Nuorten kriisipiste 30 vuotta – vaikuttavaa apua nuorille kolmella kielellä

Vuonna 1993 nuorten itsemurhien ehkäisemiseksi perustetun Nuorten kriisipisteen työn painopiste on muuttunut ajan mukana. Tänä päivänä tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä, lisätä ja ylläpitää hyvinvointia sekä vahvistaa osallisuutta. Apua on saatavilla valtakunnallisesti kolmella kielellä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Nuorten kriisipisteen tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä, lisätä ja ylläpitää hyvinvointia sekä vahvistaa osallisuutta We are here / Johannes Romppanen & Risto Musta HelsinkiMissio

Nuorten kriisipisteen matalan kynnyksen avulle on edelleen valtava tarve. Yksinäisyys on kasvava ilmiö nuorten keskuudessa, jota pandemian aikaiset rajoitukset vahvistivat. HelsinkiMission kyselyselvityksestä ilmenee, että peräti joka neljäs nuori kokee, että hänellä ei ole yhtään läheistä ystävää eikä porukkaa, johon kokisi kuuluvansa. *  Pitkittyessään yksinäisyys heikentää sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä.

– Ympäröivä maailma on viime aikoina haastanut erityisesti nuorten hyvinvointia ja kasvurauhaa. Globaalit kriisit, kuten koronapandemia, ilmastonmuutos ja sota, ovat aiheuttaneet huolta tulevaisuudesta ja heikentäneet nuorten hyvinvointia. Nuorten kriisipiste tarjoaa matalalla kynnyksellä ammattilaisen keskusteluapua ja vapaaehtoisen tukihenkilön seuraa, kun nuori on jäänyt vaikeiden tunteiden vuoksi yksin, sanoo Nuorten kriisipisteen päällikkö Heidi Rouhiainen.

Tutkitusti tehokasta työtä nuorten auttamiseksi

Tällä hetkellä julkiset nuorten mielenterveyspalvelut ovat pahasti ruuhkautuneet ja hoitoa on vaikea saada. Ennaltaehkäisevä työ vähentää ongelmien pitkittymistä ja muuttumista hoitoa tarvitseviksi sairauksiksi.

Nuorten kriisipisteen tekemän työn vaikuttavuutta tutkittiin SROI-arvioinnissa (Social Return On Investment), joka toteutettiin yhteistyössä Kuntoutussäätiön kanssa. Nuorten auttamiseen sijoitettu euro tuotti itsensä takaisin yhteiskunnallisina hyötyinä samana vuonna jopa kaksinkertaisesti. Lue lisää.

– Ennaltaehkäisevään työhön nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseksi ja inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi kannattaa sijoittaa myös taloudellisesta näkökulmasta. Kutsuisin nuorten ennaltaehkäisevien palvelujen tukemista eettiseksi ja viisaaksi sijoittamiseksi, Rouhiainen toteaa.

Nuorten kriisipisteen apu 1229-vuotialle nuorille

Nuorten kriisipiste on tarjonnut nuorille jo vuosia paikan miettiä rauhassa elämäänsä turvallisen aikuisen kanssa. Keskustelu- ja kriisiapua sekä tukihenkilötoimintaa tarjotaan myös osana HelsinkiMission School to Belong -ohjelmaa. Ohjelma auttaa tunnistamaan ja vähentämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä oppilaitoksissa. Ensi lukuvuonna mukana on yli 100 oppilaitosta ympäri Suomen. Vuonna 2022 kohtasimme nuoria palveluissamme 24 564 kertaa.

Keskusteluapu

• Yksilöllistä keskusteluapua erilaisiin kriisitilanteisiin, yksinäisyyteen sekä pari- ja lähisuhteiden ongelmiin (1–5 tapaamista)
  • Etäyhteyksin tai paikan päällä, Albertinkatu 33, Helsinki

Tukihenkilötoiminta

Tukihenkilö on koulutettu vapaaehtoinen, joka voi tukea Itsenäistymiseen liittyvissä asioissa, seurustelu-, kaveri- ja perhesuhdeasioiden sekä seksuaalisuuteen ja sukupuoli-identiteettiin liittyvissä pohdinnoissa.

• Lähitukihenkilöitä pääkaupunkiseudulla 12–29-vuotiaille
  • Etätukihenkilöitä sijainnista riippumatta 15–29-vuotiaille

Nuorten kriisipisteen palvelut kootusti verkossa: https://www.helsinkimissio.fi/tarvitsetko-apua/nuorille/

School to Belong -ohjelma:  https://www.helsinkimissio.fi/schooltobelong/

*)  School to Belong -yksinäisyyskysely

KUTSU MEDIALLE: Nuorten kriisipiste 30 vuotta juhlaseminaari 8.6. klo 9–11

Nuorten kriisipiste on kulkenut osana HelsinkiMission 140-vuotista historiaa jo 30 vuoden ajan. Tule juhlistamaan Nuorten kriisipistettä Oodin Maijansaliin. Ilmoittaudu seminaariin:  viestinta@helsinkimissio.fi

Lisätietoa seminaarista ja ohjelma:

Nuorten kriisipisteen päällikkö Heidi Rouhiainen
heidi.rouhiainen@helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Tehtävämme on vähentää yksinäisyyttä ja lisätä hyvinvointia. Olemme toimineet lähes 140 vuoden ajan. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi.

Toimimme lähes sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä lievittäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.

#YhdessäYksinäisyysVoitetaan

Muut kielet

Kansallinen yksinäisyysstrategia tuo ratkaisuja kasvavaan yksinäisyyteen30.11.2023 06:30:00 EET | Tiedote

Yksinäisyys on kansallinen haaste, joka on lisääntynyt Suomessa kaikissa ikäluokissa. Syksyllä 2023 eduskuntaan perustettiin yksinäisyyttä ja ostrakismia vähentävä työryhmä, jonka tehtävänä on edistää kansallisen yksinäisyysstrategian luomista Suomeen. Ratkaisuista yksinäisyyteen keskusteltiin HelsinkiMission 140-vuotisjuhlapäivänä 29.11. Kansalaisinfossa järjestetyssä Supervoimana kaveruus -tilaisuudessa.