Nuorten kokkien Suomen mestaruus ratkaistaan Oulussa lauantaina 20. tammikuuta

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailussa on mukana yhdeksän kilpailijaa, jotka suunnittelevat ja valmistavat kolmen ruokalajin menun valmiiksi määritellyistä raaka-aineista. Voittaja lähtee edustamaan Suomea Nuorten Kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin Taiwaniin.

Nuorten kokkien kilpailussa raaka-aineiden käyttö on yksi arviointikriteeri

Kilpailutehtävän määrittelemisen jälkeen kilpailijoilla on 30 minuuttia aikaa suunnitella kolmen ruokalajin menu neljälle hengelle. Menun suunnittelusta jälkiruoka-annoksen tarjoiluun kilpailijoilla on aikaa 3 tuntia 30 minuuttia. Ensimmäinen, eli alkuruoka, tulee tarjota tuomareille 30 minuuttia ennen kilpailuajan päättymistä. Voittaja ratkaistaan menukokonaiseeden makupisteiden sekä teknisen suorituksen perusteella.

Tämän vuoden kilpailuissa painopiste on suomalaisissa, jopa arkiseksi mielletyissä raaka-aineissa, joissa on kuitenkin potentiaalia valmistaa korkeatasoisia ja maukkaita à la Carte – tyyppisiä annoksia.

Kilpailun tarkoituksena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää taitojaan. Lisäksi kilpailu pyrkii ylläpitämään ja vaalimaan kansallisen keittiön perinteitä. Kisa on maailman merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen Chaîne des Rôtisseurs -järjestön järjestämä.

Nuorten kokkien SM-kilpailut järjestetään yhteistyössä Oulun seudun ammattiopiston kanssa, osoitteessa  Niittyrannantie 5. Kilpailu alkaa tehtävän annolla klo 8:00. Kilpailun voittaja julkaistaan Ravintola Oulassa saman päivän iltana klo 18.30.

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Nuorten kokkien kilpailussa raaka-aineiden käyttö on yksi arviointikriteeri

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa12.4.2018 08:59Tiedote

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.