Nuorten maajoukkueiden päävalmentajat jatkosopimuksiin

Suomen Palloliitto on solminut jatkosopimukset tyttöjen ja poikien jalkapallomaajoukkueiden päävalmentajien kanssa.

U21-miehet ja pojat

Syyskuussa tiedotettiin, että Mika Lehkosuo aloittaa tammikuussa U21-päävalmentajana 2+2-vuotisella sopimuksella. Pikkuhuuhkajat leireili Lehkosuon johdolla ensimmäistä kertaa jo viime viikolla Eerikkilässä. Lue lisää >>

Palloliitto on nyt allekirjoittanut kahden vuoden jatkosopimukset poikien maajoukkueiden päävalmentajien kanssa. Myös Eteläisen, Läntisen, Itäisen ja Pohjoisen alueen aluevalmentajien kanssa on tehty sopimukset.

Peter Lundberg aloitti U19-päävalmentajana tammikuussa 2020. Veikkausliigan mestaruuden IFK Mariehamnin päävalmentajana voittanut Lundberg johdatti U19-pojat EM-jatkokarsintoihin vuonna 2021, mutta Suomi ei lopulta saavuttanut kisapaikkaa kovassa jatkokarsintalohkossa. Tänä syksynä Minihuuhkajat jäi niukasti ilman jatkopaikkaa.

Erkka V. Lehtolan pesti U17-päävalmentajana alkoi 2017. Tätä ennen Lehtola toimi Etelän aluevalmentajana ja maajoukkuevalmennuksessa vuodet 2014–2016. Lehtolan Minihuuhkajat pelaa lopputurnauspaikasta jälleen ensi keväänä – Lehtolan ajatuksia menneestä U17-vuodesta sekä viime viikolla arvotusta jatkokarsintalohkosta löydät täältä.

Kai Nyyssönen aloitti työt poikien maajoukkuevalmennuksessa jo vuonna 2010. A-maajoukkueessakin pelannut Nyyssönen siirtyi Idän aluevalmentajaksi vuonna 2012 ja jatkoi tehtävässä vuoden 2019 loppuun – nykyisessä pestissään U15-päävalmentajana mies on toiminut kolmen vuoden ajan.

Aluevalmentajat Samu Koski (Eteläinen), Teemu Eskola (Läntinen), Juha-Pekka Niskanen (Itäinen) ja Mika Nurmela (Pohjoinen) jatkavat tehtävissään vuosina 2022–2024. Koski, Eskola sekä Niskanen toimivat myös poikien maajoukkuevalmennuksessa – Nurmela kuuluu puolestaan Markku Kanervan johtamaan Huuhkajien valmennustiimiin.

Yli vuosikymmenen ajan Pohjanmaan aluevalmentajana toiminut Stephen Ward puolestaan siirtyy Miesten Ykkösen FF Jaron päävalmentajaksi. Ward aloittaa työnsä Jarossa vuodenvaihteessa.

U23-naiset ja tytöt

U23-päävalmentaja Jarmo Matikainen jatkaa tehtävässään vuoden mittaisella sopimuksella. Matikainen nimettiin U23-päävalmentajaksi tämän vuoden maaliskuussa. Kansainvälisesti kokenut valmentaja on tehnyt vuoden mittaan tiivistä yhteistyötä Helmareiden valmennustiimien kanssa.

U19-päävalmentaja Arttu Pitkäkangas, U17-päävalmentaja Akan Okomoh sekä U15-päävalmentaja Pekko Söderström puolestaan jatkavat kahden vuoden sopimuksilla.

Pitkäkangas on toiminut tehtävässään keväästä 2019 alkaen. Koronapandemia pilasi Pitkäkankaan kahdet ensimmäiset EM-karsinnat, mutta U19-tytöt pääsi jahtaamaan kisapaikkaa viimein edellisissä karsinnoissa. Pikkuhelmarit selvitti tiensä jatkokarsintoihin, jossa joukkue taipui ratkaisuottelussa Saksalle rangaistuspotkujen jälkeen.

Okomoh aloitti U17-päävalmentajana elokuussa, kun tehtävässä aiemmin toiminut Marko Saloranta nousi Helmareiden päävalmentajaksi. Okomohin pesti alkoi loistavasti, kun Suomi kukisti Ranskan EM-karsintojen kenraalissaan. Karsinnoista Pikkuhelmarit eteni jatkoon lohkokakkosena – joukkue on U19-tyttöjen tapaan jatkokarsintojen lohkoarvontojen kakkoskorissa.

Söderström on toiminut pitkään maajoukkuevalmennuksessa, ja mies on seurannut läheltä monen nykyisen A-maajoukkuepelaajan polkua. U15-päävalmentajana Söderström aloitti alkuvuodesta 2019.

Roni Raunola, viestintäasiantuntija
roni.raunola@palloliitto.fi