Novo Nordiskin älykkäät insuliinikynät ovat nyt yhteensopivia Abbottin FreeStyle LibreLink -mobiilisovelluksen kanssa Suomessa

Espoo, 10.11.2022

NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus älykkäät insuliinikynät ja Abbottin FreeStyle LibreLink® -mobiilisovellus ovat jatkossa yhteensopivia Suomessa. Yhteyden myötä insuliinin annostelutiedot voidaan siirtää älykynästä† FreeStyle LibreLink® -sovellukseen, jossa ne näkyvät yhdessä glukoositietojen kanssa. Tämä voi helpottaa diabetesta sairastavien sairauden seurantaa sekä hallintaa. Lisäksi tiedot voidaan välittää potilasta hoitaville terveydenhuollon ammattilaisille Abbottin LibreView‡-järjestelmän kautta.

“Tällä hetkellä insuliinin annostelu- sekä glukoositiedot tallennetaan usein erikseen, jos ollenkaan. Nyt käyttäjät voivat yhdellä skannauksella nähdä FreeStyle LibreLink® -sovelluksessa, kuinka NovoPen®†-kynän tallentamat insuliinin annostelutiedot vaikuttavat glukoositasoihin. Tällä tavoin käyttäjät voivat havaita muutokset ja ryhtyä toimiin reaaliajassa. Myöhemmin he voivat esittää kysymyksiä tai keskustella havainnoista lääkärin tai hoitajan kanssa”, kommentoi Novo Nordisk Oy:n lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Sekä Abbott että Novo Nordisk ovat sitoutuneet parantamaan diabeteksen hallintaa tarjoamalla käyttäjäystävällisiä digitaalisia terveysratkaisuja. Helmikuussa 2019 Novo Nordisk ja Abbott allekirjoittivat globaalin sopimuksen, jonka tavoitteena on tarjota potilaille sekä terveydenhuollon ammattilaisille paremmin integroituja ratkaisuja diabeteksen hoitoon. Heidän tiiviistä yhteistyöstään puhuttaessa Saukkonen sanoo:

“Olemme ottaneet suuren askeleen yhdessä auttaaksemme diabetesta sairastavia ihmisiä. Uskomme, että tämä yhteistyö tekee diabeteksen hallinnasta suomalaisille helpompaa ja toivomme, että ratkaisumme tavoittaa aiempaa useamman ihmisen Euroopassa.”

Päivitetty FreeStyle LibreLink® -sovellus on nyt saatavilla iOS- sekä Android -sovelluskaupoista Suomessa. Lataamisen jälkeen sovelluksen valikkorivillä on käytettävissä uusi ”insuliinikynä” -valinta, joka opastaa käyttäjiä yhdistämään Novo Nordiskin NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus -kynänsä† NFC (Near Field Communication) -tekniikan avulla. FreeStyle LibreLink® -sovellus voi muodostaa yhteyden enintään 10 aktiiviseen NovoPen®-kynään† käyttäjää kohti tiettynä aikana.

”Jatkossakin tavoitteenamme on tuottaa innovatiivisia ratkaisuja, jotka voivat auttaa ihmisiä elämään parempaa ja kokonaisvaltaisempaa elämää", sanoo Andreas Almroth, General Manager, Nordics, Abbott Diabetes Care. "Novo Nordisk-kumppanuuden kautta diabetesta sairastavat ihmiset voivat saada entistä enemmän olennaista tietoa, mikä puolestaan voi mahdollistaa entistä luottavaisemman olon hoidon suhteen. Näin ollen diabetesta sairastavat ihmiset voivat käyttää vähemmän aikaa murehtimiseen siitä, milloin he ovat ottaneet viimeisimmän annoksen, jolloin aikaa voi jäädä enemmän elämän muihin tärkeisiin asioihin”, Almroth jatkaa.

Novo Nordisk jatkaa tiivistä yhteistyötä useiden digiterveyskumppaneiden kanssa tarjotakseen erilaisia ratkaisuja mahdollisimman monelle.

FreeStyle LibreLink

FreeStyle LibreLink -sovellus näyttää tärkeitä glukoositietoja, sisältäen ajankohtaisen
glukoosilukeman, trendinuolen sekä ajan tavoitealueella. FreeStyle LibreLink® -sovellus toimii FreeStyle Libre- ja FreeStyle Libre 2 -sensoreiden kanssa.

NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus

NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus ovat kestokäyttöisiä älykkäitä insuliinikyniä. Älykynät ovat yhteensopivia kaikkien Novo Nordiskin insuliinien kanssa (Penfill® sylinteriampulli). Kynät tallentavat automaattisesti tiedon siitä, kuinka paljon insuliinia on pistetty ja milloin pistos on tapahtunut. Kynät säilyttävät tiedot 800 viimeisimmästä pistoksesta. NovoPen® 6 mahdollistaa insuliinin annostelun yhden yksikön lisäyksinä ja NovoPen Echo® Plus mahdollistaa insuliinin annostelun puolen yksikön lisäyksinä.

References
i Adolfsson, P., Hartvig, N. V., Kaas, A., et al. Increased Time in Range and Fewer Missed Bolus Injections After Introduction of a Smart Connected Insulin Pen. Diabetes Technol Ther. 2020 Oct;22(10):709-718. FreeStyle LibreLink® -sovellus on yhteensopiva vain tiettyjen mobiililaitteiden ja käyttöjärjestelmien kanssa. Lue lisätietoja laitteen yhteensopivuudesta verkkosivustolta www.FreeStyle.com. Abbott ennen sovelluksen käyttöä. Tietojen jakaminen edellyttää rekisteröitymistä LibreView-pilvipalveluun. ‡ LibreViewverkkosivusto on yhteensopiva vain tiettyjen käyttöjärjestelmien ja selainten kanssa. Lisätietoja on osoitteessa www.LibreView.com. † FreeStyle LibreLink -sovellus toimii FreeStyle Libre- tai FreeStyle Libre 2 -sensoreiden kanssa ja on yhteensopiva vain NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus älykkäiden insuliinikynien kanssa.

NovoPen® 6, NovoPen Echo®, Penfill® ovat Novo Nordisk A/S:n omistamia tavaramerkkejä. Muut tavaramerkit ja tuotenimet ovat vastaavien omistajien omaisuutta. NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita (0123). Valmistaja: Novo Nordisk

FreeStyle, Libre, ja niihin liittyvät tavaramerkit ovat Abbottin tavaramerkkejä ja niiden käyttöön on annettu lupa. Muut tavaramerkit ovat omistajiensa omaisuutta. FreeStyle Libre Flash -glukoosinseurantajärjestelmä, FreeStyle Libre 2 Flash - glukoosinseurantajärjestelmä, FreeStyle LibreLinksovellus ja LibreView-pilvipalvelu ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita. CE 2797. Valmistaja: Abbott Diabetes Care Ltd., Range Road, Witney, Oxon, OX29 OYL, UK.

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 44 000 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebookTwitterLinkedInYouTube.

TIEDOTE: Lihavuus on pitkäaikaissairaus, jonka hoitomuodot kehittyvät nopeasti3.3.2022 14:56:25 EET | Tiedote

Nykyään lihavuus ymmärretään pitkäaikaiseksi, mutta hoidettavissa olevaksi sairaudeksi. Lihavuuteen liittyy kuitenkin edelleen paljon ennakkoluuloja, väärinkäsityksiä sekä häpeän tunnetta. Huomenna 4.3. vietetään kansainvälistä maailman lihavuuspäivää, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä lihavuuden syistä, tarjota keinoja niiden ratkaisemiseksi sekä muuttaa tapaa, jolla lihavuuteen puututaan yhteiskunnassa.

Tutkimus: Suomalaiset haluavat puhua lihavuudesta lääkärin kanssa – silti vain harva hakee tukea lihavuuden hoitoon2.12.2021 10:15:48 EET | Tiedote

Vaikka jo joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen elää lihavuuden kanssa (1), vain harva hakeutuu hoitoon sen vuoksi. Yhdeksän kymmenestä lihavuuden tai ylipainon kanssa elävästä haluaisi keskustella hoidosta vastaanotolla, mutta liki puolet kokee keskustelun epäonnistuneen. Lihavuuden hoitoon kaivataan ennen kaikkea konkreettisia toimenpiteitä ja empatiaa, paljastaa juuri julkaistu tutkimus.

Lääkkeiden hintalautakunta on vahvistanut Saxenda® 6 mg/ml -valmisteelle (liraglutidi 3,0 mg/vrk) rajoitetun peruskorvattavuuden 1.7.2021 alkaen.18.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Saxenda® on rajoitetusti peruskorvattava painonhallinnan avuksi vähäenergisen ruokavalion ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen rinnalla aikuisille potilaille, joiden painoindeksi on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun potilaalla on diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1- 6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä vähintään toinen seuraavista, lääkehoitoa edellyttävistä sairauksista: kohonnut verenpaine tai dyslipidemia. Hoidon teho arvioidaan 12 viikon ylläpitohoitoannoksen (3,0 mg) käytön jälkeen ja myöhemmin vähintään kerran vuodessa. Hoidon jatkamisen kannalta riittävänä hoitovasteena pidetään vähintään 5 %:n painonlaskua lähtöpainosta. Saxenda® -valmisteen (injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 6 mg/ml, 5 x 3ml) uusi hinta 1.7. 2021 alkaen on 180,20 euroa (VMH + alv). Kansaneläkelaitos antaa tarkemmat ohjeet valmisteen korvaamisesta kesäkuun 2021 aikana. FI21SX00042_05_2021

Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon7.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.