EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Numeroiden taide – Tatsuo Miyajiman näyttely käsittelee äärettömyyttä ja ikuisuutta

Maailmankuulun japanilaisen taiteilijan, Tatsuo Miyajiman, yksityisnäyttely nähdään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Sky of Time on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön välistä yhteistyötä, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilausteoksen ympärille kuratoitu näyttely syventää kuvaa taiteilijan tuotannosta.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Näyttelyn nimeä kantava uusi teos Sky of Time rakentuu sadoista LED-numeronäytöistä, jotka on kiinnitetty muutoin pimeän näyttelytilan kattoon. Vihreää valoa hohtavilla pienillä näytöillä luvut vaihtuvat yhden ja yhdeksän välillä. Meditatiivisessa installaatiossa numerot muuttuvat jatkuvasti, mutta nollan kohdalla näyttö pimenee hetkeksi. Teoksen vihreä väri viittaa revontuliin, joita taiteilija kertoo kokeneensa kahdesti Suomessa vieraillessaan Rovaniemellä The Snow Show -näyttelyn yhteydessä 2004.

Tatsuo Miyajiman (s. 1957) minimalistisesta teoksesta välittyy hänen ajattelulleen ja teoksilleen keskeiset kolme periaatetta, jotka juontuvat buddhalaisuudesta: ‘Muutu jatkuvasti’, ‘ole yhteydessä kaikkeen’ ja ‘jatka ikuisesti’. Myös satunnaisuuden käsite on taiteilijalle oleellinen. Hän on soveltanut satunnaista systeemiä LED-näyttöjen sommitelmassa ja numeronäyttöjen rytmin ohjelmoinnissa. Kun numerot aloittavat toimintansa, niiden rytmiä ei enää voi kontrolloida ulkopuolelta. Tämänkaltainen satunnaisuus edustaa hänelle luonnon tapaa toimia.

Miyajima aloitti LED-valojen kanssa työskentelyn jo 80-luvulla, uransa alkuvaiheessa. Neljälle vuosikymmenelle ulottuvalla urallaan taiteilijalla on ollut näyttelyitä useissa merkittävissä museoissa, kuten SFMOMAssa, San Franciscossa (1997), Museo d’Arte Contemporaneassa, Roomassa (2004), Ullens -taidemuseossa Pekingissä (2011), Sydneyn nykytaiteen museossa (2016) sekä Shanghain Minshengin taidemuseossa (2019). Lisäksi hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalissa (1988, 1999).

“Tatsuo Miyajiman taiteen keskiössä ovat ajattomat sisällöt: aika, ikuisuus ja jatkuvuus. On valtavan hienoa saada tältä uuden mediataiteen pioneerilta näyttely EMMAan ja uusi, mittava hankinta Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan”, iloitsee Arja Miller, EMMAn intendentti.

Osana Sky of Time -näyttelyä nähdään komissiotyön lisäksi kaksi muuta Tatsuo Miyajiman teosta: Counter Falls (2018) ja EMMAan johtaviin portaisiin rakentuva uusi teos Counter Steps. Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä nähdään Miyajiman vanhempi teos Changing Time with Changing Self (2001).

Sky of Time -näyttelyn on kuratoinut EMMAn intendentti Arja Miller ja Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen.

Näyttelyn yhteydessä toteutetaan näyttelyjulkaisu, joka ilmestyy marraskuussa. Kirjan artikkelit ovat kirjoittaneet näyttelyn kuraattori ja EMMAn intendentti Arja Miller sekä Mami Kataoka, Tokion Morin taidemuseon uusi johtaja. Kirjaa myy EMMA Shop.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

EMMA reopens on 2 June, Tacita Dean exhibition extended until beginning of August and Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition opens in the summer8.5.2020 14:00:00 EESTPress release

Due to exceptional circumstances, changes have been made to EMMA’s exhibition and event programmes. The Tacita Dean exhibition, which opened in late February, will be continued until the start of August, while parts of the exhibition programme for 2020 have been pushed to next year. The solo exhibition of Aaron Heino planned for the summer will open at EMMA in February 2021. The summer season opens with the Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition displaying ceramic animal figures.

EMMA öppnar 2.6, Tacita Deans utställning fortsätter till början av augusti och utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila öppnar till sommaren8.5.2020 14:00:00 EESTTiedote

På grund av undantagsförhållandena har EMMA gjort ändringar i tidtabellerna för utställningar och program. Tacita Deans utställning som öppnade i slutet av februari förlängs till början av augusti, och en del av utställningarna som planerats för 2020 skjuts upp till nästa år. Aaron Heinos separatutställning som skulle sättas upp i sommar öppnar exempelvis på EMMA i februari 2021. Sommarsäsongen inleds med utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila med keramiska djurskulpturer.

EMMA avataan 2.6., Tacita Deanin näyttelyä jatketaan kahdella kuukaudella ja Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttely avautuu kesäksi7.5.2020 12:00:00 EESTTiedote

Poikkeusoloista johtuen EMMAssa on tehty muutoksia näyttely- ja ohjelma-aikatauluihin. Helmikuun lopussa avautunutta Tacita Deanin näyttelyä jatketaan elokuun alkuun asti ja osa vuoden 2020 näyttelysisällöistä siirtyy ensi vuodelle. Muun muassa kesälle suunniteltu Aaron Heinon yksityisnäyttely avautuu EMMAssa helmikuussa 2021. Kesäkausi avataan keraamisia eläinveistoksia esittelevällä Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyllä.

EMMA has started cooperation negotiations31.3.2020 11:55:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art has started cooperation negotiations on Thursday 26 March 2020. The negotiations include the entire staff of 44 employees. The reason for the cooperation negotiations is the loss of entrance ticket fees and other income due to the coronavirus, as well as the discontinuation of customer service activities for the duration of the exceptional circumstances. EMMA has been closed from the public in accordance with instructions from the Finnish government and the City of Espoo since 17 March 2020. The cooperation negotiations may result in downsizing the operations and temporary lay-offs. Museum Director Pilvi Kalhama states that the goal is to secure the museum’s operating capability in the future.

EMMA har inlett samarbetsförhandlingar27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum har torsdagen 26.3.2020 inlett samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna gäller hela personalen, det vill säga 44 arbetstagare. Orsaken till samarbetsförhandlingarna är förlusten av biljettintäkter och andra intäkter förorsakade av coronasituationen, samt att kundservicen har stängts ner för den tid undantagstillståndet är i kraft. EMMA har sedan den 17.3.2020 varit stängt, i enlighet med Finlands regerings och Esbo stads anvisningar. Samarbetsförhandlingarna kan innebära nedskärningar i museets funktioner och permitteringar. Enligt museidirektör Pilvi Kalhama är målet att trygga museets framtida verksamhetsförmåga.

EMMA on aloittanut yt-neuvottelut27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut torstaina 26.3.2020. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa eli 44 työntekijää. Syynä yt-neuvotteluille ovat koronatilanteen aiheuttamat pääsylippu- ja muiden tulojen menetykset sekä asiakaspalvelutoiminnan lakkaaminen poikkeustilanteen ajaksi. EMMA on ollut suljettuna yleisöltä Suomen hallituksen ja Espoon kaupungin ohjeiden mukaisesti 17.3.2020 alkaen. Yt-neuvottelut saattavat merkitä toimintojen supistamista ja lomautuksia. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan tavoitteena on turvata museon toimintakyky tulevaisuudessa.