Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Antti Turunen / Kuvaaja: Pasi Murto

Naisten osuus johtoryhmän jäsenistä on selvästi sitä suurempi, mitä nuoremmista ikäluokista puhutaan. Alle 40-vuotiaista johtoryhmän jäsenistä naisten osuus on 28 prosenttia, kun kaikista johtoryhmien naisista naisia on vain 23 prosenttia. Nuoria naisia nimitetään johtoryhmiin aiempaa enemmän, sillä vuonna 2013 naisten osuus samassa ikäluokassa oli ainoastaan 21 prosenttia.

Noin 70 prosenttia johtoryhmien naisjäsenistä johtaa tukitoimintoja, kuten HR-, viestintä- tai lakiasioita, ja johtoryhmien liiketoimintajohtajista vain 11 prosenttia on naisia. Tämä näyttäisi olevan murroksessa, sillä nuoremmissa ikäluokissa naiset ovat sijoittautuneet vanhempia ikäluokkia selvästi useammin liiketoimintojen johtoon. Alle 40-vuotiaiden ikäluokasta yli puolet naisista toimii liiketoimintajohdossa (53 prosenttia) ja suurimmasta johtoryhmien ikäluokasta, 41-50-vuotiaista, liiketoimintoja johtaa 34 prosenttia naisista . Vanhemmissa ikäluokissa tämä osuus vähenee selvästi, sillä 51–60-vuotiaista johtoryhmien naisjäsenistä vain 12 prosenttia johtaa liiketoimintoja. Myös toimitusjohtajista naiset ovat keskimäärin miehiä nuorempia.

“Useamman vuoden jatkunut myönteinen kehitys nuoremmissa ikäluokissa osoittaa muutoksen olevan käynnissä. Lisäksi tänä vuonna tehdyistä johtoryhmänimityksistä peräti 31 prosenttia on mennyt naisille. Tämän perusteella voidaan ennustaa, että naisten määrä koko ylimmässä johdossa tulee myös jatkossa kasvamaan”, Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen toteaa.

Insinöörinaiset jäävät kyydistä

Pörssiyhtiöiden johtoryhmien naisjäsenet ovat keskimäärin korkeammin koulutettuja kuin miehet. Miehistä ylempi korkeakoulututkinto on 78 prosentilla, naisilla taas 87 prosentilla. Kaupallisen ja juridisen koulutuksen saaneet naiset etenevät kohtalaisen hyvin pörssiyhtiöiden johtoon, sillä johtoryhmien kaikista kaupallisen tutkinnon suorittaneista jäsenistä 30 prosenttia on naisia ja oikeustieteellisen tutkinnon suorittaneista 35 prosenttia. Sen sijaan teknillisen tutkinnon suorittaneet naiset luovat varsin harvoin uraa pörssiyhtiöiden johdossa, sillä tämän alan kaikista johtoryhmäjäsenistä vain 8 prosenttia on naisia.

“Toki naisten osuus diplomi-insinöörikoulutuksen saaneista on ylipäätään valitettavan pieni, mutta on merkillistä, miten juuri naisinsinöörit putoavat johtajapolulta pörssiyhtiöissä”, Turunen ihmettelee.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvitys 2017: Ennätysmäärä naisjohtajia pörssiyhtiöissä

Keskuskauppakamarin tiedote 23.11.2017: Ennätysmäärä naisia pörssiyhtiöiden johdossa

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.