Nuoret toivovat lisää opetusta ammatilliseen koulutukseen ja vähemmän paineita lukio-opiskeluun

Ammatilliset opiskelijat kaipaavat enemmän ja laadukkaampia oppitunteja, lukiolaiset puolestaan haluavat eroon pakollisten aineiden, läksyjen ja paineiden viidakosta. Toisen asteen opiskelijoita yhdistää konkretian ja työelämätaitojen opetuksen kaipuu. Tulokset selviävät Kun koulu loppuu - Nuorten tulevaisuusraportti 2019 -tutkimuksesta.

Nuorille esitetty kysymys ”Jos olisi yksi asia, mitä voisit muuttaa koulussa, mikä se olisi?” paljastaa lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten välisen kuilun opetuksen määrässä. Ammatillisissa oppilaitoksissa janotaan enemmän käytäntöä, lisää ja parempaa opetusta, kun taas noin joka viides lukiolainen kokee pakollisten aineiden määrän liian suurena. Yhteistä maaperää opiskelijoiden välille kertyy työelämätaitojen opettamisen suhteen: toiselle asteelle kaivataan sekä lisää konkreettista työtä ja työelämätaitojen opetusta että ohjausta opinto- ja alavalintoihin.

Iso joukko lukiolaisia ja ammatillisia opiskelijoita suuntaa välivuodelle toisen asteen jälkeen. Lukiolaistytöistä jopa 38 prosenttia aikoo pitää välivuoden. Syyksi mainitaan muun muassa lisäaika omaan alavalintaan, hengähdystauko opiskeluista ja aikaa itselle.

”Välivuoden suosio on vakiintunut korkealle tasolle. Tämä ei johdu niinkään korkeakoulujen valintakriteereistä, vaan isommasta asennemaailman muutoksesta. Nuoret eivät todellakaan odota omannäköisen elämän alkamista eläkeikään. Yksilöllistyvä elämäntapa on tullut jäädäkseen. Uhkien sijaan tämä on yhteiskunnallinen mahdollisuus ja nuorille tulee rohkeasti tarjota monenlaisia tehtäviä ja oppimisen mahdollisuuksia jo aikaisessa vaiheessa", pohtii T-Median tutkimuspäällikkö Reeta Sutinen.

Individualistinen maailmankuva heijastuu myös opinto-ohjaukseen: nuorten ykköstoiveena on edelleen yksilöohjauksen määrän lisääminen toisella asteella.

”Lukioihin tullut jälkiohjaus ei saa nakertaa olemassa olevia ohjauksen resursseja, sillä nuoret kaipaavat jo nyt enemmän tukea omiin valintoihinsa. Nuorten positiivinen näkemys työelämästä ei saa sammua ohjauksen puutteen takia”, toteaa Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen.

Tulevaisuuden työelämän vaatimukset tuttuja nuorille

Työ on tärkeää toisen asteen opiskelijoille: yli neljä viidestä uskoo löytävänsä oman paikkansa työelämässä. Myös jatkuvan oppimisen ja oman osaamisen kehittämisen käsitteet ovat nuorille tuttuja; mielekkäimmät tavat kehittää omaa osaamista ovat koulutus työn ohessa (49 %) ja uudet työtehtävät (49 %). Ainakin joka kolmas pyrkii lukemaan alaan liittyvää kirjallisuutta osaamisen ylläpitämiseksi.

Osaaminen ei ole pelkkiä taitoja, vaan myös oikeanlaista asennetta. Nuorten positiiviset tulevaisuuskäsitykset ja hyvä asenne heijastuvat suurena intona päästä mukaan työelämään. Yli 80 prosenttia nuorista odottaa innolla työelämää.

”Haastamme yritykset ja nuorta lähellä olevien organisaatiot tarjoamaan rohkeasti monenlaisia tehtäviä ja oppimisen mahdollisuuksia nuorille. Vastavalmistuneilla ja toisella asteella opiskelevilla nuorilla on paljon vahvuuksia ja näkemyksiä, joita eri toimialojen edustajien tulee hyödyntää”, Tenhunen-Ruotsalainen jatkaa.

Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2019 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2019 suomalaisissa yläkouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 13 984 nuorta, joista ammatillisista oppilaitoksista oli 4 129 nuorta ja lukioista 5 165 nuorta. Tutkimuksen toteutti Talous ja nuoret TATin toimeksiannosta T-Media Oy.

Katso tutkimuksen tiivistelmä ja tutustu myös edellisvuosien tuloksiin: kunkoululoppuu.fi/tutkimus

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.