EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Numeroiden taide – Tatsuo Miyajiman näyttely käsittelee äärettömyyttä ja ikuisuutta

Maailmankuulun japanilaisen taiteilijan, Tatsuo Miyajiman, yksityisnäyttely nähdään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Sky of Time on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön välistä yhteistyötä, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilausteoksen ympärille kuratoitu näyttely syventää kuvaa taiteilijan tuotannosta.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Näyttelyn nimeä kantava uusi teos Sky of Time rakentuu sadoista LED-numeronäytöistä, jotka on kiinnitetty muutoin pimeän näyttelytilan kattoon. Vihreää valoa hohtavilla pienillä näytöillä luvut vaihtuvat yhden ja yhdeksän välillä. Meditatiivisessa installaatiossa numerot muuttuvat jatkuvasti, mutta nollan kohdalla näyttö pimenee hetkeksi. Teoksen vihreä väri viittaa revontuliin, joita taiteilija kertoo kokeneensa kahdesti Suomessa vieraillessaan Rovaniemellä The Snow Show -näyttelyn yhteydessä 2004.

Tatsuo Miyajiman (s. 1957) minimalistisesta teoksesta välittyy hänen ajattelulleen ja teoksilleen keskeiset kolme periaatetta, jotka juontuvat buddhalaisuudesta: ‘Muutu jatkuvasti’, ‘ole yhteydessä kaikkeen’ ja ‘jatka ikuisesti’. Myös satunnaisuuden käsite on taiteilijalle oleellinen. Hän on soveltanut satunnaista systeemiä LED-näyttöjen sommitelmassa ja numeronäyttöjen rytmin ohjelmoinnissa. Kun numerot aloittavat toimintansa, niiden rytmiä ei enää voi kontrolloida ulkopuolelta. Tämänkaltainen satunnaisuus edustaa hänelle luonnon tapaa toimia.

Miyajima aloitti LED-valojen kanssa työskentelyn jo 80-luvulla, uransa alkuvaiheessa. Neljälle vuosikymmenelle ulottuvalla urallaan taiteilijalla on ollut näyttelyitä useissa merkittävissä museoissa, kuten SFMOMAssa, San Franciscossa (1997), Museo d’Arte Contemporaneassa, Roomassa (2004), Ullens -taidemuseossa Pekingissä (2011), Sydneyn nykytaiteen museossa (2016) sekä Shanghain Minshengin taidemuseossa (2019). Lisäksi hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalissa (1988, 1999).

“Tatsuo Miyajiman taiteen keskiössä ovat ajattomat sisällöt: aika, ikuisuus ja jatkuvuus. On valtavan hienoa saada tältä uuden mediataiteen pioneerilta näyttely EMMAan ja uusi, mittava hankinta Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan”, iloitsee Arja Miller, EMMAn intendentti.

Osana Sky of Time -näyttelyä nähdään komissiotyön lisäksi kaksi muuta Tatsuo Miyajiman teosta: Counter Falls (2018) ja EMMAan johtaviin portaisiin rakentuva uusi teos Counter Steps. Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä nähdään Miyajiman vanhempi teos Changing Time with Changing Self (2001).

Sky of Time -näyttelyn on kuratoinut EMMAn intendentti Arja Miller ja Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen.

Näyttelyn yhteydessä toteutetaan näyttelyjulkaisu, joka ilmestyy marraskuussa. Kirjan artikkelit ovat kirjoittaneet näyttelyn kuraattori ja EMMAn intendentti Arja Miller sekä Mami Kataoka, Tokion Morin taidemuseon uusi johtaja. Kirjaa myy EMMA Shop.

Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. Detail. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Counter Falls, 2018. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.
Tatsuo Miyajima: Changing Time With Changing Self, No. 5, 2001. Sky of Time exhibition 9.10.2019–8.3.2020. EMMA -Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari Karttunen/EMMA.

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!18.10.2019 16:00:00 EESTTiedote

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.