Nuorten mielenterveysongelmat uhkaavat työkykyä – 11.6. keskustelussa mukana ministeri Hanna Kosonen

Nuorten lisääntyvät mielenterveysongelmat ennustavat massiivista työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä. Alle 45-vuotiailla mielenterveyden häiriöt ovat suurin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Finanssiala ry järjestää virtuaalisen keskustelutilaisuuden 11. kesäkuuta kello 9-11. Keskustelemassa muun muassa tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen, joka vastaa myös nuoriso- ja liikuntapoliittisista asioista.

Viime vuonna noin 84 000 henkilöä sai sairauspäivärahaa mielenterveyden häiriön perusteella. Kasvu on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut 43 prosenttia. Pitkittyvät ja toistuvat sairauspoissaolot lisäävät pitkäaikaisen työkyvyttömyyden ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen riskiä.

”Työkyvyn ylläpito ja työkyvyttömyyden ehkäisy ovat yksilön työuran, eläkeaikaisen toimeentulon sekä koko yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeitä asioita”, toteaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi

Tilaisuudessa pohditaan yhdessä, miten voimme vastata nuorten mielenterveyspalveluiden lisääntyvään tarpeeseen. Miten mielenterveyden häiriöitä voitaisiin ehkäistä ja hoitaa tehokkaasti, ja tunnetaanko esimerkiksi nykyiset työn riskit oikein? Keskustelemassa Kaupin ja ministeri Kososen lisäksi mukana keskustelemassa on mielenterveyden ja kuntoutuksen asiantuntijoita muun muassa työeläkeyhtiöistä, terveydenhuollosta ja yliopistomaailmasta.

• Mielenterveysstrategiaa linjaamassa ollut Tampereen yliopiston sosiaalipsykiatrian professori ja Ilmarisen asiantuntijalääkäri Sami Pirkola
  • Nuorisolääketieteen dosentti Silja Kosola, HUS/Helsingin yliopisto

Miten nuoret pärjäävät opiskelun ja työelämän haasteissa? Onko työn riskit tunnistettu oikein? Voimmeko mitata tai kehittää parempia kansallisia mittareita ja standardeja auttamaan työkyvyn hoidossa?

• Työterveyden ja työeläkeyhtiöiden näkökulmasta asiaa pohtii ylilääkäri Jan Schugk, Varma
  • Kommentoimassa mielenterveystyön johtava ylilääkäri Tommi Väyrynen, Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiö YTHS

Case-esimerkkinä hyvistä käytännöistä työkyvyn ylläpitämisessä S-ryhmän Nuori mieli-hanke

• Ylilääkäri Liisamari Kruger, Työeläkeyhtiö Elo, haastattelee työhyvinvoinnista ja työkykyjohtamisesta vastaavaa johtajaa Sanna-Mari Myllystä, S-ryhmä.

Keskusteluja kommentoimassa Suomen nuorisoalan kattojärjestön Allianssin edustaja Katja Asikainen

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä: https://www.lyyti.in/tyokyky-keskustelu

Voit seurata 11.6. kello 9 alkavaa tilaisuutta verkkosivuiltamme.

Fivan päätös pitää asuntolainakatto ennallaan on perusteltu – huhtikuun tiukennusta pankkien lisäpääomavaatimuksiin olisi ollut syytä myöhentää28.3.2024 10:52:25 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan. Asuntolainojen lainakatto eli enimmäisluototussuhde pidetään lakisääteisellä perustasollaan 90 prosentissa muille kuin ensiasunnon ostajille. Ensiasunnon ostajien lainakatto on 95 prosenttia. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pysyy 0 prosentissa. FA:n pettymykseksi Fiva ei myöhentänyt kansallisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen voimaantuloa. Vaatimus tulee voimaan 1.4.2024.

Pyörävarkauksien määrä jatkoi laskuaan, korvausmäärät kääntyivät nousuun – erityisesti kalliit sähköpyörät houkuttelevat rosvoja20.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Varastettujen polkupyörien korvausmäärät kääntyivät nousuun vuonna 2023. Vakuutusyhtiöt korvasivat varastettuja pyöriä 11 miljoonan euron edestä. Sekä poliisin että vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet polkupyörävarkauksien lukumäärät jatkoivat laskuaan. Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 900 varastettua polkupyörää. Poliisin tietoon pyörävarkauksia tuli 16 800 kappaletta.

FA vahvistaa EU-vaikuttamistaan Brysselissä – Miikkael Azaize uudeksi EU-lobbariksi13.3.2024 11:10:34 EET | Tiedote

Valtaosa finanssialan sääntelystä syntyy EU:ssa, ja Finanssiala ry (FA) vahvistaa edunvalvontaosaamistaan Brysselissä. Finanssiala ry:n EU-asiantuntijana aloittaa huhtikuussa Miikkael Azaize. Azaize työskentelee Brysselissä pohjoismaisten finanssiyhdistysten toimistossa. Ennen FA:ta Azaize on työskennellyt muun muassa Keskustan puoluetoimistossa kansainvälisten asioiden asiantuntijana.

FA: Suomalaiset eivät saa joutua löysän taloudenpidon maksajiksi EU:ssa – kansalaiskyselyn mukaan yhteisvastuuta pitää rajata ja talletussuojavarat suojattava12.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry:n tavoitteena on, että Suomi edistää vahvaa ja yhtenäistä EU:ta, mutta huolehtii samalla Suomen ja suomalaisten edusta. FA on julkaissut tavoitteensa tulevalle EU-kaudelle. Finanssialalla on paljon annettavaa Euroopan vakauden ja taloudellisen turvallisuuden edistäjänä sekä vihreän siirtymän ja digitalisaation vauhdittajana. Kansalaiskyselyssä suomalaiset antoivat selvän tukensa FA:n tavoitteille Suomen kansallisten etujen paremmasta huomioimisesta ja taloudellisen yhteisvastuun rajaamisesta. Kansa suhtautui myös epäilevästi suunnitelmaan pankkiunionin yhteisestä talletussuojasta ja EKP:n kaavaileman digieuron tarpeellisuuteen.