Nuorilta viljelijöiltä nakukalenteri – teemana aito kauneus

Maaseutunuoret julkaisivat hyväntekeväisyyskalenterin, jonka teemana on ”Aito on kaunista”. Pilke silmäkulmassa tehty vuoden 2015 kalenteri kurkistaa suomalaisten ruuantuottajien maailmaan ja viestii siitä, että ihminen on kauneimmillaan juuri sellaisena kuin hän on. Kalenterin tuotto lahjoitetaan Syömishäiriöliitto – SYLI ry:lle syömishäiriöön sairastuneiden ja heidän läheistensä hyväksi tehtävään neuvonta- ja tukityöhön.

− Eri ammattiryhmien ja opiskelijoiden rohkeita kalentereita on Suomessa tehty jo ennestään useita. Valtaosa niistä on kuitenkin pin-up –tyyppisiä. Me nuoret viljelijät halusimme tehdä uudenlaisen, hauskan seinäkalenterin ja esitellä siinä samalla maaseudun maisemia ja elinkeinoja, sanoo kalenterin tekoon osallistunut MTK:n maaseutunuorten valiokunnan varapuheenjohtaja, eteläpohjalainen maidontuottaja Antti Yli-Hynnilä.

Suomalaisilla maatiloilla kuvatussa kalenterissa esiintyy parisenkymmentä nuorta mies- ja naisviljelijää eri puolilta Suomea. Kalenterin teemat ovat nuorten itsensä ideoimia. Nuoret halusivat tulla mukaan projektiin vapaaehtoisesti ja palkkiotta sellaisena kuin ovat.

− Ruuan tuottaminen on raskasta ja vastuullista hommaa, mutta myös antoisaa. Halusimme kalenterin kautta viestiä sitä tekemisen meininkiä, asennetta ja intohimoa, jolla suhtaudumme työhömme. Emme tee asioita puolittain vaan intohimolla ja otamme riskejä tarttumalla uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin, Yli-Hynnilä jatkaa.

Hyväntekeväisyyskalenteri on osa MTK:n maaseutunuorten Intohimon teemavuoden toimintaa. Teemavuoden tarkoitus on aktivoida nuorten maaseutuyrittäjien yhteistoimintaa ja viestintää. Lisätietoja teemavuodesta ja maaseutunuorista: www.maaseutunuoret.fi

Kalenterin kappalehinta on 14,50 euroa + postitus- ja käsittelykulut. Kymmenen kappaleen tilauksesta eteenpäin kalenteri maksaa 13 euroa kappale + postitus- ja käsittelykulut. Kalenterin voi tilata osoitteesta: http://maaseutunuoret.valmiskauppa.fi

Julkaisuvapaat kalenterikuvat: www.mtk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2014/maaliskuu/fi_FI/Nuorten_kalenteri_julkaisujajakuvat/

Lisätietoja

Antti Yli-Hynnilä, MTK:n maaseutunuorten valiokunnan varapuheenjohtaja, maidontuottaja, p. 040 837 3127

Meri Ojanen, MTK:n maaseutunuorten asiamies, p. 040 532 9636

Kalenterin tekoon osallistuneita maaseutunuoria alueittain

Pohjois-Suomi, Laura Mulari, 050 342 3803
Keski-Pohjanmaa, Jarkko Pajunpää, 050-5463121
Etelä-Pohjanmaa, Antti Yli-Hynnilä, 040 837 3127
Varsinais-Suomi, Juuso Hulmi, 040 838 2046
Pohjois-Karjala, Otto Saikkonen, 044 361 1066

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.

Hyvistä aineksista kelvoton soppa – MTK kritisoi uutta EU:n biodiversiteettistrategiaa uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön unohtamisesta20.5.2020 14:45:46 EESTTiedote

EU:n komissio on julkaissut tänään uuden EU:n biodiversiteettistrategian. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen liittyvää päätavoitetta ja pitää biodiversiteettihaasteiden ratkaisemista tärkeänä myös EU-tasolla. MTK on kuitenkin erittäin huolissaan maa- ja metsätalouteen sekä biotalouteen liittyvien näkökulmien kapeudesta EU:n biodiversiteettipolitiikassa. Strategiassa esitetyt keinot ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään, eivät MTK:n mielestä ole suomalaisen maa- ja metsätalouden tai maanomistajien kannalta tasapainoisia eivätkä hyväksyttäviä.