Nuorille yrittäjille oma mentorointiohjelma

Suomen Yrittäjät ja asiantuntijaverkosto Boardman käynnistivät maanantaina yrittäjän päivän aattona historian ensimmäisen valtakunnallisen mentorointiohjelman, joka on suunnattu nuoremman polven yrittäjille. Vuoden mittaiseen ohjelmaan haki 122 yrittäjää eri puolilta Suomea. Siihen valittiin 60 alle 40-vuotiasta yrittäjää.

Nuorten yrittäjien valtakunnallinen mentorointiohjelma alkaa yrittäjän päivän aattona, maanantaina 4.9. Kuva: Lisa McWhirter

Kullekin ohjelmaan valitulle yrittäjälle on valittu Boardman-asiantuntijaverkostosta hänen tarpeisiinsa sopiva, liike-elämässä kouliintunut mentori. Mentori auttaa mentoroitavaa eli aktoria kehittymään toimialansa ammattilaisena, kasvattamaan yritystään tai selättämään käsillä oleva haaste, esimerkiksi omistajanvaihdos tai kansainvälistyminen.

- Liike-elämässä ja erityisesti yrittäjäkentällä on käynnissä merkittävä sukupolvenvaihdos. Uusille yrittäjille on tilaa ja kysyntää, Suomen Yrittäjien järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä sanoo.

- Milleniaalit ovat onneksi ennätyksellisen kiinnostuneita yrittäjyydestä, ja yrittäjäksi ryhdytään nyt monenlaisista taustoista, ei pelkästään yrittäjäperheistä tai -suvuista. On tärkeätä, että heille on tarjolla tukea ja verkostoja.

Mikkilän mukaan mentorointi on yksi parhaista tavoista omaksua hiljaista osaamista ja vankistaa sosiaalista pääomaa.

Tapaamisia noin kerran kuukaudessa

Ohjelman aikana mentori ja aktori tapaavat noin kerran kuukaudessa. Lisäksi osallistujat kohtaavat toisensa kolmessa yhteistapaamisessa, joista ensimmäinen järjestetään Maria 01 -startuphubissa Helsingissä maanantaina 4. syyskuuta.

Ohjelma päättyy syksyllä 2018. Ensimmäisen mentorointiohjelman kokemusten perusteella tehdään päätökset toiminnan jatkosta.

- Boardman Advisorien jäsenet ovat olleet erittäin innostuneita nuorten yrittäjien mentorointimahdollisuudesta. Olemme saaneet mukaan myös ihmisiä Boardmanin partnerien, alumnien ja liikkeenjohdollisen tutkimusryhmän jäsenten piiristä. Näemme tämän erittäin kiinnostavana mahdollisuutena hyödyntää mentorien pitkää liikkeenjohdollista kokemusta ja luoda samalla eläviä kontakteja nuoriin yrittäjiin, Boardman Advisors -ryhmän puheenjohtaja Tom von Weymarn toteaa.

Tiistaina 5.9. vietetään yrittäjän päivää eri puolilla Suomea.

Joonas Mikkilä, 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi
Anna Koponen, 050 362 3655, anna.koponen@boardman.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään - Suomen Yrittäjät vaatii joustavuutta ja vastinetta vakuutusmaksuille18.6.2018 09:00Tiedote

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään ja pitävät sitä kalliina ja kankeana. Siksi he vakuuttavat itsensä matalalla työtulolla, mikä johtaa siihen, että heidän sosiaaliturvansa taso jää myös matalaksi. - Järjestelmää tulee joustavoittaa ja uudistaa niin, että siinä mukana olevien turva on kohtuullisella tasolla, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.