Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.

Pyrrhian lohikäärmeheimot ovat olleet vuosia sodassa, ikuiselta tuntuvan valtapelin vankeina. Salainen vastarintaliike Rauhankynsi koulii viittä lohikäärmeenpoikasta taisteluun kätkössä muulta maailmalta. Poikasten tehtävänä on toteuttaa arvoituksellinen ennustus ja päättää mieletön taistelu. Tsunamilla, Leimulla, Glorialla, Tähtimöllä ja Savisella on kuitenkin oma tahto. Entä jos he voisivat paeta ja pelastaa maailman omalla tavallaan?

Tui T. Sutherland on amerikkalainen lasten- ja nuortenkirjailija. Hänen luomassaan Tulisiivet-sarjassa on ilmestynyt jo 13 romaania. Sutherland asuu Massachusettissa aviomiehensä, kahden poikansa ja kahden hyvin kärsivällisen koiran kanssa.

Tulisiivet – Viiden poikasen ennustus
377 sivua
alkuteos Wings of Fire Book One: The Dragonet Prophecy

Tulisiivet – Puuttuva perillinen
alkuteos Wings of Fire Book Two: The Lost Heir

suomentanut Meri Kapari
äänikirjat ilmestyvät 15.11., lukija Krista Kosonen

Tui  T. Sutherland (kuva: Charles Eshelman)
Tui T. Sutherland (kuva: Charles Eshelman)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Rellu, Rättäri, Kupla, Warre ja Mosse – Jake Nymanin Oi niitä autoja vie nostalgiselle matkalle menneiden vuosien auto-Suomeen4.10.2021 08:19:47 EEST | Tiedote

Mitä suomalainen pop-musiikki on eri vuosikymmeninä kertonut suomalaisten suhteesta autoihin? Mitkä ovat kaikkien aikojen parhaat autolaulut? Jake Nymanin Oi niitä autoja – Tarinoita ja musiikkia muistojen valtateiltä (Gummerus) on nostalginen retromatka menneiden vuosikymmenten auto-Suomeen. Kirjailijan omat automatkamuistot lomittuvat suomalaisen autoilun historiaan aina ensimmäisistä maahan tuoduista automobiileistä lähtien.

Savonia-palkitun Heidi Jaatisen sukuromaani kuvaa isäntä- ja palvelusväen yhteiseloa karikkoineen ja suvantoineen sisällissodan jälkeisessä Suomessa30.9.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Finlandia-ehdokkaanakin ollut Heidi Jaatinen sai Savonia-palkinnon edellisestä romaanistaan Koski (Gummerus 2018). Nyt ilmestyvä Suvanto jatkaa samoissa maisemissa, kirjailijan kotiseudulla Kiuruvedellä. Suvanto kuvaa uusperheen elämää sisällissodan jälkeisessä Savossa. 1920-luvulle tultaessa Suomea koettelee uusi uhka: espanjantauti.