Nuorten ammattitaidon SM-kilpailua Taitajaa voi seurata ensi viikolla verkossa

Taitaja-tapahtuma toteutetaan tänä vuonna koronaturvallisesti, hajauttaen 51 lajia ja 360 kilpailijaa 13 paikkakunnalle. Yleisö pääsee seuraamaan tapahtumaa kaikille avoimena livelähetyksenä verkossa 18.−20.5.2021.
Kauneudenhoitolaji Taitaja2021 Oulu -kilpailun semifinaaleissa. Kuva: Jouni Ylisuutari (OSAO) / Skills Finland

Taitaja on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa kilpaillaan nuorten ammattitaidon suomenmestaruuksista. Yleensä tapahtuma kerää järjestämispaikkakunnalle kymmeniä tuhansia vierailijoita katsomaan, miten ammatilliset huippuosaajat ottavat mittaa toisistaan. Ouluun olisi odotettu 50 000 vierailijaa muun muassa lähialueiden peruskouluista. Koronarajoitusten vuoksi yleisö ei tänä vuonna pääse vierailemaan tapahtumassa paikan päällä, vaan sitä voi seurata suorina verkkolähetyksinä. Tapahtumaan voi siis tänä vuonna tutustua helposti mistä päin Suomea tahansa.

−Kaikki ovat tervetulleita tapahtumaan ja näkemään, millaista ammatillista osaamista ammattiin opiskelevilta löytyy. Erityisesti omaa ammatinvalintaansa miettivät nuoret ja aikuiset pääsevät Taitajassa tutustumaan 51 ammattiin, joihin ammattiopistoissa koulutetaan, sanoo Taitaja2021-tapahtuman viestintäpäällikkö Marsa Jurvakainen.

Verkossa 70 tuntia lähetystä

Kilpailutapahtumasta lähetetään ohjelmaa verkossa kaikkina kolmena kisapäivänä. Verkkoalustan kautta yleisö pääsee kurkistamaan kaikkiin lajeihin, osallistumaan seminaareihin, tutustumaan näytteilleasettajiin ja keskustelemaan muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa. Kilpailuviikko huipentuu torstai-iltana päättäjäisiin, joissa SM-mitalistit palkitaan. Kultamitalistien joukosta valitaan kilpailun paras kilpailija, Taitajien Taitaja, joka edustaa seuraavan vuoden omaa ammatillista alaansa ja ammatillista koulutusta.

Tarkempi aikataulu ja linkki tapahtumaan löytyvät Taitaja2021 Oulu -tapahtuman verkkosivuilta: www.taitaja2021.fi.

Tietoa tapahtumasta

Ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitaja järjestetään 18.–20.5.2021. Taitajassa kilpaillaan ammattitaidon alle 22-vuotiaiden suomenmestaruuksista 46 lajissa, joista kolme on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnattuna TaitajaPUS-lajeja. Lisäksi mukana on viisi ammattinäytöstä.

SM-kilpailuun pyrkii vuosittain noin 1500 opiskelijaa. Finaaliin karsitaan semifinaaleiden kautta noin 350 parasta. Tapahtumaan kuuluu myös yläkoululaisten leikkimielinen Taitaja9-kilpailu, joka järjestetään tänä vuonna mobiilipelinä. Kilpailun alkukarsintoihin osallistui yli 8000 yläkoululaista.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman teemat ovat yhdessä tekeminen, yhdenvertaisuuden edistäminen, jatkuva oppiminen ja vastuullisuus.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman järjestää Koulutuskuntayhtymä OSAO yhdessä Ammattiopisto Lappian, Ammattiopisto Luovin, Koulutuskeskus Brahen, Koulutuskeskus JEDUn, Lapin koulutuskeskus REDUn, Oulun Palvelualan Opiston sekä Suomen Diakoniaopiston kanssa. Lisäksi mukana on satoja yhteistyökumppaneita. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka koordinoi ammattitaitokilpailutoimintaa Suomessa ja lähettää maajoukkueet kansainvälisiin kilpailuihin.

Taitaja2021 Oulu, viestintäpällikkö Marsa Jurvakainen, 050 336 6704, marsa.jurvakainen@osao.fi

Taitaja2021 Oulu, kilpailujohtaja Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Taitaja-päällikkö Petri Hörkkö, 050 523 9696, petri.horkko@skillsfinland.fi

Infrarakentaminen-laji Taitaja2021 Oulu -kilpailun semifinaaleissa. Kuva: Jouni Ylisuutari (OSAO) / Skills Finland

Skills Finland ry edistää ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa kilpailu- ja valmennustoiminnan avulla. Tavoitteenamme on rakentaa yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa maailman parasta ammattiosaamista.

Järjestämme yhteistyökumppaniemme kanssa vuosittain ammatillisen koulutuksen suurtapahtuman Taitajan ja lähetämme Suomen virallisen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin. Julkaisemme myös Ammattiosaaja-verkkopalvelua, joka kertoo ammatillisen koulutuksen vaihtoehdoista yläkoululaisille.

Toimintamme perustana ovat arvomme – avoimesti, reilusti, viisaasti, osaamisesta iloiten ja taitavasti.

Vuonna 1993 perustetun yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.