EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Numeroiden taide – Tatsuo Miyajiman näyttely käsittelee äärettömyyttä ja ikuisuutta

Maailmankuulun japanilaisen taiteilijan, Tatsuo Miyajiman, yksityisnäyttely nähdään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Sky of Time on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön välistä yhteistyötä, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilausteoksen ympärille kuratoitu näyttely syventää kuvaa taiteilijan tuotannosta.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Näyttelyn nimeä kantava uusi teos Sky of Time rakentuu sadoista LED-numeronäytöistä, jotka on kiinnitetty muutoin pimeän näyttelytilan kattoon. Vihreää valoa hohtavilla pienillä näytöillä luvut vaihtuvat yhden ja yhdeksän välillä. Meditatiivisessa installaatiossa numerot muuttuvat jatkuvasti, mutta nollan kohdalla näyttö pimenee hetkeksi. Teoksen vihreä väri viittaa revontuliin, joita taiteilija kertoo kokeneensa kahdesti Suomessa vieraillessaan Rovaniemellä The Snow Show -näyttelyn yhteydessä 2004.

Tatsuo Miyajiman (s. 1957) minimalistisesta teoksesta välittyy hänen ajattelulleen ja teoksilleen keskeiset kolme periaatetta, jotka juontuvat buddhalaisuudesta: ‘Muutu jatkuvasti’, ‘ole yhteydessä kaikkeen’ ja ‘jatka ikuisesti’. Myös satunnaisuuden käsite on taiteilijalle oleellinen. Hän on soveltanut satunnaista systeemiä LED-näyttöjen sommitelmassa ja numeronäyttöjen rytmin ohjelmoinnissa. Kun numerot aloittavat toimintansa, niiden rytmiä ei enää voi kontrolloida ulkopuolelta. Tämänkaltainen satunnaisuus edustaa hänelle luonnon tapaa toimia.

Miyajima aloitti LED-valojen kanssa työskentelyn jo 80-luvulla, uransa alkuvaiheessa. Neljälle vuosikymmenelle ulottuvalla urallaan taiteilijalla on ollut näyttelyitä useissa merkittävissä museoissa, kuten SFMOMAssa, San Franciscossa (1997), Museo d’Arte Contemporaneassa, Roomassa (2004), Ullens -taidemuseossa Pekingissä (2011), Sydneyn nykytaiteen museossa (2016) sekä Shanghain Minshengin taidemuseossa (2019). Lisäksi hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalissa (1988, 1999).

“Tatsuo Miyajiman taiteen keskiössä ovat ajattomat sisällöt: aika, ikuisuus ja jatkuvuus. On valtavan hienoa saada tältä uuden mediataiteen pioneerilta näyttely EMMAan ja uusi, mittava hankinta Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan”, iloitsee Arja Miller, EMMAn intendentti.

Osana Sky of Time -näyttelyä nähdään komissiotyön lisäksi kaksi muuta Tatsuo Miyajiman teosta: Counter Falls (2018) ja EMMAan johtaviin portaisiin rakentuva uusi teos Counter Steps. Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä nähdään Miyajiman vanhempi teos Changing Time with Changing Self (2001).

Sky of Time -näyttelyn on kuratoinut EMMAn intendentti Arja Miller ja Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen.

Näyttelyn yhteydessä toteutetaan näyttelyjulkaisu, joka ilmestyy marraskuussa. Kirjan artikkelit ovat kirjoittaneet näyttelyn kuraattori ja EMMAn intendentti Arja Miller sekä Mami Kataoka, Tokion Morin taidemuseon uusi johtaja. Kirjaa myy EMMA Shop.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Art of numbers – Tatsuo Miyajima reflects on infinity and eternity8.10.2019 11:00:00 EESTPress release

EMMA takes pleasure in hosting the Scandinavian solo debut of the internationally acclaimed Japanese artist Tatsuo Miyajima. Sky of Time marks the continuation of a new form of collaboration between EMMA and the Saastamoinen Foundation. Every year, a new work is commissioned for the Foundation’s collection from an interesting and topically relevant contemporary artist. The commissioned piece is displayed at EMMA as part of a curated exhibition shedding further light on the artist’s current practice.

Siffrornas konst – Tatsuo Miyajimas utställning handlar om oändlighet och evighet8.10.2019 11:00:00 EESTTiedote

Den världsberömda japanska konstnären Tatsuo Miyajima håller sin första separatutställning i Finland. Sky of Time är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinenstiftelsen där man årligen beställer ett verk till stiftelsens samling av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens produktion breddas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.