Nuoret taidetestaajat kulkevat HSL:n matkalipuilla

HSL on mukana Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska Kulturfondenin ainutlaatuisessa Taidetestaajat-hankkeessa, jossa peruskoululaiset eri puolelta Suomea saapuvat tutustumaan pääkaupunkiseudun taidetarjontaan. Nuoret taidearvioijat saavat alennushintaiset HSL:n matkaliput, jotka Suomen Kulttuurirahasto kustantaa.

Kun peruskoulun kahdeksasluokkalaiset eri puolilta maata saapuvat tänä syksynä tutustumaan pääkaupunkiseudun taidetarjontaan, heille on jo kouluillaan jaettu myös HSL:n matkaliput.  Matka taide-elämysten äärelle on koululaisille myös tutustumista pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen, jota moni heistä käyttää varmasti jatkossakin.

HSL kertoo jatkossa kahdeksasluokkalaisten matkustuskokemuksista somekanavissaan ja verkkosivuillaan.

Suomen Kulttuurirahaston Taidetestaajat on kolmevuotinen hanke, jossa ovat heti ensimmäisenä vuonna mukana lähes kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset. Kaikki taidematkaajat tekevät yhden taidevierailun lähialueelleen ja yhden pääkaupunkiseudulle tai vastaavasti pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen.

Vierailujen jälkeen koululaiset arvioivat taidekokemuksensa verkossa, joten nuorten kriitikoiden mielipiteitä pääsee taidetestaajien verkkosivuilla seuraamaan koko Suomi.

Taidetestaajat on yksi Suomi 100 -hankkeista ja ainutlaatuinen koko maailmassa, sillä missään muualla ei tiettävästi ole viety lukuvuodessa kokonaista koululaisten ikäluokkaa taiteen äärelle.

Hanketta koordinoi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, jonka aluekoordinaattorit ympäri Suomea työskentelevät yhdessä koulujen, taideorganisaatioiden ja liikennealan toimijoiden  kanssa.

Myyntipäällikkö Matias Sarkkinen, HSL, puh. 040 149 4799

Erityisasiantuntija Veli-Markus Tapio, Suomen Kulttuurirahasto, puh. 040 536 6580

Asiamies Annakaisa Tavast, Suomen Kulttuurirahasto, puh. 09 618 1216

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta