Nuorten Kokkien Suomen mestaruus ratkaistaan lauantaina Jyväskylässä

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottavat mittaa toisistaan tulevana lauantaina 15.2. Kilpailun ykkönen lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa 2020 maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Pariisin maineikkaassa Cordon Bleu -kokkikoulussa MM-tittelistä.

Kuvassa keskellä viime vuoden voittaja Niko Tähti. Vasemmalla kisan kakkonen Sami Hakamäki ja oikealla kolmonen Emmi Lavanne.

Kilpailussa on mukana kahdeksan finalistia ympäri Suomea, jotka ovat jo voittaneet oman alueellisen kilpailunsa:

Kilpailija                                     Edustettu ravintola                  Paikkakunta

Roosa Kaivosoja                       Ravintola Petronella                Saariselkä
Emmi Latvanne                         Rusticheria Stella                     Valkeakoski
Aatu Kannisto                            Ravintola Panini                      Turku
Oskari Tiainen                           Ravintola Le Biff                       Rauha
Sami Hakamäki                         Restaurant HEJM                    Vaasa
Valtteri Paltamaa                       Ravintola Hox                          Jyväskylä
Joni Hietala                               Ravintola Meripaviljonki           Helsinki
Otto Hietamies                          Kultá Kitchen & Bar                  Helsinki

Kilpailutehtävä

Kilpailija suunnittelee menun hänelle osoitetusta ruokakorista ja yhteisistä saatavilla olevista raaka-aineista. Hänellä on puoli tuntia aikaa suunnitella kolmen ruokalajin kilpailumenu. Aikaa varsinaiseen ruuan valmistukseen on kolme tuntia.

Tuomaristo

Kilpailun johtajana toimii Martti Lehtinen, Conseiller Culinaire du Baillage National de Finlande. Lehtinen teki pitkän uran alan opettajana silloisessa Jyväskylän ammattiopistossa. Keittiö-tekniikan tuomaristoa puheenjohtaa Chef Rôtisseur Laura Veijonen ja makutuomariston päätuomarina toimii Chef Rôtisseurs Riitta Palho.

Kilpailun aikataulu ja tulokset

Kilpailu on yleisölle avoin, ja Priimuksen ovet avataan jo klo 7.30. Ensimmäisen kilpailijan alkuruoka valmistuu klo 12, pääruoka klo 12.15 ja jälkiruoka klo 12.30. Kahdeksannen eli viimeisen kilpailijan koko menu on valmis arvioitavaksi klo 14.00.

Tulokset ovat saatavilla lauantaina noin kello 17.00, ja julkaisuvapaita tulokset ovat kello 19.30.

Nuorten ammattilaisten tukena

Kilpailun järjestäjänä toimii La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät, joka on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, vaalia ja edistää kansallista ruokakulttuuria sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä.

Lisätietoja

Martti Lehtinen, kilpailunjohtaja, puh. 040 504 0863 sähköposti: chef.martti.lehtinen@gmail.com

Riitta Palho, päätuomari, puh. 040 341 6006, sähköposti: riitta.palho@gradia.fi

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Chaîne des Rôtisseurs-kilpi on myönnetty kahdelle tasokkaalle ruokakaupalle10.6.2022 09:31:51 EEST | Uutinen

Chaîne des Rôtisseurs -kilpi on tunnettu tasokkaiden ravintoloiden saamasta tunnuksesta. Kevään ja alkukesän aikana kilpi on myönnetty kahdelle hyvin korkeatasoiselle herkkuruokamyymälälle, joiden tuotevalikoima, raaka-aineiden ja henkilökunnan palvelun taso tekee kaupasta käynnistä gastronomiselle kuluttajalle elämyksen. K-Citymarket Pirkkala, Pirkkala ja K-Supermarket Tapiola, Espoo

Otto Hietamies voitti nuorten kokkien Suomen mestaruuden 202213.3.2022 17:58:46 EET | Uutinen

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailut käytiin viikonloppuna 12.3. Turussa. Chaîne des Rôtisseurs- järjestön kilpailu järjestettiin korikilpailuna, jossa kukin kilpailija sai korin, josta oli 30 minuuttia aikaa suunnitella ja 3,5h valmistella kolmen ruokalajin menu korin raaka-aineista. Kilpailun voittaja Otto Hietamies lähtee edustamaan Suomea kansainväliseen Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2022 -kilpailuun Meksikoon.