 EEST | Tiedote

Yhteistyössä hyödynnetään Aspectin kehittämää biotulostusteknologiaa ja Novo Nordiskin kantasolujen erilaistamiseen sekä soluhoitojen kehittämiseen ja valmistamiseen liittyvää osaamista ja teknologiaa. Aspect saa etumaksuina 75 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja välitavoitemaksuina enintään 650 miljoonaa dollaria kustakin yhteistyön tuloksena syntyneestä tuotteesta sekä lisäksi porrastettuja rojaltimaksuja.