Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

"Iltapäiväaurinko lämmitti ihollani, kun venyttelin tuolissa. Tavoittelin kirjaa, josta ajattelin lukea sivun tai pari, mutta auringonpaiste kasvoillani pakotti minut sulkemaan silmät, ja nojauduin selkätyynyä vasten huokaisten syvään. Työ oli tehty. Nyt saisin levätä."

Kathryn Nicolain Unisatuja rauhattomille aikuisille perustuu valtavan suosittuun unipodcastiin, jolla on jo miljoonia kuuntelijoita ympäri maailmaa. Oli ongelmana nukahtamisvaikeudet, heräily kesken unien tai levottomuus, ajattoman viehättävät unisadut tarjoavat pieniä rentoutumisen hetkiä, jotka johdattavat syvään, levolliseen uneen.

Suomeksi unisadut ilmestyvät äänikirjoina viikoittain, yhteensä vuoden ajan. Ensimmäiset kaksi satua ovat kuunneltavissa lukuaikapalveluissa. Yksi satu kestää kuunneltuna noin 20 minuuttia ja tarina luetaan kahteen kertaan: ensin rauhallisesti ja toiseen kertaan vielä hitaammin uneen tuuditellen. Suomenkieliset unisadut lukee kauniin lempeästä äänestään tunnettu Vuokko Hovatta.

Storytel: Äänikirjoja kuunnellaan usein ennen nukahtamista

Kirjapalvelu Storytelin keväällä 2020 toteuttamaan asiakastutkimukseen vastanneista yli puolet kertoo kuuntelevansa äänikirjoja ennen nukkumaanmenoa. Noin neljännes vastanneista sanoo kuuntelevansa kirjoja öisin, kun he eivät saa unta.

Tämä näkyy selvästi myös Storytelin kuunteludatassa, jossa korkein käyttöpiikki on tyypillisesti iltaisin kello 21–23 välillä, kertoo markkinointipäällikkö Hanna Walldén.

- Merkittävä osa äänikirjojen kuuntelijoista uppoutuu niihin juuri iltaisin. Uskomme, että moni on löytänyt äänikirjoista tavan rentoutua ja rauhoittua pitkän päivän jälkeen ja niistä voi saada apua myös nukahtamiseen, Walldén sanoo.

Painettuna kirjana kaikki 52 satua sisältävä Unisatuja rauhattomille aikuisille ilmestyy 12.10. Kauniisti kuvitetussa kirjassa on tarinoiden lisäksi myös muun muassa vinkkejä parempaan uneen, meditaatioharjoituksia sekä reseptejä. Kirjan käännösoikeudet on myyty ympäri maailmaa.

Kathryn Nicolai

Kathryn Nicolai on jooga- ja meditaatio-ohjaaja, jonka unipodcast Nothing Much Happens on saavuttanut huikean suosion. Nicolain tarinoissa yhdistyvät ammatillinen osaaminen ja tarinankerronnan lumo: tyyntymisen lisäksi hänen kuulijansa tulevat kuin huomaamatta kehittäneeksi parempia unitapoja ja oppivat mindfulnessin perusteita. The Guardian nosti podcastin keväällä yhdeksi lohdullisimmista kuunneltavista korona-aikaan.

Kathryn Nicolai: Unisatuja rauhattomille aikuisille

Alkuteos Nothing Much Happens: Bedtime Stories for Grown-Ups

Suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi

262 sivua, painettu kirja ilmestyy 12.10.

Kirjan 52 satua ilmestyvät äänikirjana viikoittain, lukijana Vuokko Hovatta

Tähän mennessä ilmestyneet sadut:

- Kurpitsoita ja siideriä

- Salainen ihailija

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.