ELY-keskukset

NTM-centralen i Nyland har under sommaren iståndsatt gång- och cykelvägar

Jaa

NTM-centralen i Nyland har förnyat beläggningen på sammanlagt 35 kilometer gång- och cykelvägar.

NTM-centralen i Nyland har under sommaren förnyat beläggningen på gång- och cykelvägarna, och reparationsarbetet fortsätter. Det finns sammanlagt cirka 35 kilometer beläggningsobjekt i Östra Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.

Objekten i Nyland finns i Borgå och Lovisa och objekten i Egentliga Tavastland i Jockis, Forssa och Tammela. I Päijänne-Tavastland beläggs leden i Kvarnbyn i Heinola längs landsväg 140.

Under reparationsarbetet är gång- och cykelvägar ur bruk eftersom det inte är säkert att röra sig på byggplatserna. Längs landsvägarna kan man ofta inte anvisa en användbar omväg, varvid gång- och cykeltrafikanterna instrueras att röra sig på körbanans kant. Om möjligt ska man vid körbanans kant reservera extra utrymme för fotgängare på det område som anvisats med slusskoner.

Varje år brukar man också göra mindre lappningar och reparationer av små områden, när problemen med beläggningens skick endast är lokala. Gång- och cykelvägarna används på många sätt och önskemål om iståndsättning av dem är ofta kopplade till trafikledernas användningssätt, vare sig det är fråga om gång, rullskridskoåkning eller till exempel landsvägscykling. Enbart ombeläggning räcker i allmänhet inte till för att uppnå en jämn och hållbar yta, utan den nya beläggningen förstärks ställvis med ett glasfiberförstärkningsnät som stannar inne i beläggningen för att förhindra sprickor.

Inte heller denna bekräftelse räcker alltid till, utan den gamla beläggningen måste rivas och farledens konstruktion måste förstärkas. Till exempel av objekten i år har grovt kross som förbättrar bärförmågan lagts till i konstruktionen av leden längs landsväg 170 i Lovisa, och krosset har blandats med den gamla beläggningen till ett starkare underlag än tidigare. Ett nytt 5 cm tjockt beläggningslager appliceras ovanpå detta lager.

Asfaltbeläggningen på gång- och cykelvägen är annorlunda än på körbanan. Det låga rullmotståndet säkerställs genom att man som beläggning väljer asfaltbetong, där stenmaterialet är mindre än på körbanan. På körbanan är man tvungen att använda grövre sten på grund av att motorfordon har dubbdäck. Normalt är kornstorleken 8 eller 11 millimeter när den på körbanan är 16 eller 22 millimeter. Beläggningsarbetet återvinner samtidigt relativt effektivt, eftersom hälften av asfaltmassan i allmänhet består av gammal krossad asfaltbeläggning.

Avainsanat

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma päivitetään – Kerro mielipiteesi liikenteen riskiryhmistä ja ongelmista!27.9.2022 12:59:43 EEST | Tiedote

Pohjois-Savon ELY-keskus on käynnistänyt Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksen. Itä-Suomessa asuvien ja toimivien näkemyksiä liikenteeseen liittyvistä turvallisuusongelmista ja -haasteista kerätään syksyn aikana erillisellä kyselyllä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja painopistealueiden valinnassa ja toimenpiteiden suunnittelussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme