Nu finns också Nykarleby i DNA:s 5G-nätverk

Sedan årsskiftet har en stor del av invånarna i Nykarleby kunnat njuta av DNA:s 5G-tjänster i sin hemregion. Enligt beräkningarna bor 64 % av finländarna nu i nätverksområdet. Detta är över 3,5 miljoner personer från sammanlagt 142 olika orter.

Bild: DNA

I Nykarleby fungerar DNA:s 5G till att börja med från Majniemi mot sydväst, och täcker halvön mellan Frösö, Bullerholmen, Långö och Fjärden. Du kan kolla situationen för ditt område närmare på DNA:s 5G-karta på adressen www.dna.fi/5G.

”Vi har aktiverat frekvensområdet 700 MHz för 5G på alla våra uppgraderade basstationer. Detta ökade 5G-befolkningstäckningen betydligt, dvs. förde DNA:s 5G-nätverk till tusentals nya finska hem samtidigt som täckningen inomhus förbättrades”, berättar Jarkko Laari, DNA:s radionätschef.

Det lägre frekvensområdet 700 MHz täcker klart längre än 3,5 GHz-frekvensen, som länge var det enda frekvensområdet för 5G-nätverk. På den lägre frekvensen kommer nätet i framtiden att nå upp till 10 kilometer från basstationen, och då kommer 5G-anslutningarna även till glesbygden. Med idrifttagningen av frekvensområdet kan en 5G-abonnemangskund se 5G-ikonen i sin telefon på geografiskt mycket större områden än tidigare och i mer omfattande utsträckning inomhus.

”Även om 5G-anslutningen naturligtvis fungerar bättre på en högre frekvens, är skillnaden mellan 5G och 4G ofta också tydlig på låga frekvenser. Även om man på låga frekvenser inte kan nå datahastigheter på giganivå med hög frekvens, kan vi genom 5G-uppdateringen betydligt förbättra nätverksanslutningarna också i glesbygden”, fortsätter Laari.

I ditt hem på glesbygden kan du också förbättra mobilbredbandet betydligt med ett 5G-modem som monteras i ytterväggen, även om hemmet inte befinner sig på ett 3,5 GHz 5G-område. Extern 5G-modem förbättrar i själva verket anslutningens funktion såväl i 4G- som i 5G-nätet och möjliggör således den bästa möjliga användarupplevelsen. Fasta 5G-modemlösningar har blivit betydligt populärare under det senaste året.

Förutom det regionalt framskridande 5G-byggprojektet, övervakar DNA ständigt användningsvolymerna och kapacitetstäckningen i sitt mobilnät. Utifrån statistiken förnyas nätverket också på behovsorienterad basis. Det innebär att gamla basstationer byts ut till 5G-basstationer uttryckligen där behovet av utökad hastighet eller kapacitet är som störst. Med den nya basstationstekniken förbättras också 4G-hastigheterna och 4G-användarupplevelsen.

DNA:s 5G-tjänster kan redan användas på följande 142 orter:

Ackas, Alajärvi, Alavo, Asikkala, Askola, Aura, Esbo, Eura, Euraåminne, Forssa, Haapavesi, Hangö, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsingfors, Hollola, Hyvinge, Tavastkyro, Tavastehus, Ijo, Itis, Ikalis, Ilmola, Enare, Ingå, Storkyro, Janakkala, Joensuu, Jockis, Jorois, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Träskända, S:t Karins, Kangasala, Kankaanpää, Högfors, Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Grankulla, Kaustby, Kimitoön, Kervo, Kyrkslätt, Kittilä, Kumo, Karleby, Kolari, Kouvola, Kristinestad, Kronoby, Kuopio, Kurikka, Kuusamo, Kärkölä, Lahtis, Laihela, Lappo, Laukas, Lembois, Leppävirta, Lundo, Limingo, Lojo, Loimaa, Loppis, Luhango, Larsmo, Masku, Sastmola, Muhos, Virmo, Mäntsälä, Mänttä-Filpula, Nådendal, Nakkila, Nivala, Nokia, Nousis, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Uleåborg, Padasjoki, Pemar, Pargas, Pedersöre kommun, Pertunmaa, Pieksämäki, Jakobstad, Birkala, Björneborg, Borgå, Pungalaitio, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytis, Brahestad, Raseborg, Reso, Randasalmi, Raumo, Riihimäki, Ruovesi, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Sagu, Nyslott, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sibbo, Sjundeå, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tammerfors, Östermark, Åbo, Tusby, Ulvsby, Nykarleby, Nystad, Vasa, Valkeakoski, Vanda, Varkaus, Vemo, Vesilax, Vichtis, Virdois, Ylivieska, Ylöjärvi och Äänekoski.

Du kan enkelt kolla situationen för ditt område på DNA:s 5G-karta på adressen www.dna.fi/5G. Kartan uppdateras med fördröjning och det är möjligt att de senaste uppdateringarna ännu inte visas.

Mer information till medierna:

radionätchef Jarkko Laari, DNA Abp, tfn 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:s 5G-täckningskarta: https://www.dna.fi/5G

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vi vill göra kundernas vardag enklare. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. Kunder i DNA:s mobila nätverk använder mest mobildata per abonnemang i världen. DNA har cirka 3,6 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2020 uppgick vår omsättning till 934 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 600 anställda runt om i Finland. DNA:s aktier är listade på Nasdaq Helsinki. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på Twitter @DNA_fi och på Facebook.

Följ DNA Oyj

Senaste pressmeddelandena från DNA Oyj

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

An ICE contact may speed up the process of contacting your family in an emergency — how to set it up on your phone so that it can be used11.7.2022 09:00:00 EEST | Press release

Do you have a letter combination ICE written in front of a family member’s name in your phone’s address book? Perhaps you have thought that by marking the In Case of Emergency contact in this way, you make the work of authorities easier in an emergency where, for example, you are unconscious. Wrong — modern phones are so well protected that emergency personnel are not able to unlock your phone in order to access the contact data on your phone. Cedric Kamtsan, Vice President, Mobile Business at DNA, explains how to set up an ICE contact on your phone so that it can be viewed without unlocking.