NTM-centralen i Nyland har under sommaren iståndsatt gång- och cykelvägar
NTM-centralen i Nyland har under sommaren förnyat beläggningen på gång- och cykelvägarna, och reparationsarbetet fortsätter. Det finns sammanlagt cirka 35 kilometer beläggningsobjekt i Östra Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.
Objekten i Nyland finns i Borgå och Lovisa och objekten i Egentliga Tavastland i Jockis, Forssa och Tammela. I Päijänne-Tavastland beläggs leden i Kvarnbyn i Heinola längs landsväg 140.
Under reparationsarbetet är gång- och cykelvägar ur bruk eftersom det inte är säkert att röra sig på byggplatserna. Längs landsvägarna kan man ofta inte anvisa en användbar omväg, varvid gång- och cykeltrafikanterna instrueras att röra sig på körbanans kant. Om möjligt ska man vid körbanans kant reservera extra utrymme för fotgängare på det område som anvisats med slusskoner.
Varje år brukar man också göra mindre lappningar och reparationer av små områden, när problemen med beläggningens skick endast är lokala. Gång- och cykelvägarna används på många sätt och önskemål om iståndsättning av dem är ofta kopplade till trafikledernas användningssätt, vare sig det är fråga om gång, rullskridskoåkning eller till exempel landsvägscykling. Enbart ombeläggning räcker i allmänhet inte till för att uppnå en jämn och hållbar yta, utan den nya beläggningen förstärks ställvis med ett glasfiberförstärkningsnät som stannar inne i beläggningen för att förhindra sprickor.
Inte heller denna bekräftelse räcker alltid till, utan den gamla beläggningen måste rivas och farledens konstruktion måste förstärkas. Till exempel av objekten i år har grovt kross som förbättrar bärförmågan lagts till i konstruktionen av leden längs landsväg 170 i Lovisa, och krosset har blandats med den gamla beläggningen till ett starkare underlag än tidigare. Ett nytt 5 cm tjockt beläggningslager appliceras ovanpå detta lager.
Asfaltbeläggningen på gång- och cykelvägen är annorlunda än på körbanan. Det låga rullmotståndet säkerställs genom att man som beläggning väljer asfaltbetong, där stenmaterialet är mindre än på körbanan. På körbanan är man tvungen att använda grövre sten på grund av att motorfordon har dubbdäck. Normalt är kornstorleken 8 eller 11 millimeter när den på körbanan är 16 eller 22 millimeter. Beläggningsarbetet återvinner samtidigt relativt effektivt, eftersom hälften av asfaltmassan i allmänhet består av gammal krossad asfaltbeläggning.
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
ELY-keskusten EU-rakennerahastoista myöntämien tukien maksatukset viivästyvät27.3.2024 13:40:02 EET | Tiedote
ELY-keskusten Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027 EU-rakennerahasto-ohjelmasta myöntämien tukien ja avustusten maksatus viivästyy jälleen. Tietojärjestelmäongelmista johtuen erityisesti yritystuki- ja kehittämishankkeiden sekä Euroopan sosiaalirahaston (ESR+) hankkeiden maksatukset lykkääntyvät loppukevääseen.
Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote
Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.
Maanteiden korjaus- ja päällystystyöt 2024 (Itä-Suomi) – rahoitus kaksinkertainen edelliseen vuoteen verrattuna25.3.2024 09:04:10 EET | Tiedote
Pohjois-Savon ELY-keskus käyttää vuonna 2024 päällystetyn tieverkon korjaus-, päällystys- ja tiemerkintätöihin Itä-Suomessa (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo) yhteensä noin 68 miljoona euroa.
Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote
Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.
Vårfloden började snabbt (Egentliga Finland, Satakunta)18.3.2024 11:41:34 EET | Tiedote
Flodläget i sydvästra Finlands vattendrag under helgen var kraftigare än den vanliga vårfloden. Det varmt väder och regn fick floderna att svämma över i sydvästra Finland. Till exempel uppmättes den största flödet i Yläne älv sedan mätningarna började 1970, med en vattenföring på 41 m³/s på lördagen 16.3.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme