Nuorten mielenterveysongelmat uhkaavat työkykyä – 11.6. keskustelussa mukana ministeri Hanna Kosonen

Nuorten lisääntyvät mielenterveysongelmat ennustavat massiivista työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä. Alle 45-vuotiailla mielenterveyden häiriöt ovat suurin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Finanssiala ry järjestää virtuaalisen keskustelutilaisuuden 11. kesäkuuta kello 9-11. Keskustelemassa muun muassa tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen, joka vastaa myös nuoriso- ja liikuntapoliittisista asioista.

Viime vuonna noin 84 000 henkilöä sai sairauspäivärahaa mielenterveyden häiriön perusteella. Kasvu on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut 43 prosenttia. Pitkittyvät ja toistuvat sairauspoissaolot lisäävät pitkäaikaisen työkyvyttömyyden ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riskiä.

”Työkyvyn ylläpito ja työkyvyttömyyden ehkäisy ovat yksilön työuran, eläkeaikaisen toimeentulon sekä koko yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeitä asioita”, toteaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi

Tilaisuudessa pohditaan yhdessä, miten voimme vastata nuorten mielenterveyspalveluiden lisääntyvään tarpeeseen. Miten mielenterveyden häiriöitä voitaisiin ehkäistä ja hoitaa tehokkaasti, ja tunnetaanko esimerkiksi nykyiset työn riskit oikein? Keskustelemassa Kaupin ja ministeri Kososen lisäksi mukana keskustelemassa on mielenterveyden ja kuntoutuksen asiantuntijoita muun muassa työeläkeyhtiöistä, terveydenhuollosta ja yliopistomaailmasta.

• Mielenterveysstrategiaa linjaamassa ollut Tampereen yliopiston sosiaalipsykiatrian professori ja Ilmarisen asiantuntijalääkäri Sami Pirkola
  • Nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola, HUS/Helsingin yliopisto

Miten nuoret pärjäävät opiskelun ja työelämän haasteissa? Onko työn riskit tunnistettu oikein? Voimmeko mitata tai kehittää parempia kansallisia mittareita ja standardeja auttamaan työkyvyn hoidossa?

• Työterveyden ja työeläkeyhtiöiden näkökulmasta asiaa pohtii ylilääkäri Jan Schugk, Varma
  • Kommentoimassa mielenterveystyön johtava ylilääkäri Tommi Väyrynen, Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiö YTHS

Case-esimerkkinä hyvistä käytännöistä työkyvyn ylläpitämisessä S-ryhmän Nuori mieli-hanke

• Ylilääkäri Liisamari Kruger, Työeläkeyhtiö Elo, haastattelee työhyvinvoinnista ja työkykyjohtamisesta vastaavaa johtajaa Sanna-Mari Myllystä, S-ryhmä.

Keskusteluja kommentoimassa Suomen nuorisoalan kattojärjestön Allianssin edustaja Katja Asikainen

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä: https://www.lyyti.in/tyokyky-keskustelu

Voit seurata 11.6. kello 9 alkavaa tilaisuutta verkkosivuiltamme.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.